مستندی که فدراسیون جهانی کوهنوردی باید آن را ببیند

کوهنورد رکوردار ایران تاکید کرد: در ایران به تلاش کوهنورد ارزشی قائل نمی‌شوند در این مستند می‌خواستم بگویم که با وجود همه مشکلات می‌توان صعودهای سخت را انجام داد و با امید زندگی کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، نعمت یزدانی کوهنورد و شخصیت اصلی مستند «آقا نعمت» به کارگردانی علی تک‌روستا است که اخیراً در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران«سینما حقیقت» به نمایش درآمد. مستندی که روایتگر تلاش وی برای ثبت رکورد صعود زمستانی به قله دماوند از چهار جبهه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

به گفته یزدانی توان جسمی بانوان به همان میزان آقایان است و در صورتی که حمایت شوند می‌توانند به صعود‌های ۸ هزار تایی نیز بروند.

شخصیت اصلی مستند «آقا نعمت» مطرح کرد؛

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/820370/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%81%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%AF

وی با بیان اینکه در وضعیتی که مردم گرفتار مشکلات مختلف هستند، چنین مستندهایی امیدبخش و انگیزه‌بخش است، ادامه داد: دیدن چنین مستندهایی فرد را تشویق می‌کند که روی پای خود بایستد و به مشکلات هر چند غیر ممکن غلبه کند.

یزدانی با تاکید به اینکه این مستند را باید کوهنوردان ببینند چرا که کسی که کوه می‌رود نهایت آمال او رسیدن به قله دماوند است، ادامه داد: امید می‌رود مورد توجه فدراسیون قرار گیرد چرا که اینکه در این مستند یکی از سنگین‌ترین صعودها یعنی صعود در زمستان از چهار جبهه به دماوند است.

نعمت یزدانی، شخصیت اصلی مستند «آقا نعمت» معتقد است این اثر پیامی ‌است از مشکلات کوهنوردان حرفه‌ای که باید به گوش فدراسیون بین‌المللی کوهنوردی برسد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره درخواست کمک از فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی برای این اقدام و علت پاسخ رد آن‌ها تصریح کرد: فدراسیون معمولاً مسیر راحت را انتخاب می‌کند و از حمایت شانه خالی می‌کنند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در کشورهای دیگر مانند فرانسه و لهستان حمایت از کوهنورد دیده می‌شود. نتیجه بی‌توجهی به کوهنورد ممکن است منجر به بروز مشکل و حتی مرگ او در هنگام صعود شود.

کوهنورد ایرانی متذکر شد: در دهه هفتاد با حمایت دولتی خیلی‌ها صعود کردند و به ارتفاعات ۸ هزار تایی رفتند الان یک فرد با دو پای معلول و حتی یک فرد نابینا به اورست صعود می‌کند، اما باید کار حرفه‌ای حمایت شود.

 لازم به یادآوری است، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم ۲۰ تا ۲۵ آذر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.