مطالبه‌گری صحیح باعث پیشرفت صنعت گردشگری می‌شود

نشست‌های فعالان بخش خصوصی زمینه‌ساز برنامه‌ریزی برای آینده گردشگری می‌شود

وی افزود: جمع حاضر از افراد ریشه‌دار در این صنعت هستند، البته برخی تشکل‌های ملی حضور ندارند ولی به هر روی برگزاری این نشست‌ها می‌تواند زمینه‌ساز همفکری و برنامه‌ریزی برای آینده صنعت گردشگری شود.

زمینه‌سازی برای شنیدن صدای بخش خصوصی

وی اظهار داشت: باید از زیرساخت قانونی قوی برخوردار باشیم تا بتوانیم با اتکا به آن حاکمیت را مجاب کنیم که نظرات تخصصی بخش خصوصی را برای پیشبرد اهداف این صنعت در نظر بگیرد و لحاظ کند. به عنوان مثال امروز در صنعت هتلداری چندهزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی به کار بسته شده است؛ اینها سرمایه‌های ملی هستند و نباید معطل بماند. اگر ما استراتژی اساسی داشته باشیم و دولت کمک کند، کارها به درستی پیش خواهد رفت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84951018/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

وی بر لزوم هماهنگی بیشتر بین فعالان بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: اگر دست به دست هم بدهیم، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و من به آینده این فعالیت امید زیادی دارم.

وی با اشاره به ذهنیت رایج نسبت به این صنعت در کشور گفت: ذهنیت معمول از صنعت گردشگری در ایران این است که گردشگری صنعتی یارانه‌گیر است! در حالی که این‌طور نیست، گردشگری خود تولیدکننده ثروت است و نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.

ما در زمان التهاب آمدیم و وظیفه داشتیم و داریم که از دامن زدن به التهاب جلوگیری کنیممعاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت پیشگیری از ایجاد موانع در صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: پیشگیری از اقدامات سلبی حتی بیشتر از اقدامات ایجابی اهمیت دارد.

زیرساخت‌های قانونی قوی برای تشکل های گردشگری ایجاد شود

رئیس جامعه هتلداران ایران با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد هماهنگی بیشتر بین بخش‌های مختلف صنعت گردشگری هستیم، بر ضرورت انسجام میان تشکل‌ها تاکید کرد و افزود: همدلی به معنای دخالت تشکل‌ها در کار یکدیگر نیست. هر تشکل برنامه‌ها و سیاست‌های داخلی خود را دنبال می‌کند و برای هماهنگی و هم‌صدایی بخش خصوصی صنعت گردشگری و پیشبرد اهداف این صنعت در سطح کلان این جلسات هم اندیشی ضروری است.

هاشم اسدزاده رئیس مرکز مطالعات استراتژیک گردشگری هم با اشاره به این‌که این نشست‌ها می‌تواند بسیاری از نیازها و کاستی‌های صنعت گردشگری را برطرف کند، افزود: اگرچه امروز گردشگری در رکود به سر می‌برد، اما تشکیل این جلسات می‌تواند کمک‌های زیادی به خارج شدن از این رکود داشته باشد و سنگ بنایی است که در آینده برای گردشگری مفید واقع خواهد شد.

گردشگری، صنعتی پاک و زودبازده

محمدرضا مجمع فعال گردشگری هم به اهمیت شنیده شدن صدای بخش خصوصی از سوی بخش دولتی تاکید و ابراز امیدواری کرد که جلسات فعالان و تشکل ها بین مسئولان بخش دولتی با فعالان بخش خصوصی به طور مداوم و مستمر برگزار شود.

مطالبه‌گری صحیح باعث پیشرفت صنعت گردشگری می‌شود

شالبافیان با اشاره به اهمیت فعالیت تشکل‌ها گفت: من به نظام‌دهی و شکل‌دهی تشکل‌ها اعتقاد دارم. ما در زمان التهاب آمدیم و وظیفه داشتیم و داریم که از دامن زدن به التهاب جلوگیری کنیم.

ابراهیم پورفرج بیان کرد: تجربه نشان داده است که خیلی نمی‌توان روی کمک دولت حساب کرد، ما نباید از دولت توقع زیادی داشته باشیم.

رئیس جامعه تورگردانان ایران با بیان اینکه امسال چهارمین سال رکود گردشگری است، افزود: یکی از مواردی که می‌تواند به خروج از این رکود کمک کند، جدی گرفتن نمایشگاه‌های خارجی است، چون این نمایشگاه‌ها زمینه‌ساز ورود گردشگر به کشور هستند و در نتیجه موجب ارزآوری می‌شوند.

اجتماع تشکل‌های گردشگری زیربنایی مهم برای آینده گردشگری

گردشگری می‌تواند منجی اقتصاد کشور باشد

مجید امانی عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه از معاونت گردشگری درخواست دارم هرچه زودتر ستاد عبور از بحران را تشکیل دهد، گفت: در این ستاد باید افرادی که می‌توانند کمک کنند، اعم از دانشگاهیان، فعالان گردشگری و مسئولان دولتی عضو شوند. شک ندارم با تشکیل این ستاد همه کسانی که در صنعت گردشگری هستند به سهم خود کمک خواهند کرد و آن‌وقت شاهد رفع بسیاری از مشکلات از طریق فعالیت این ستاد خواهیم بود.

وی درباره نوع ارتباط با بخش دولتی نیز گفت: تشکل‌های گردشگری به دنبال تعامل هستند و بخشی از این تعامل مربوط به ارتباط میان روسای تشکل‌ها و بخش دولتی است. در واقع این تعامل به معنای دفاع از حقوق قانونی تشکل‌ها در راستای پیشبرد اهداف عالی صنعت گردشگری در آینده کشور است و در این راستا مطالبات فعالان صنعت گردشگری را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

محمد محب خدایی معاون پیشین گردشگری کشور نیز با بیان این‌که گردشگری می‌تواند منجی اقتصاد کشور باشد، عنوان کرد: موضوع گردشگری صرفاً موضوع تشکل‌های مستقیم و صنوفی که به عنوان اصناف گردشگری شناخته می‌شوند، نیست؛ بلکه این صنعت با بسیاری از بخش‌های کشور ارتباط دارد. گردشگری عرصه و صنعت وسیعی است که از همه ظرفیت‌ها در آن استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا از میراث‌آریا، نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های گردشگری کشور با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور و رؤسای تعدادی از تشکل‌های گردشگری، اساتید دانشگاه و برخی از فعالان پیشکسوت صنعت در هتل سیمرغ تهران برگزار شد.

شالبافیان در کنار بخش خصوصی است

محسن اسلامی رئیس سابق هیات مدیره موسسات آموزشی صنعت گردشگری کشور در این نشست بر لزوم ایجاد زیرساخت‌ها و پشتوانه‌های قانونی برای تشکل‌های گردشگری کشور تاکید کرد.

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران درباره روند شکل‌گیری تشکل‌های گردشگری توضیحاتی ارائه داد و افزود برگزاری نمایشگاه‌ها و تعریف رویدادهای بزرگ صنعت گردشگری را از برنامه‌های مدنظر تشکل‌های گردشگری برشمرد و عنوان کرد که این برنامه‌ها در دستور کار قرار گرفته و در آینده اجرا خواهد شد.

وی در پایان به پیگیری‌های مجدانه جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران اشاره کرد و افزود: او قبلاً در بدنه دولت حضور داشته و همکار ما بوده و اکنون به عنوان یک فعال در بخش خصوصی مشغول است. در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته شاهد بودم که سعی می‌کرد موضوعات مختلفی را در صنعت گردشگری پیگیری کند و کمک کار باشد.

برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای گردشگری در دستور کار است

مسیح الله صفا رئیس جامعه هتلداران منطقه آزاد کیش نیز در بیان اهمیت صنعت گردشگری گفت: این صنعت زودبازده‌ترین و کم‌ریسک‌ترین راه تولید ثروت است. شاید کلمه صنعت یادآور دود و آلودگی باشد، اما گردشگری بدون ایجاد این آلودگی‌ها صنعتی درآمدزا، ارزآور و زودبازده است.

درخواست از معاونت گردشگری برای تشکیل ستاد عبور از بحران

علی‌اصغر شالبافیان بر ضرورت مطالبه‌گری تشکل‌‎های بخش خصوصی گردشگری از دولت و مجلس اشاره و تصریح کرد: اگر مطالبه‌گری بخش خصوصی به شکل درست انجام شود، می‌تواند به پیشرفت حوزه گردشگری کمک کند. زیرساخت‌های قانونی مطالبه‌گری در بلندمدت در کشور به وجود بیاید.