معاون وزیر میراث فرهنگی: مزارع گردشگری کشاورزی توسعه می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایرنا علی‌اصغر شالبافیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح جشنواره ملی زرشک در روستای افین شهرستان زیرکوه افزود: گردشگری موضوعی را در دستور کار داریم و گردشگری کشاورزی در دنیا بشدت در حال رشد است.

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

شالبافیان اظهار داشت: در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات فراوانی باید در سطح استان و ملی صورت بگیرد که تلاش می‌کنیم عقب‌ماندگی‌ها را رفع کنیم‌.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: خراسان جنوبی استانی است که ظرفیت‌های متنوع گردشگری تاریخی، فرهنگی، ناملموس و طبیعی دارد که نشان می‌دهد این استان استعداد گردشگری بسیار بالایی دارد ولی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار می‌شود.

پیش از این مراسم، جشن برداشت زرشک با حضور مسوولان و میهمانان در باغی از روستای افین برگزار شد.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برگزاری جشنواره ملی زرشک در فصل برداشت این محصول اقدامی ارزشمند است و ثبت این رویداد در تقویم رویدادهای ملی پیگیری می‌شود.

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان به شمار می‌رود و معرفی این محصول در سطح ملی و فراملی از اهداف برگزاری جشنواره زرشک است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84911220/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B9-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF

وی گفت: خراسان جنوبی یکی از مناطق است که برای گردشگری کشاورزی ظرفیت‌های فراوانی دارد که تاکنون چند مجوز مزارع گردشگری کشاورزی را صادر کردیم و حمایت‌های تسهیلاتی نیز به این سمت خواهد رفت زیرا استفاده از ظرفیت مزارع گردشگری زمینه‌ای برای معرفی فرهنگ غنی استان است.

وی گفت: ۲ چالش بزرگ در حوزه گردشگری خراسان جنوبی وجود دارد که یکی ضعف زیرساخت‌ها و دیگری معرفی و آگاهی‌بخشی است.

وی بر معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تلاش برای ماندگاری مسافر در خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: رویدادهای مختلفی در کشور برگزار می‌شود و یکی از برنامه‌های جدی ما استفاده از ظرفیت رویدادهای با محوریت کشاورزی برای جذب گردشگران است.

اولین جشنواره ملی زرشک امروز – پنجشنبه ۲۱ مهر – در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه آغاز به کار کرد و تا ۲۷ مهر ادامه دارد.

مراسم افتتاح این جشنواره با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار شد.