معاون وزیر میراث فرهنگی: نمادهای شهر جهانی صنایع‌دستی در شیراز دیده شود

وی با بیان اینکه تقویت توجه به صنایع دستی استراتژی وزارت است، به افتتاح دبیرخانه شهر جهانی اشاره کرد و گفت: استان فارس ۲ شهر جهانی دارد و شیراز و آباده شهرهای جهانی هستند. ما ۱۴ شهر و روستای جهانی داریم؛ در واقع از سه شهر و ۱۱ روستای جهانی بهره می‌بریم.

جلالی اضافه کرد: ما باید بتوانیم قصه ها را تبدیل به ارزش افزوده کنیم و آنها را در زنجیره تامین فراهم کنیم، جهانی بودن و نمونه بودن شیراز در جهان باید برون داد داشته باشد. اگر مثلث طلایی شیراز،اصفهان و یزد در حوزه گردشگری وجود دارد، خاطره سازی و بنیاد اقتصادی این مثلث گردشگری را صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌سازد. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با جنگ روایت‌ها روبه رو هستیم، گفت: یک دوره تجهیزات و اطلاعات سرمایه محسوب می‌شدند اما هم‌اکنون روایت است که سرمایه محسوب می‌شود. این در حالیست که کوچه کوچه شهر شیراز پر از روایت و قصه‌هاست که این روایت‌ها را باید بازخوانی کرد و فروخت. 

این مقام مسئول بیان داشت: ما قرار است شرایطی فراهم کنیم که در هر نقطه شیراز، نمایی از صنایع دستی دیده شود؛ آیا المان‌های شهری نشانی از شهر جهانی صنایع دستی دارد؟ آیا آن طرح‌واره‌هایی که در خاتم به کار می‌رود در نما و چیدمان شهری دیده می‌شود؟ آیا گردشگران که کالبدهای بی‌جان را می‌بینند خاطره‌ای را که با خود می‌برند، خاطره قصه داری است؟

جلالی با بیان اینکه  هویت شهری  را باید به سمت رویکردی سوق دهیم که صنایع دستی در آن دیده شود، گفت: در دنیا معادل‌هایی داریم که می‌شود بررسی کرد. 

وی گفت: صنایع دستی می‌تواند پیشران گردشگری باشد، البته ادبیات تکریم هنرمندان هم باید حفظ شود. تولید پرتیراژ جای خود را دارد و حفظ اصالت و تکریم هنرمندان هم جای خود دارد. ما باید یک بسته کامل فرهنگی از آداب و رسوم، میراث ناملموس و غذا گرفته تا گردشگری تعریف کنیم. 

به گزارش ایرنا، مریم جلالی چهارشنبه در شورای عالی توسعه گردشگری استان فارس در شیراز افزود: گستره و تنوع صنایع دستی در شیراز و استان فارس آنقدر زیاد است که تکالیف این شهر و این استان را در این زمینه دوچندان می‌کند.

جلالی گفت: روزگاری گردشگری تاریخی و فرهنگی، طبیعی مورد توجه بود اما در حال حاضر  گردشگری تجربه محور پولساز ترین تجربه است. بدون تردید همگرایی که در استانداری و شهرداری و ادارات کل مختلف ایجاد شود میتواند شیراز را برای شهر جهانی بودن آماده کند؛ حدود ۴۸ شهر جهانی در دنیا وجود دارد که ۱۱ شهر آن در ایران است.

وی با اعتقاد به اینکه شیراز می‌تواند صادرکننده نمونه صنایع دستی باشد، گفت: سنگ دفاعی شبیخون فرهنگی هم که رهبر معظم انقلاب از آن یاد می‌کنند صنایع دستی است.

وی گفت؛ ما وظیفه حفظ و احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی را داریم: باید در صنایع دستی ارزآوری کنیم. گلیم فیروز آباد را می‌توان با ارزی معادل چند بشکه نفت عوض کرد. خاتم می‌تواند ارزآوری بیشتر از نفت داشته باشد.

جلالی اضافه کرد: وقتی قرار است شورای عالی جهانی صنایع دستی شکل بگیرد همه باید یک برونداد فوق العاده از آنچه که یک لوح است و تقدیم به شیراز شده داشته باشیم و باید از این قابلیت استفاده کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه خوشه‌های اقتصادی در حال شکل‌گیری است، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در دستور کار است مقرر شده یک اتاق در هر هتل به عنوان اتاق ایران در قالب معرفی صنایع دستی تعریف شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84937619/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2

جلالی با تأکید بر اینکه شیراز شهر صنایع دستی است، گفت: شیراز تمامی مرجعیت صنایع دستی را دارد و باید از این قابلیت استفاده کند؛  باید این مدرک زمینه‌سازی برای درون‌زا بودن و برون‌گرا بودن باشد. این در حالیست که عنوان جهانی شدن شهر شیراز و آباده در طی سالها جنبه تزئیتی پیدا کرده است. مانند همان عنوان صنایع دستی که در ویترین هاست و در سبد مصرف سبک زندگی گُم‌ شده است. لذا هر کس مسئولیتی دارد باید دین خود را برای جهانی شدن شهر شیراز و سایر شهرها ادا کند.