نسخه درمان فرونشست چیست؟/ ضرب‌الاجل ۲۵ روزه دولت به مدیران/ تشکیل مجمع خیران محیط زیست

حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات انجام شده برای تهیه و به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های محیط زیستی، اظهار کرد: این اقدامات در راستای جلب مشارکت مردمی و مردمی کردن حفاظت از محیط زیست خواهد بود.

اکبری افزود: دستورالعمل طبیعت‌گردی در مناطق حفاظت شده برای جلب مشارکت مردمی و مردمی کردن حفاظت را در دستور کار قرار داده‌ایم تا بازنگری و به روز شده و روند شکل‌گیری طبیعت‌گردی و ساماندهی تفرجگاه‌ها با رعایت مسائل محیط زیست، تسهیل و تسریع شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رویکرد مردم‌محور سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: برای جذب مردم و پاسخ‌گویی مناسب به درخواست‌های آنها، نیاز به تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های شفاف و وحدت رویه در سراسر کشور داریم.

بهره‌برداری معقول و خردمندانه از تالاب‌ها که مورد تأکید کنوانسیون رامسر نیز است، بر اساس قوانین و ضوابط ملی، جزو راهبردهای اصلی برای تالاب‌ها و اکوسیستم‌های آبی است و این امر در فرایند مشارکتی با جوامع محلی در رویکرد مدیریت زیست بومی دنبال می‌شود.

وی درباره راهکارهایی برای معضل فرونشست زمین در کشور و استفاده از تجارب کشورها برای حل مشکل فرونشست زمین افزود: در مباحث مربوط به آبخیزداری، تجارب ارزنده‌ای در سطح دنیا داریم و اگر در این رابطه جامع و عالمانه عمل کنیم با توجه به اینکه تاکنون کارهای خوبی انجام شده است، مشکلات کاهش می‌یابد.

وی افزود: اصل ۵۰ قانون اساسی، حفظ محیط‌زیست را وظیفه همگانی دانسته و از این حیث افرادی که تمایل دارند کمک‌های خیرخواهانه خود را با نیت خیرخواهانه در راه حفظ محیط‌زیست و منابع زیستی هزینه کنند نیاز به یک بستر قانون‌مند برای اعطای کمک‌ها دارند که چنین بستری تاکنون وجود نداشت.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ریاست جمهوری مبنی بر مردمی‌سازی امور و جلب مشارکت مردم در کارها و مسائل دولتی، افزود: رئیس جمهور در همایش سراسری مدیران دولت مردمی که اوایل سال جاری برگزار شد، تأکید بر مردمی‌سازی امور داشتند و در جلسات دولت همه دستگاه‌ها را موظف کردند، طی ۲۵ روز برنامه‌های خود را در این زمینه احصا، اعلام و اجرا کنند.

ما ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع دریا در اختیار داریم؛ دریاهایی سرشار از منابع قابل استحصال و متصل به آبراهه‌های بین‌المللی. یک سوم از کل خطوط مرزی کشور، حدود ۵۸۰۰ کیلومتر، مرز دریایی است. فعالیت‌های گسترده دریانوردی، صنایع دریایی ساحلی و فراساحلی، کشتی‌سازی، خدمات دریایی و بندری، نفت و گاز، شیلات، گردشگری دریایی، صنایع نظامی دریایی، جست‌وجو و نجات دریایی، جایگاه قابل ملاحظه‌ای را در توسعه اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

سید ابوالقاسم موسوی، مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیتی اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: به منظور جلب مشارکت‌های مادی و معنوی خیرخواهانه و هدایت آنها به طرح‌ها و اولویت‌های محیط زیستی با نظارت این سازمان، مجمع خیران محیط‌زیست استان‌ها تشکیل می‌شود.

در همین راستا معاون اول محترم ریاست جمهور نیز به عنوان دبیر ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور خواستار ارائه گزارش اجرایی از برنامه‌های مصوب مدیریت زیست بومی از استانداران استان‌های مربوطه شدند که به زودی گزارش اقدامات تکمیل و به ستاد ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به یکی از مهمترین راهکارهای نجات کشور از ته نشست و فرونشست زمین اظهار کرد: در این رابطه باید عملیات آبخیزداری مطلوب، جامع و عالمانه انجام شود.

وی ادامه داد: با بهره‌گیری از بستر قانونی سازمان‌های مردم نهاد در قالب مجمع خیران محیط‌زیست، اساسنامه مورد نیاز در دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان تدوین و پس از طی مراحل تصویب در شورای معاونان سازمان و نیز دریافت نظرات ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، با امضای معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد.

به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌های محیط زیستی برای جلب مشارکت مردمی

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین پهنه‌های آبی کشور ما، “خلیج فارس” است. پهنه آبی ارزشمندی که حفاظت از آن همچون سایر پهنه‌های آبی کشور نیازمند برنامه و عزم ملی و منطقه‌ای است. اکوسیستم‌های دریایی و ساحلی خلیج فارس دارای تنوع زیادی از انواع تالاب‌ها از جمله جنگل‌های حرا، تالاب‌های مصبی، خلیج‌های کوچک، خورها، سواحل صخره‌ای و آبسنگ‌های مرجانی است که دارای ارزش‌های بالای اکولوژیک و اقتصادی و اجتماعی هستند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مهم‌ترین اقدام در زمینه جلب مشارکت مردمی و تحقق شعار سال تهیه پیش‌نویس مصوبه‌ای با عنوان «مشارکت در حفظ تنوع زیستی و رونق کسب و کارهای محیط زیستی» بوده که تقدیم هیئت دولت شده است.

حفاظت از پهنه‌های آبی کشور با مشارکت ملی و برنامه‌ریزی مدون

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بسیاری از مناطق آبرفتی کشور که محل نفوذ جریان‌های آب و روان‌آب‌ها بودند تبدیل به آسفالت و فضای مسکونی شده و اکنون فرونشست زمین اتفاق افتاده است.

حفاظت از پهنه‌های آبی کشور تنها با جامع‌نگری و حذف نگاه‌ها و منافع بخشی و در رأس قرار گرفتن منافع ملی تحقق می‌یابد و منتج به توسعه همه جانبه و متوازن کشور ممکن می‌شود.

تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده‌ای همچون منطقه حفاظت شده حرا و تالاب خورخوران استان هرمزگان و شادگان در استان خوزستان از محبوب‌ترین جاذبه‌ها و ثروت‌های خلیج فارس است. ثروتی که بدون مشارکت ملی و برنامه مدون امکان حفاظت و حراست از آن برای نسل‌های امروز و فردا وجود ندارد و به واسطه سیاست سازمان حفاظت محیط زیست بر همین نگاه مشارکتی و بهره‌برداری خردمندانه، امروز کارنامه‌ای موفق در مدیریت این مناطق پیش‌روی عموم قرار دارد.

وی با اشاره به انجام کار فشرده دو هفته‌ای برای تهیه این دستورالعمل، از ابلاغ آن به استان‌ها در هفته آینده خبر داد و گفت: ابلاغ این دستورالعمل منجر به وحدت رویه در رونق طبیعت‌گردی هم‌زمان با اجرای برنامه جامع مدیریت مناطق و ایجاد واحدهای اکولاژ در زون‌های تفرج مناطق چهارگانه خواهد شد.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: مجامع خیران در حیطه‌های مختلف اجتماعی از جمله سلامت، مدرسه‌سازی، مسکن‌سازی و حتی شهرسازی تاکنون در حوزه‌های مورد علاقه خویش فعالیت می‌کردند. وجود یک بستر قانون‌مند برای مشارکت مردمی به نحوی که از یک سو نظارت فنی و مالی توسط سازمان حفاظت محیط زیست در آن لحاظ شود و در عین حال خیران بتوانند کمک‌های خود را به طور مستقیم و با نظارت خود در مکان مورد نظر هزینه کنند ضروری است.

وی در بحث فرونشست زمین و استفاده از پساب‌ها، گفت: اکنون در بسیاری از نقاط پساب‌هایی داریم که به شکل بازچرخانی کار خود را انجام می‌دهد و تاکید می‌شود که خود پساب‌ها هم به سفره‌های آب زیرزمینی بازگردد.

مجمع خیران محیط‌زیست استان‌ها تشکیل می‌شود

در بازدید اخیر ریاست جمهور از تالاب شادگان به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم‌های آبی کشور که معیشت و اقتصاد قشر کثیری از مردم و جوامع بومی نیز با این تالاب گره خورده و از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است، موضوع اقتصاد و گردشگری در تالاب و برخورد با متخلفان بهره‌برداری غیرمجاز از تالاب شادگان مورد تأکید وی بوده و دستورات لازم را در این خصوص صادر کردند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تهیه دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها در این سازمان، گفت: شیوه نامه وحدت رویه در مورد نحوه پاسخ‌گویی به درخواست‌های برداشت گیاهان دارویی به نحوی که کمترین آسیب به طبیعت وارد شود، تهیه و هفته گذشته به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

بخش عمده‌ای از ذخایر فسیلی و معدنی جهان در دریاها نهفته است. سهم عمده‌ای از تأمین غذای مردم جهان بر عهده دریاها است. بخش بزرگی از صنایع دارویی و بهداشتی به منابع دریایی وابسته است. دریاها می‌توانند به عنوان منشأ انرژی پاک و رایگان، در نظام جدید انرژی جهان نقش‌آفرینی کنند.

وی ادامه داد: بحث فرونشست زمین موضوع دفعی نیست، بلکه موضوع تدریجی است که با توجه به نحوه رفتاری که انسان با طبیعت به‌خصوص با موضوع آب داشته است در بلندمدت می‌توانیم این مسئله را کنترل کنیم.

گسترش الگوی توسعه متوازن در حوضه آبریز تالاب‌ها به عنوان اصلی‌ترین راهبرد برای حفاظت و احیای تالاب‌های کشور است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز اقدامات اجرایی خود را بر پیاده‌سازی این راهبرد متمرکز کرده است.


منبع: https://www.imna.ir/news/659152/%D9%86%D8%B3%D8%AE%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B6%D8%B1%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AC%D9%84-%DB%B2%DB%B5-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84