نسل آینده در خطر است؛ باید هرچه سریع‌تر کاری کرد

خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی WMO از زمان تأسیس تاکنون به‌طور شبانه‌روزی در حال جمع‌آوری و استانداردسازی داده‌هایی برای پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی بوده است که امروزه بسیار بدیهی تلقی می‌شود. تاریخچه تبادل داده‌های این سازمان داستانی قابل‌توجه از دیدگاه‌های علمی، توسعه فناوری و مهم‌تر از همه، یک سیستم منحصربه‌فرد همکاری برای خدمت به جامعه است. بر همین مبنا موضوع این روز در سال ۲۰۲۳ «آینده آب‌وهوا، اقلیم و آب‌ها در میان نسل‌ها» انتخاب شده است.

سرعت این تغییرات به‌شدت در حال افزایش است و تنها راه نجات زمین و حصول اطمینان از این‌که نسل‌های آینده می‌توانند در این سیاره باشکوه زنده بمانند و رشد کنند، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است که برای دست‌یابی به این هدف نیازی شدید به اقدام فوری احساس می‌شود.

این موضوع همچنین یادآور آب‌وهوای در حال تغییر زمین است و به‌منظور برجسته کردن تغییرات آب‌وهوایی و اقلیمی و تأثیرات آن بر سیاره زمین انتخاب شده که در حال حاضر اثرات قابل ملاحظه‌ای بر آن دارد. زمین در حال گرم شدن و الگوهای بارندگی در حال تغییر است. مردم سراسر جهان با بارش‌های غیرعادی مواجه می‌شوند و یخچال‌های طبیعی در حال ذوب شدن هستند که این امر با افزایش سطح دریاها همراه است. چنین تغییراتی خطر امواج گرمایی، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و جاری شدن سیل را افزایش می‌دهد. بنابراین باید کاری کرد وگرنه از زمین دوست‌داشتنی و ارزشمند چیزی برای آینده باقی نخواهد ماند.

روز جهانی هواشناسی نقش اساسی خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی در ایمنی و رفاه جامعه را به نمایش می‌گذارد و مضامین انتخاب شده برای آن منعکس‌کننده مسائل مربوط به آب‌ها، اقلیم و آب‌وهوا است.

موضوع روز جهانی هواشناسی ۲۰۲۳

سازمان بین‌المللی هواشناسی در دوره‌ای تأسیس شد که آلودگی ناشی از فعالیت‌های صنعتی و انسانی در ابتدای راه بود. امروزه به‌واسطه افزایش گازهای گلخانه‌ای و به دام افتادن گرما، میانگین دمای جهانی بیش از یک درجه سانتی‌گراد در مقایسه با ۱۵۰ سال پیش افزایش یافته، وضعیت بحرانی آب‌وهوایی شدیدتر شده، اقیانوس‌ها گرم‌تر و اسیدی‌تر شده، سطح دریاها بالا رفته و یخچال‌ها و یخ‌ها در حال آب شدن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بشر در سیاره‌ای بهم‌پیوسته با خشکی‌ها، اقیانوس‌ها و جوی مشترک زندگی می‌کند. چرخه‌های آب‌وهوایی و آب‌های این سیاره فراتر از مرزهای ملی و سیاسی کل آن را دربرمی‌گیرد و بر حیات و ممات سراسر این کره خاکی تأثیر می‌گذارد. این حقیقت فلسفه کار جامعه هواشناسی جهان است که از سال ۱۸۷۳ راهنمای بشر برای تبدیل علم به خدماتی برای نسل‌های کنونی و آینده جامعه بوده است. اهمیت این جایگزینی از آنجا مشخص می‌شود که ارائه اطلاعات قدیمی و جدید در کنار اندازه‌گیری‌های دقیق در مورد تغییرات آب‌وهوایی و اقلیمی نقش مهمی در نجات جان میلیاردها جاندار ساکن زمین ایفا می‌کند.

روز جهانی هواشناسی ۲۰۲۳ ضمن بزرگداشت صدوپنجاهمین سالگرد تشکیل WMO، از فضای تلگرافی قرن نوزدهم گرفته تا پیش‌بینی‌های حمل‌ونقلی و ابریارانه‌ها و فناوری‌های فضایی، دستاوردهای گذشته، پیشرفت‌های فعلی و پتانسیل آینده خدمات این سازمان را برجسته می‌کند.

با اختصاص یک روز ویژه برای برجسته کردن اهمیت جو زمین مردم می‌توانند در کنار بزرگداشت سالروز تأسیس سازمان جهانی بهداشت و خدمات ارزنده آب‌وهوایی آن، اطلاعات خود را درباره وضعیت آب‌وهوایی زمین به‌روز کنند و از غرق شدن این کشتی بزرگ که حامل جمعیت کل سیاره است جلوگیری به‌عمل آورند.

تاریخچه روز جهانی هواشناسی

سازمان جهانی هواشناسی از زمان تأسیس خود نقش ویژه و چشمگیری در حمایت از امنیت و رفاه بشریت ایفا کرده است. این سازمان اعضای خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی را به همکاری با یکدیگر تشویق کرده و استفاده از هواشناسی را در زمینه‌های مختلف ترویج داده است.

نسل آینده در خطر است؛ باید هرچه سریع‌تر کاری کرد

پس از آن در سال ۱۸۷۳، به‌منظور تشویق علاقمندان به علم جو زمین و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات بین دولت‌ها، فرهنگ‌ها و مکان‌های جغرافیایی مختلف، سازمان بین‌المللی هواشناسی ( IMO) تشکیل شد. با افزایش پیشرفت‌ها و اکتشافات علمی در طول سال‌های بعد، افراد درگیر در امور ردیابی و یادگیری در مورد آب‌وهوا دریافتند که دست‌یابی به چشم‌اندازی کامل در این زمینه مستلزم همکاری‌هایی فراتر از چند کشور است، بنابراین پس از چندین دهه، تصمیم گرفته شد این سازمان با بهره‌گیری از حمایت دولت‌های کشورهای مشارکت‌کننده توسعه یابد که این امر در اواخر دهه ۱۹۴۰ منجر به جایگزینی سازمان جهانی هواشناسی ( WMO) با IMO به‌عنوان بخشی از سازمان ملل‌متحد شد. هدف از تشکیل این سازمان درک و اندازه‌گیری بهتر رفتار جو زمین، نحوه تعامل آن با اقیانوس‌ها و خشکی‌ها و چگونگی توزیع آب‌وهوا، اقلیم و آب‌های شور و شیرین در سراسر جهان بوده است که بر روز به روز زندگی هر انسان و حتی هر جاندار ساکن این کره خاکی تأثیر می‌گذارد.

روز جهانی هواشناسی به مناسبت آغاز فعالیت سازمان جهانی هواشناسی به‌عنوان رویدادی برای بزرگداشت اهداف و دانش‌های این سازمان در بیست‌وسوم مارس ۱۹۵۰ ایجاد شد. این روز از سال ۱۹۶۱ در جهت افزایش آگاهی در زمینه آب‌وهوا، ایجاد تفاوت در این زمینه و اجرای اقدامات مفید برای بهبود آب‌وهوا و اقلیم در هر سال با موضوع جدیدی برگزار شد که بخشی از حمایت‌های WMO از روز جهانی هواشناسی به‌شمار می‌رود. این مضامین به دنبال جلب توجهات جهانی به شیوه‌هایی است که نشان می‌دهد آب‌وهوا و محیط زیست برای بقای زندگی حیاتی هستند.

نسل آینده در خطر است؛ باید هرچه سریع‌تر کاری کرد

روز جهانی هواشناسی

امروزه پیشرفت‌های سریع علمی و تکنولوژیکی دقت پیش‌بینی‌های آب‌وهوایی و هشدارهای اولیه نجات‌دهنده زندگی را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. کلان داده‌ها آزادانه‌تر از همیشه در میان جامعه گسترده‌تری مبادله می‌شوند و ابزارهای جدیدی از جمله یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی به کمک بشر آمده است.

مطالعه اتمسفر زمین، هر چند تا قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نداشت، برای هزاران سال موضوع مورد علاقه دانشمندان بود. پس از آن شبکه‌های رصد وضعیت آب‌وهوا شروع به توسعه کردند و این پیشرفت در قرن بیستم رایانه‌هایی را به ارمغان آورد که باعث پیشرفت در علم هواشناسی با سرعت بسیار بیشتری شد.

بدیهی است که چرخه‌های آب‌وهوایی، اقلیمی و آبی در آینده نسبت به گذشته و حال متفاوت خواهد بود. از آنجا که بشر برای حمایت از تصمیم‌گیری‌های خود به پیشرفت‌های قابل‌توجهی به‌منظور نظارت، شبیه‌سازی و طرح‌ریزی اقدامات آب‌وهوایی جهانی دست یافته است، می‌تواند با دانش هیدرولوژیکی نوین خود با چالش‌های مرتبط مقابله و از فرصت‌های موجود در این زمینه‌ها استفاده کند.


منبع: https://www.imna.ir/news/649580/%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D8%B1%DA%86%D9%87-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF