نقش صنایع‌دستی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

در ایران باستان تمام زنان سرپوشی بر سـر داشـتند و این همان روسری یا حجابی است کـه زنـان زرتشـتی حـتی امروز هـم بـرای رفتن به آتشکده از آن استفاده می‌نمایند.

در میان اقوام و تمدن‌های عهد باستان، پوشش زن ایرانی در مقایسه با پوشش تمدن‌های دیگر کامل‌تر است. از این رو، در هـیچ کتیبه‌ای نمی‌توان زن ایرانی را با سر برهنه مشاهده کرد. در تمامی مواردی کـه از زنان در شاهنامه نام برده شده، سخن از پوشیدگی، اصالت، پاکی، راستی و نمونه کامل زنـانگی آنان است.

نقش صنایع‌دستی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

تن پوش‌های ایرانیان، از جمله پوشش زنان به گونه‌ای بـوده است که تمام اندام‌های تن را فرا گرفته و در آن رعایت ادب، وقار و متانت اخلاقی به چـشم می‌خورد.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3869756/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9%E2%80%8C%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%B9%D9%81%D8%A7%D9%81

مطالعه پوشش بانوان دوره‌های گوناگون تاریخ ایران پیش از اسلام نشان می‌دهد که زنان ایرانی لباس‌های پوشیده داشتند و حیا و عفاف خصوصیت ذاتی این زنان حتی پیش از ورود اسلام بوده است. حیا و عفافی که عامل مهمی در پذیرش حکم شرعی «حجاب» بعد از ورود اسلام به ایران بود.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: این هنر صنعت نقش مهم و موثری در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مریم جلالی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، با حضور در نمایشگاه تخصصی شرکت پست ایران از غرفه حجاب و عفاف بازدید کرد.

نقش صنایع‌دستی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

او در حاشیه این بازدید ضمن تاکید بر اهمیت حجاب در جامعه و نقش موثر صنایع‌دستی در ترویج آن گفت: اصحاب فرهنگ و هنر به خصوص فعالان صنایع‌دستی در حوزه نساجی و پوشاک نقش موثری در ترویج و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه بر عهده دارند که باید این ظرفیت ارزشمند در تمام سطوح جامعه به کار گرفته شود.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: هنرمندان باید همه فعالیت‌های هنری خود را به سمت و سوی معنویات و ارزش‌های اسلامی سوق دهند تا از این طریق هجمه‌های فرهنگی دشمنان را خنثی کنند.