نمایندگانی از ۲۱ کشور در نمایشگاه قرآن حضور پیدا می‌کنند / افزایش ۵۰ درصدی فضای نمایشگاه


نمایندگانی از ۲۱ کشور در نمایشگاه قرآن حضور پیدا می‌کنند/ افزایش ۵۰ درصدی فضای نمایشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، مراسم رونمایی از پوستر و تیزر سی امین دوره نمایشگاه بین‌‎المللی قرآن طی دومین نشست خبری این رویداد فرهنگی با حضور علیرضا معارف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف نمایشگاه امروز سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه در سالن جلسات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن بزرگترین رویداد قرآنی و دینی در جهان اسلام است و اتفاق مهمی در ایران و تهران تلقی می‌شود از افتتاح سی امین دوره آن در  روز شنبه 12 فروردین با حضور رئیس جمهور خبر داد. 

علیرضا معاف در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه توسعه 50 درصدی داشته افزود: تقویت بخش بین‌الملل از اتفاقات ویژه این دوره نمایشگاه است که با حضور 21 کشور به خصوص از آسیای شرقی و آفریقایی همراه خواهد شد. وی در ادامه گفت: در طراحی نمایشگاه سعی کردیم به بخش نوجوان و دهه هشتادی ها اهمیت زیادی دهیم همچنین یکی از مهمترین ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه قرآن کودکانه بودن بخشی از آن است.

معاف با بیان اینکه پویش ستاره‌های زمینی را در نمایشگاه خواهیم داشت  افزود: البته خانواده و سبک زندگی دینی که در آن به بخش دختران و زنان اهمیت بیشتری شده، همچنین بخش مشاوره برای زندگی بهتر خانواده در حوزه های مختلف خدمات دهی خواهد داشت.

وی درباره بخش کودک نمایشگاه قرآن گفت: این بخش با عنوان باغ آیات توسعه سه برابری نسبت به سال گذشته دارد و بخشی بسیار جذاب و طراحی شده است، همچنین بخش دیگر، بخش نوجوان است که ویژه دهه هشتادی‌ها است.

معاف درباره بخش «دختران رحمت خداوند» گفت: این بخش یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه است که ویژه خانواده طراحی شده، همچنین بخش مشاوره‌های قرآن بنیان در ۱۱ حوزه زیستی و عملکردی و رفتاری مشاوره می‌دهند.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد از آغاز نمایشگاه از روز شنبه ۱۲ فروردین خبر داد و گفت: نمایشگاه قرآن کریم در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) به مدت دو هفته برگزار می‌شود و از فرصت‌های میلاد امام حسن (ع) و شب‌های قدر هم در نمایشگاه بهره‌مند هستیم و امیدواریم نمایشگاه امسال بازتاب خوبی از کاری که طی سی سال و برگزاری سی دوره برگزار شده باشد، همچنین ما قدردان و سپاسگزار عزیزانی هستیم که در گذشته نمایشگاه را برگزار کردند، نمایشگاه محصول همه دوره‌ها است و امسال یک گزارش از سی دوره برگزاری نمایشگاه ارائه می‌کنیم.

وی درباره پوستر و تیزر نمایشگاه امسال گفت: هر سال در نمایشگاه عرف بوده که یک پوستر و یک تیزر طراحی و تولید می‌شد، اما در نمایشگاه امسال دوستان هنرمند و قرآنی و طراح پیشنهاد دادند که تک پوستر نباشیم و چند طرح محتوایی و هنری بر اساس ذائقه‌ها و سلیقه‌های مختلف طراحی شده، زیرا قرآن برای همه مردم با همه سلیقه‌ها است. این نگاه را در وزارت ارشاد داریم که به عنوان دستگاه فرهنگی و مسئول توسعه فرهنگ، موظفیم به همه سلایق مردم توجه کنیم.

معاف ادامه داد: برای پوستر نمایشگاه شاید ده‌ها پوستر رفت و برگشت شد و با اساتید مختلف گفتگو صورت گرفت و برای طراحی ۱۰ نفر را به عنوان خانواده برای عکاسی دعوت کردیم. اصلی‌ترین مضمون که روی آن تأکید داشتیم بحث خانواده بود، زیرا گفتیم باید خانوادگی باشد و پویشی هم با همین عنوان داریم. زیرا می‌خواهیم مردم با قرآن انس داشته باشند. بیش از ۲۰ مدل عکاسی انجام شد.

معاون قرآن و عترت نمایشگاه قرآن درباره پوستر و تیزر نمایشگاه امسال افزود: یکی دیگر از مسائلی که در پوستر نمایشگاه به آن تأکید داشتیم شعار نمایشگاه یعنی می‌خوانمت است و ان شا الله از امروز در سطح شهر و رسانه پویش آغاز می‌شود. همچنین در این راستا ۱۲ پوستر از شهدا داریم که یکی از آن‌ها شهید آرمان علیوردی است و در نمایشگاه هم باشگاه نسل آرمان را داریم که اتفاقی برای دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها است. همچنین تیزر هم سه مدل ۶۰ و ۹۰ و ۳۰ ثانیه‌ای است که امروز رونمایی و قرار است از رسانه‌های مختلف پخش شود.

معاف درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن گفت: لیست مفصلی از مؤسسات و نهاد‌های مردمی خارجی داریم که قرار است در نمایشگاه قرآن کشورمان شرکت کنند. همچنین آیین افتتاحیه بخش بین‌الملل دو روز بعد از افتتاح نمایشگاه، برگزار می‌شود. البته  هفت کشور قرار است وزرای اوقاف و شئون دینی‌شان در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی درباره بخش کتاب و نشر دینی گفت: این بخش در رواق شرقی مصلای امام خمینی (ره) است و ناشران این حوزه در آن حضور فعال دارند، همچنین مرکز تبادل کتاب امسال در نمایشگاه مستقر و طی آن کار تعویض قرآن‌های نو با فرسوده انجام می‌شود.

معاف گفت: برای حضور نمایندگانی از ۲۱ کشور هماهنگی‌هایی انجام شده و کار‌های گذرنامه و اسکان آنان درحال انجام است. البته نمایندگانی از برخی مجموعه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران مانند جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت (ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: تاکنون برنامه‌های حضور هفت وزیر انجام شده و حتی موافقت نامه‌های بعضی از این وزیران در مراحل تنظیم است تا با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) به امضا برسد.

رئیس نمایشگاه قرآن با ارائه فهرستی از نهاد‌های خارجی که قرار است در نمایشگاه قرآن غرفه داشته باشند، گفت: دارالقرآن اروپا، عتبه حسینیه، عتبه عباسیه، دارالمعارف الحکمیه لبنان و مرکز اسلامی فرانسه از نهاد‌هایی هستند که برای حضور اعلام آمادگی کردند و در نمایشگاه فعالیت خواهند داشت.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمان افتتاح بخش بین الملل را دو روز بعد از آغاز به کار نمایشگاه قرآن دانست که روز دوشنبه ۱۴ فروردین با حضور سفیرانی از کشور‌های اسلامی و میهمانان خارجی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار است برخی اساتید مطرح قرائت جهان اسلام در نمایشگاه امسال حضور پیدا کنند که با توجه به زمان حضورشان در کشور، برنامه ریزی‌هایی برای تلاوت آنان در نمایشگاه قرآن یا مساجد و محافل شب‌های قدر و در برخی استان‌ها صورت گرفته که در روز‌های آینده به صورت دقیق اطلاع رسانی خواهد شد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1067630/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%B2%DB%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87