نوجوانان باید با نگاه عمیق‌تری به دوران دفاع مقدس، ایثار را درک کنند

استان تهران؛ «حسین بهرامی» فرزند گرامی پیشکسوت گرانقدر «علی اصغر بهرامی».

۳- میزان تبر بصیرت دینی و خودسازی پیشکسوتان رزمنده در اثر ارسالی.

متن بیانیه داوران به شرح ذیل است:

استان زنجان؛ «مهسا قربانی» نوه گرامی امیر خلبان «یدالله واعظی» جانباز قطع نخاع.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: رهبری فرمود «در مناطق مختلف جنگی اتفاقات مهمی رقم خورده است که هرکدام آن‌ها لازم است تا هرکشور تا سال‌ها به آن‌ها افتخار کند؛ دشمن می‌خواهد ما شخصیت‌ها و قهرمانی‌های دفاع مقدس را فراموش کنیم که باید این عنصر افتخار را تبدیل به فرهنگ کنیم».

استان کهگیلویه و بویر احمد؛ «سید حسین پاسره» فرزند گرامی پیشکسوت گرانقدر «سیف الله پاسره».

اسامی منتخبین دومین جشنواره ملی «افتخار من»

وی اتحاد، انسجام و پایداری ملی را از اهداف رزمندگان دفاع مقدس دانست با تاکید براینکه ما در دوران دفاع مقدس همزمان با دشمن خارجی با دشمن داخلی روبرو بودیم، گفت: علیرغم مشکلات اقتصادی و کمبودها، مردم به جنگ و جبهه کمک می‌کردند که این فرهنگ باید روایت شود و البته در دفاع مقدس فاصله‌ی بین مردم و دولت نبود و این مسئله برای امروز راهگشاست.

وی افزود: امروز باید با همت، برنامه ریزی و طراحی مدل‌های بهتر در جنگ روایت که دشمن به راه انداخته است بتوانیم در قالب بستر‌های فرهنگی دفاع مقدس را به جوانان و نوجوانان معرفی کنیم.

استان گلستان؛ «محمد رهنما» فرزند گرامی پیشکسوت گرانقدر «محمدصادق رهنما».

۹- تقدم فیلم و تصویر نسبت به عکس و صوت در ارزیابی‌ها.

استان چهارمحال و بختیاری؛ «علی اصغر مردانی پور» نوه گرامی پیشکسوت گرانقدر «غلام علی مردانی پور».

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دومین جشنواره ملی «افتخار من» پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۸ آذر با حضور سردار نادر ادیبی رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس، در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به کار خود پایان داد.

سردار ادیبی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «تحریف و فراموشی دو تهدید برای حوادث تاریخی است»، گفت: دفاع مقدس منشأ تحولات عظیمی شده و نباید اجازه دهیم دفاع مقدس دچار تحریف شود.

ضمن نهادن به مقام شامخ همه رزمندگان و پیشکسوتان جهاد و مقاومت، با بررسی‌های صورت گرفته و نظر کمیته داوران جشنواره و با عنایت به شاخصه‌های در نظر گرفته شده، جهت انتخاب آثار، تعداد ۱۳ اثر برتر جهت شرکت در جشنواره ملی افتخار من انتخاب گردیدند.

۲- میزان اشاره به مبانی ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت در آثار ارسالی.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خانواده نقش مهمی در پیروزی دفاع مقدس داشت، گفت: مادران و پدران با تربیت صحیح اسلامی فرزندان خود را آماده اعزام به دفاع مقدس کردند.

شاخص‌های ارزیابی:

استان کرمان؛ «سید روح الله یزدی» نژاد فرزند گرامی پیشکسوت و گرانقدر دفاع مقدس «سید ابراهیم یزدی نژاد».

استان مازندران؛ «امیرحسین جعفری» فرزند گرانقدر پیشکسوت گرانقدر دفاع مقدس آقای «سید احمد جعفری».

استان گیلان؛ «امیر محمد هدایتی» فرزند گرامی پیشکسوت گرانقدر «حشمت الله هدایتی».

امیر سهرابی لبیک مردم در حمایت از جنگ و پشتیبانی رزمندگان را بی‌نظیر دانست و با بیان اینکه دشمن توسط ۴۰ تا ۵۰ کشور رسمی حمایت می‌شد و تجهیزات به‌روز زمینی و هوایی دریافت می‌کرد، افزود: ایران اسلامی جنگ را در شرایط تحریم و درحالی که دشمن همواره مورد حمایت بود، به پیروزی رساند. گفتن این افتخارات برای جوانان احساس غرور خواهد داشت و این جشنواره احساس غرور را نهادینه خواهد کرد.

۲- سیاست‌های تشویقی به منظور ترغیب هر چه بیشتر پیشکسوتان، جهت بیان خاطرات در نظر گرفته می‌شود.

۳- همه استان‌هایی که نسبت به ارسال آثار اهتمام لازم را داشته‌ند، به نحو مقتضی مورد تشویق قرار می‌گیرند؛ و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

امیر سهرابی هدف جنگ تحمیلی را که در سال ۱۳۵۹ از سوی رژیم بعثی صدام آغاز شد را ساقط کردن نظام اسلامی، به شکست رساندن اهداف انقلاب و تجزیه کشور دانست و گفت: حمایت جریان کشور‌های استکبار از صدام بعثی در همین راستا بود و دشمن محاسباتی درستی انجام داده بود چراکه انسجام زیادی در ارتش و سپاه کشورمان صورت نگرفته بود، اما آن‌ها حساب امت و امام (ره) را نکرده بودند.

در راستای برگزاری دومین جشنواره ملی افتخار من تعداد هشت هزار اثر از کلیه استان‌ها به صورت (فایل صوتی – عکس – دل نوشته) دریافت گردید.

سردار ادیبی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم هر آنچه در دفاع مقدس خلق شده است را به جوانان و نوجوانان منتقل کنیم، افزود: بیش از هشت هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که با داوری‌های صورت گرفته برخی از استان‌ها حائز رتبه شدند.

سردار نادر ادیبی رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس، با بیان اینکه هدف این جشنواره پیوند بین رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و نوجوانان و جوانان است، گفت: نوجوانان و جوانان باید با نگاه عمیق‌تری به دوران دفاع مقدس ایثار، فداکاری و ازخودگذشتگی رزمندگان را درک کنند.

۷- میزان گویای و روان گوی نوع خاطره.

امیر نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این‌مراسم گفت: «جشنواره ملی افتخار من» یکی از مأموریت‌های ویژه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است تا انتقال پیام دفاع مقدس به نسل حاضر و آینده صورت گیرد.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به جانبازان اشاره و ادامه داد: افتخار متعلق به فرزند جانبازی است که پدرش ایستاده است تا دشمن خاک این کشور را مورد تهاجم قرار ندهد؛ این افتخار بزرگی است که باید به آن بالید.

بیانیه هیأت داوران جشنواره ملی «افتخار من»

۶- میزان کیفیت و شفافیت فیلم و عکس ارسالی.

۴- میزان اثرگذاری و نفوذ بر قلوب و تأثیر آن در بیننده و شنونده.

استان فارس؛ «فاطمه شعف» نوه گرامی پیشکسوت گرانقدر «عبدالرحیم فرج زاده».

۱- میزان ارتباط عکس و خاطره ارسال شده با هم.

امیر سهرابی وظیفه بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را انتقال فرهنگ غنی جنگ دانست و با طرح اینکه خصوصیات دفاع مقدس چه بود که ماندگار شد، ادامه داد: اولآ در دفاع مقدس امت و مردم به حرف امام (ره) گوش کردند و با لبیک به سخن رهبرشان جبهه‌ها را پُرکردند و ازخود گذشتگی و ایثار کردند لذا رزمندگان رفتند تا ایران و یکپارچگی کشور بماند و وطن‌دوستی و پاسداشت حریم کشور مدنظر بود.

وی افزود: جوانان در دل دفاع مقدس حوادث عظیمی را رقم زدند و منشأ تحولات شدند و جوانان و نوجوانان باید امروز با شناخت عمیق‌تر از دفاع مقدس این مسیر را به خوبی طی کنند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سال دوم جنگ را سال‌پیروزی جبهه اسلام دانست و گفت: در عملیات بیت‌المقدس به فرماندهی حضرت امام (ره) دشمن بعثی و استکبار جهانی از خاک کشورمان بیرون رانده شد و برای اولین‌بار در طول تاریخ خاکی از سرزمین‌مان را از دست ندادیم و این پیروزی افتخار بزرگی بود که باید به چنین امام، امت و رزمندگانی افتخار کرد.

۵- میزان اعتقاد و باور به نقش رزمندگان به عنوان اصلی‌ترین عناصر مقابله در هشت سال دفاع مقدس و محور مقاومت.

۱- سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس نسبت به دریافت تمامی آثار اقدام و به عنوان اسناد دفاع مقدس و مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد.

استان یزد؛ «سید محمدحسن عباس‌زاده بافقی» نوه گرامی پیشکسوت گرانقدر «سید کاظم عباس زاده بافقی».

سردار ادیبی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت افتخار می‌کند که عده‌ای از رزمندگان را در دل خود دارد، گفت: ما به دنبال شناختن و معرفی عرصه‌های مختلف دفاع مقدس به جوانان و نوجوانان هستیم و تلاش ما در این جشنواره جلوگیری از فراموشی و پیوند بین نسل قدیم و جدید است.

همچنین هشت هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این تعداد هیئت داوران ۱۳ اثر را انتخاب کرد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1050143/%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

نوجوانان باید با نگاه عمیق‌تری به دوران دفاع مقدس، ایثار را درک کنند

۸- میزان استفاده از زوج هنری در آثار ارسالی اعم از فیلم، عکس، دلنوشته و.

۱۰- میزان اثرگذاری در شنونده جهت ایجاد حس سلحشوری با سبک داستان سرایی در خاطرات صوتی.

ذکر این نکته ضروری است که تمامی آثار دریافتی شایسته تقدیر و تکریم هستند، لذا با توجه به اینکه همه این آثار بیانگر حماسه‌های جاودانه رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌باشد که تبلور آن باید در تمامی شئون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور مشاهده گردد تا از گزند تحریف مصون بماند، که بحمدالله تاکنون نیز چنین بوده است. در پایان با توجه به لزوم صیانت و حفظ نگهداری از این آثار پیشنهادات کمیته داوران به شرح زیر تقدیم می‌گردد:

استان آذربایجان‌غربی؛ «علی مظهر صفاری» فرزند گرامی پیشکسوت گرانقدر «مجید مظهر صفاری».

رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت گفت: امیدوارم با همت ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، متولیان تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و نیرو‌های مسلح شاهد آثار بیشتری باشیم.

استان سمنان؛ «فاطمه جعفری» نوه گرامی پیشکسوت گرانقدر محمد «علی راد رزم».

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به تشریح خدمات بانوان در دوران دفاع مقدس پرداخت و با بیان اینکه درباره بیان خدمات زنان در دفاع کم‌کاری شده است، گفت: زنان امروز به فرهنگی که در تاریخ دفاع مقدس توسط مادران و خواهران شکل گرفت نیازمند هستند و نشان دادن این ارزش‌ها مأموریت و اولویت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که در این جشنواره دنبال می‌شود تا فرهنگ افتخار توسعه پیدا کند چراکه با پاسداشت این فرهنگ وحدت‌ساز به امنیت ملی می‌رسیم.

استان خوزستان؛ «سید ابوالفضل پژوهیده» نوه گرامی پیشکسوت گرانقدر «سید عزیزالله پژوهیده».

رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت با تاکید بر اینکه دفاع مقدس می‌تواند باعث رشد و تعالی شود، افرود: در دفاع مقدس ۳۶ هزار دانش آموز حاضر بودند و نقش مهمی در عملیات‌ها و پیروزی رزمندگان داشتند.