هجوم ملخ صحرایی در عرصه‌های طبیعی اصفهان گزارش نشده است

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان تصریح کرد: پیش‌بینی‌هایی در شهرستان‌های مستعد با ارائه پیش‌آگاهی‌های لازم انجام شده و مراتب به اطلاع نهادهای مرتبط رسیده است و برای مقابله با این آفت در آمادگی کامل قرار داریم.

وی با بیان اینکه مبارزه به موقع با ملخ صحرایی در عرصه‌های طبیعی بسیار حائز اهمیت است، افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر هجوم حاد آفت ملخ صحرایی در جنگل‌ها و مراتع استان گزارش نشده است که نیازمند به مقابله آن در عرصه‌های طبیعی باشد، تنها به صورت موردی و طبیعی در شهرستان‌های کاشان و ورزنه قابل شهود بوده است و حضور آنها امر غیرطبیعی نیست که نیاز به مقابله داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون جمعیت آفت جوانه‌خوار در جنگل‌های بلوطستان‌های اصفهان در وضعیت طبیعی قرار دارند و گزارشی از شرایط بحرانی مشاهده نشده است. در سال گذشته استان‌های همجوار با هجوم این آفت با موقعیت بحرانی مواجه بودند.


منبع: https://www.imna.ir/news/659397/%D9%87%D8%AC%D9%88%D9%85-%D9%85%D9%84%D8%AE-%D8%B5%D8%AD%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

امین حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آمادگی اداره کل منابع طبیعی اصفهان برای مبارزه هجوم آفت ملخ صحرایی با محدودیت‌های خاص آن، اظهار کرد: از روزهای گذشته با اعلام پیش‌آگاهی لازم در شهرستان‌ها مستعد، پایش و رصد برای مقابله با این افت در جنگل‌ها و مراتع آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با هجوم آفت ملخ صحرایی در اراضی کشاورزی و شهرها در حیطه وظایف اداره کل منابع طبیعی استان نیست و متولی خاصی دارد، گفت: دامنه اختیارات این اداره به‌تبع حفاظت از عرصه‌ها در جنگل‌ها و مراتع است و با طغیان آفت طی هماهنگی بین دستگاه‌هایی برای مبارزه با آفت‌ها وارد عمل می‌شود.

وی درباره نحوه مقابله با افت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های استان اصفهان، گفت: با استفاده از محلول باکتریایی “بیولوژیک” با تأثیرگذاری مطلوب بر جوانه‌خوار بلوط در کانون‌ها و مناطق آلوده جنگل‌های بلوط استان اقدام به مبارزه با آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با بیان اینکه جمعیت آفت جوانه‌خوار در بلوطستان‌های استان بحرانی نیست، افزود: سال‌های گذشته مبارزه با این آفت در جنگل‌های استان درحد بالایی اجرایی شده است، به طوری که جمعیت آن سال گذشته بسیار اندک بود و امسال هم تاکنون به میزانی نیست که بخواهیم مقابله‌ای داشته باشیم.

حافظی اظهار کرد: حضور ملخ به عنوان موجودی در عرصه‌های طبیعی تا حدی در زیستگاه مجاز است، اما فراتر از حد طبیعی را به عنوان آستانه خسارت تعریف می‌کنند که مبارزه با آن برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع امری ضروری است.

جمعیت آفت جوانه‌خوار در بلوطستان‌های اصفهان بحرانی نیست