همه علیه اصغر فرهادی

این نشریه مطرح تحقیقی و روشنگر کننده در این بخش از گزارش به سوابق اصغر فرهادی در احتمال عدم رعایت حق تألیف اشاره شده است و از تجربیات مختلف افراد دیگر که به نظر می‌‎رسد آنها هم گزارشاتی را در مورد این اتفاق از اصغر فرهادی دارند.

ترانه علیدوستی اما دیگر فردی است که علیه فرهادی شهادت داده و در بخش چهار گزارش هم بازتاب داشته است، وی در مورد پرونده فیلم «قهرمان» می گوید: «البته، من می دانستم، من همان موقع این را می دانستم.» در بخش دیگری از این گفتگو فرهادی را یک «مقصر جلوه دهنده طراز اول» می نامد و از اصطلاح gaslighter یا گس لایتنیگ برای او استفاده می‌کند. لفظی که برای کسانی استفاده می‌شود که در بحران ها بقیه را مقصر جلوه می‌دهند و مخصوصا در سالهای گذشته توسط فمنیست ها علیه مردان استفاده شده که با این تکنیک زنانی که علیه‌شان صحبت می‌کنند را دیوانه و هیستریک  جلوه می‌دهند. علیدوستی می‌گوید مثل خیلی از همکاران و دوستانش، با وجود این مسئله او بسیار  به فرهادی اهمیت می‌داده و از ذهن او در عجب بوده: «ما هرگز نمی‌خواستیم که این تبدیل به رسوایی شود که کارنامه او را نابود می‌کند، ما هرگز این کار را نمی‌کنیم و خود فرهادی این را می‌داند. اما آخرین چیزی که شما فکر می‌کنید این بود که یک دختر علاقه‌مند از شیراز به مبارزه با فرهادی بپردازد!» اشاره علیدوستی به مسیح زاده هست که حالا به بحرانی برای آینده کاری فرهادی بدل شده است.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1040844/%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D8%BA%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C

گلشیفته اما پا را هم از این فراتر گذاشته وی مدعی شده است که اصغر فرهادی از او خواسته تا به رهبری نامه بنویسد و بگوید «خواب امام علی را دیده و بعد از این عذرخواهی می تواند به ایران بازگردد.»

اما دعوا به همینجا هم ختم نشده و اصغر فرهادی هم در پاسخ گفته: هرگز از گلشیفته نخواسته که چنین نامه‌ای بنویسد و این ادعا دروغ است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، گزارش نیویورکر را که دیروز منتشر شد می توان به چهار بخش تقسیم کرد که در بخش اول خود با تیتر روز حسابرسی از همان اول اتهام سرقت ادبی را در مورد فرهادی مطرح کرده‌‎است.

مانی حقیقی در این بخش گزارش می‌‎‍‌گوید: « «اگر از من بپرسید، به عنوان کسی که نه قهرمان و نه مستند مسیح‌زاده را دیده‌ام اما این فرد را به خوبی می‌شناسم. این دزدی ادبی نبوده. اصغر بسیار باهوشتر و جالبتر از این است که همچین کاری کند. این فقط شخصیت او بود که می‌خواسته کنترل کاملی روی مسئله مولف اثر داشته باشد. این یک ضعف شخصیتی در اوست.»

اما همه غافگیرتر می شویم جایی که مانی حقیقی هم مدعی می شود فیلم «گذشته» داستان زندگی اوست.

در این گزارش از جشنواره تئاتر دانشجویی تا فیلم قهرمان مورد اتهام دزدی محتوا یا ایده قرار گرفته که در بازه های زمانی مختلف توسط اصغر فرهادی و در آثار جدی وی مطرح شده است. اما این همه ماجرا نیست در این گزارش مسیح زاده اشاره مستقیمی به این دارد که اصغر فرهادی فیلم هایش را برای خودش نمی سازد، موضوعی که بسیاری از منتقدین هم قبلا در مورد جشنواره‌‎ای بودن فیلم های وی حرف زدند.

از حقیقی در این گزارش نقل قول شده که: «تو یک مرد موفق، قدرتمند و ثروتمند هستی و روبرویت یک زن (آزاده مسیح زاده) از شیراز است که هیچکدام از اینها را ندارد. اینجا هیچ بردی برای تو نیست. این یک باخت است و  خجالت آور است. مسئله بردن پرونده قضایی نیست. چیزی که تو برایش باید بخواهی این است که او حس دیده شدن و نام برده شدن را تجربه کند، نه اینکه هرکاری که در قدرتت هست انجام دهی که این یک کار را نکنی!»

ترانه علیدوستی: باشه اصغر، همه چیز مال توست!/ اصغر فرهادی یک مقصر جلوه دهنده تراز اول است

در بخشهای دیگر و دوم این گزارش اما گویی نوعی تسویه حساب شخصی با اصغر فرهادی وجود دارد، مثلا گلشیفته فراهانی هم در این گزارش تحقیقی می گوید: « من از خودم می‌پرسیدم که شاید فرهادی می‌خواهد برای مشکلاتی که برای فیلمش پیش آمده من را مجازات کند. یا شاید می‌خواهد ادای مجازات کردن من را دربیاورد تا به دولت نشان دهد که در سمت درستی ایستاده، چون به روایت آنها من کشف حجاب کرده بودم و دختر بدی بودم. نکته کنایی‌اش این است که بازجوهایم نتوانستند کاری کنند که من احساس گناه کنم. اما فرهادی توانست این کار را بکند. او کاری کرد من باور کنم که با ترک ایران، با نپوشیدن روسری، من کاری بسیار اشتباه کرده‌ام»