همکاری ایران و ازبکستان در حوزه حج و زیارت گسترش می‌یابد

در دیدار با سفیر ازبکستان در ایران؛

در این دیدار که معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و رایزن فرهنگی سفارت ازبکستان در تهران نیز حضور داشتند، دو طرف با اشاره به اشتراکات مذهبی و فرهنگی موجود میان دو کشور از تماس‌ها و تعاملات بیشتر میان مسئولان ذی‌ربط در حوزه حج و زیارت استقبال کردند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده تبادل تجربیات خود در حوزه حج با کشور ازبکستان است و تعاملات دو طرف به تقویت و ارتقاء سطح روابط مذهبی، فرهنگی و معنوی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پژوهشکده حج و زیارت بیش از هزار اثر در حوزه‌های مختلف از جمله تاریخ، آداب و معارف، مناسک و تفسیر آیات قران کریم و کلام و عقاید در رابطه با حج منتشر کرده است، افزود: این محتواهای علمی با هدف رفع نیازهای زائرانی که به سرزمین وحی و اعتاب مقدسه مشرف می‌شوند؛ تهیه شده است و ما آمادگی داریم این آثار را در اختیار مسئولین حج ازبکستان قرار دهیم.

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بهادر عبدالله اف، سفیر ازبکستان در ایران با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در محل بعثه مقام معظم رهبری دیدار و درباره همکاری‌های دو کشور در حوزه حج و زیارت و راهکارهای گسترش همکاری‌ها در این حوزه گفتگو کرد.

در پایان این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور میر احمدی معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با کشورهای اسلامی به‌ویژه همسایه اولویت قائل است، کنگره عظیم حج را فرصتی بی‌نظیر برای تعامل و ارتباط هرچه بیشتر کشورهای مسلمان دانست.

سفیر ازبکستان در ایران با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در محل بعثه مقام معظم رهبری دیدار و درباره همکاری‌های دو کشور در حوزه حج و زیارت و راهکارهای گسترش همکاری‌ها در این حوزه گفتگو کرد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر از متقاضیان تشرف به سرزمین وحی در کشورمان سال‌ها است که در صف انتظار هستند، ابراز امیدواری کرد که کشور میزبان با ایجاد امکانات مناسب و رفع محدودیت‌ها، مسیر بهتر و روان‌تر حضور و برگزار شدن مناسک عبادی امت مسلمان را فراهم آورد.

این گزارش حاکی است، در ادامه این دیدار دو طرف درباره نحوه اعزام حجاج کشور متبوع خود به سرزمین وحی توضیحاتی بیان کردند و سفیر ازبکستان درباره مدت و هزینه سفر زائران این کشور برای تشرف به حج و عمره توضیحاتی داد.

آقای عبدالله اف همچنین به علاقمندی مسلمانان ازبکستان به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و زیارت حرم مطهر رضوی و اعتاب مقدسه در عراق اشاره کرد و با بیان اینکه زیارت زمینه تحکیم بیشتر روابط فی‌مابین را فراهم می‌آورد، از توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه حج و زیارت استقبال کرد.

وی با اشاره به سابقه مراکز دینی و علمی در سمرقند و بخاری و حضور علاقمندان از بسیاری از کشورهای اسلامی برای بازدید از این مراکز گفت: کشورش در حال آماده‌سازی مجموعه بزرگ تمدن اسلامی است که دربرگیرنده تمدن و فرهنگ اسلامی در منطقه به‌ویژه آسیای مرکزی است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت به سخن حضرت امام امت (ه) پیرامون مکه مکرمه و مدینه منوره و جایگاه آن در جهان اسلام، اشاره کرد و گفت: بعثه حج جمهوری اسلامی ایران و کمیته حج ازبکستان می‌توانند همکاری‌های خود را در این حوزه گسترش دهند.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/834892/%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A7%D8%B2%D8%A8%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AD%D8%AC-%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب با بیان اینکه بعثه مقام معظم رهبری تلاش دارد در کنار فعالیت‌های مذهبی، خدمات فرهنگی بیشتری به زائران در سفرهای زیارتی حج، عمره واعتاب مقدسه در عراق و سوریه ارائه دهد، آثار زیارت از گذشته تاکنون را یادآور شد.