هویت اقوام فرصتی برای تقویت تعلق اجتماعی

به امید روزهای بهتر برای میهن عزیزمان ایران

سید حسن موسوی چلک – همیار پارپیرار

یکی از موضوع‌هایی که باید در همه جوامع به آن توجه شود موضوع تقویت هویت فرهنگی است. تقویت هویت فرهنگی از جمله فرهنگ اقوام، همبستگی اجتماعی در جامعه را تقویت می‌کند و علاوه بر آن انسجام اجتماعی و نشاط اجتماعی در جامعه را افزایش می‌دهد. از دیگر مزیت‌های تقویت هویت فرهنگی، جامعه‌پذیری مناسب افراد است، یعنی وقتی افراد با هویت خودشان آشنا می‌شوند و جامعه‌پذیری بهتری صورت می‌گیرد. هویت فرهنگی شامل باورها، زبان و آداب و رسوم و… است و طبیعتاً در چنین جامعه‌ای افراد مانند درختی که در خاک ریشه دوانده است، در مقابل توفان‌ها مقاوم خواهند بود. بارها در یاداشت‌ها و سخنرانی‌ها، و گفت‌وگوهای مختلف اشاره کردم که باید توجه داشته باشیم، بسیاری از مراسم ملی و قومی ما در جهت ترویج ارزش‌هاست و بار اجتماعی دارند. امروزه در برخی از کشورها به عنوان مثال افراد برای نشاط و شادی به همدیگر گوجه فرنگی پرتاب می‌کنند یا تن به حوادث خطرناکی می‌دهند در حالی که ما مراسم و آیین‌هایی داریم که ضمن انتقال شادی دارای مفاهیم اجتماعی و فرهنگی نیز هستند و باید حفظ شوند.

در سال جاری علیرغم هماهنگی‌های انجام شده برای برگزاری مراسمی که هر ساله توسط موسسه فرهنگی هنری پارگیرار و همیاران پارپیرار با همکاری انجمن‌های مازندرانی مقیم تهران و علاقمندان حوزه فرهنگ وهنر و سازمان‌های مرتبط برگزار می‌شد، به‌دلیل شرایط جامعه و درک حال و روز مردم، مثل سال‌های پیش جشن و مراسم فرهنگی در تهران از سوی موسسه فرهنگی هنری پارپیرار برگزار نمی‌شود ولی بر این باورم که تقویت هویت فرهنگی از جمله هویت اقوام فرصتی برای تقویت انسجام و تعلق اجتماعی است و نباید این ظرفیت خاموش شده یا نادیده گرفته شود.

گرچه به‌همت فعالین حوزه فرهنگ و هنر، و فعالین اجتماعی، حدود ۱۵ سال است که در این روز یا هفته، ابتدا در تهران و بعد در استان مازندران هستم اما این یادداشت ر ابهانه می‌کنم به همه این فعالین تجدید ارادت کرده و بابت تلاش‌های‌شان سپاسگزاری نمایم که برای آبادانی و سربلندی استان و ترویج و تقویت فرهنگ مازندران صادقانه و مسوولانه تلاش کردند. از جمله این بزرگواران می‌توان از زنده یاد فرهود جلالی کندلوسی، جلال فرهنگ مازندران و خالق مجموعه پارپیرار یاد کرد که نقشی بی‌بدیل در نام گذاری این مناسبت داشت. «فرهودی» که این روزها مصادف با ۵۶ سالگی ولادت‌شان هم هست، کسی که در همه حال برای مردم ایران زمین بویژه مازندرانی‌ها مهربانی، شادی و نشاط را آرزو می‌کرد.

۲۳۳۲۳۳


منبع: https://www.khabaronline.ir/news/1691588/%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%85-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%82-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C