هیچ رزقی بالاتر از فهم قرآن وجود ندارد

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: همه موجودات به زبان حال و به زبان قال خدا را تسبیح می‌کنند زبان حال از زبان قال رساتر و بالاتر از تسبیح زبانی است. ادامه سوره طرح خدای متعال است که به دست این پیامبر اجرا می‌شود و خداوند به ما می‌گوید که خود را برسانید، مسابقه دهید که نفر اول باشید، در این مسیر زاهد و سابق باشید امکانات خود را بیاورید، فارغ بیایید و مراقب باشید که هیچ عیبی در این طرح و نقشه خداوند نیست. اگر شخصی این را بفهمد با خاطری آسوده می‌آید و از حیات دنیا عبور می‌کند.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1138061/%D9%87%DB%8C%DA%86-%D8%B1%D8%B2%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%81%D9%87%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

آیت الله میرباقری با بیان اینکه رزقی بالاتر از قرآن نیست، اظهار کرد: اینگونه نیست که باب قرآن را به روی هر کسی باز کنند، اگر باب قرآن به روی انسان باز شود، هر حرف و آیه قرآن انسان را سیر می‌دهد. اگر انسان خیال کند که بهتر از قرآن را به کسی دادند خطای راهبردی است. ماه رمضان ماهی است که زمینه برای بهره‌مندی از رزق قرآن فراهم شده است بناغ انسان باید خود را به این رزق برساند. رسیدن به این رزق قواعدی همچون طهارت لازم دارد.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه در این چند آیه اسماء حسنا الهی وجود دارد، ابراز کرد: این آیات را بخوانید و پس از آن خدا را بخوانید و حاجات خود را از او طلب کنید. این سوره با تسبیح خدای متعال شروع شده است اجمالا معنای آن این است که همه مخلوقات در همه عوالم خدا را تسبیح می‌کنند. طبق تفسیر برخی مفسرین این تسبیح مستمر است.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طبق آیات این سوره خدای عزیز حکیم است و تحت نفوذ هیچ کسی قرار نمی‌گیرد، گفت: در این سوره خداوند می‌خواهد از طرحی صحبت کند که بسیار با عظمت است، همه مخلوقات در مدار مشخصی از عالم قرار دارند و حرکت می‌کنند. همه مخلوقات نطق مخصوص به خود دارند و زبان حال همه آن‌ها تسبیح الهی است. همه موجودات نطقی دارند، این ذکر زبانی اگر در انسان خوب انجام بگیرد قلب او هم ذاکر می‌شود و اگر ادامه کند به همه جوارح انسان می‌رسد و همه زندگی او ذکر می‌شود و حتی خود انسان ذکر می‌شود. در قرآن از پیامبر اکرم (ص) به ذکر تعبیر شده است.

وی افزود: حتی شیاطین هم یک جایی نمی‌توانند از طرح الهی خارج بشوند شیطنت می‌کنند، اما شیطنت آن‌ها در مسیر فرمان الهی است و نمی‌توانند از آن خارج بشوند، اگر انسان این عزت و حکمت را بررسی کند می‌فهمد که این طرح الهی حکیمانه و منزه است، پس از آن خداوند می‌فرماید که به رسول او ایمان بیاورید و همه امکانات و آنچه را که دارید در این مسیر خرج کنید. در عصر غیبت منتظر ظهور نمانید پیش از ظهور برای امام زمان (عج) هزینه کنید، در این طرح خداوند متعال، همه امکانات خود را به میدان بیاورید.

وی بیان کرد: در فضیلت این سوره مرحوم شیخ صدوق نقل کردند که باطن سوره حدید سیر امت قبل و بعد از ظهور است، توجه عمیق به این سوره انسان را در آخرت به رسول خدا (ص) و، ولی خدا (ع) می‌رساند. هر کس بر خواندن آن مداومت داشته باشد به درک حضرت نائل می‌شود.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه با خودآگاهی و هوشیاری به تسبیح الهی بپردازید، عنوان کرد: در این آیه طرح حکیمانه خدا تسبیح موجودات است که طرح بی‌عیب الهی را به نمایش می‌گذارد. خدای عزیز است خدای که تحت فرمان هیچکس قرار نمی‌گیرد. این طرح منزه از عیب است. خدای عزیز کسی هست که وقتی حکم می‌کند بر اساس اراده خود حکم می‌کند و طرح او ناشی از عزت است.
خدایی که چیزی در او نفوذ ندارد و همه چیز تابع اراده او است. همه موجودات این خدای عزیز و حکیم را تسبیح می‌کنند و در مقابل او تعظیم می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر نور قرآن در قلب انسان بتابد او آرام می‌شود، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند وقتی آتش جنگ داغ می‌شد ما به پیامبر (ص) خدا پناه می‌بردیم چرا که او ذکر الهی و نقطه امن عالم است. اینکه حضرت ذکر هستند بالاتر از ذکر زبانی است. انسان با زبان ذکر می‌تواند به جایی برسد که همه جوارح، جوانح و همه چیز او ذکر الهی باشد و همه وجود انسان تسبیح شود و در مدار امن الهی حرکت کند و طرح خدا را حکیمانه بداند و ملتزم با آن حکمت باشد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجو، آیت الله سید مهدی میرباقری استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله حق شناس به سخنرانی پرداخته و گفت: اگر خداوند متعال به انسان توفیق بدهد که اهل قرآن بشود امام سجاد (ع) فرمودند که به کسی روزی بالاتر از این داده نشده است.

این استاد حوزه علمیه با استناد به حدیثی از امام باقر (ع) اظهار کرد: امام ظرفی است که وحی خدا را حفظ می‌کند و می‌پوشاند، که درست منتشر شود. در عظمت این شش آیه امیرمومنان امام علی (ع) فرمودند اگر کسی حاجت مهمی داشت این شش آیه اول سوره حدید را بخواند و چهار آیه آخر سوره حشر را بخواند.

این استاد حوزه علمیه در ترجمه آیات ابتدایی سوره حدید، ابراز کرد: این سوره عجیبی است در این سوره لطائف و حقایق نورانی فوق العاده دارد. این سوره ۲۹ آیه دارد، مکی بوده و از اولین سوره‌هایی است که با تسبیح خداوند متعال شروع شده است. همچنین فضیلت خاصی برای تلاوت این سوره بیان شده است.

وی با بیان اینکه قرآن چراغ هدایت است، عنوان کرد: اگر کسی خداوند به او رزق قرآن بدهد و فکر کند رزقی بالاتر از آن وجود دارد، دچار خطا شده است. قرآن انسان را راهبری می‌کند و در مسیر حق سیر می‌دهد و این افضل اعمال است.

وی با بیان اینکه در اول این سوره ۶ آیه دارد که ناظر به معرفی حضرت حق و بیان مقامات توحیدی حضرت حق است، اظهار کرد: بزرگان درباره این شش آیه زیاد سخن گفتند، سطح معارفی قرآن با سایر کتب آسمانی بسیار متفاوت است، خداوند متعال رزق کسانی که اهل تعمق در معارف توحیدیه هستند اینگونه نازل کرده که بر آن‌ها سوره توحید و شش آیه اول سوره حدید را نازل کرده است که هرچه بخواهد تعمق کنند.