ورود سه گونه حذف شده جبیر، گور ایرانی و آهو به طبیعت/شفافیت لازمه مدیریت محیط زیست است

سلاجقه شفافیت را لازمه مدیریت محیط زیست کشور دانست و تصریح کرد: ما دست نیاز به سمت تشکل‌های محیط زیستی دراز می‌کنیم و از شما می‌خواهیم با صداقت، سلامت و صلابت خود به ما کمک کنید.

‌به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، علی سلاجقه در چهاردهمین نشست ملی شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی که با موضوع «تغییر اقلیم و حکمروایی تاب‌آوری» امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست برگزار شد، این نشست را به مثابه میثاق دولت و مردم در بحث محیط زیست عنوان و اظهار کرد: تغییر اقلیم پدیده‌ای است که اتفاق افتاده و غالب دانشمندان بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به نتایج تحقیقات به عمل آمده مبنی بر اینکه ۹۵ درصد علت اصلی تغییر اقلیم، عملکرد انسان‌ها است، تصریح کرد: امروز علم دیگر اجازه هیچ بن‌بستی را نمی‌دهد و فکر خلاق بشر می‌تواند برای این مشکلات راه حل پیدا کند.

وی با تاکید بر نقش اساسی تشکل‌های مردمی در حل مشکلات محیط زیستی، گفت: اگر اندیشه‌ها و ایده‌های محیط زیستی از قاعده به رأس هرم مدیریت کشور انتقال یابد، سیاستگذاری‌ها و تصمیمات اتخاذشده قابل اجرا و مؤثر خواهند بود.

سلاجقه با اشاره به پروژه تکثیر در اسارت یوز آسیایی، اضافه کرد: آنچه در بحث «پیروز» اتفاق افتاد، یک دستاورد فوق‌العاده علمی برای کشور بود که باید به آن فارغ از فضاسازی‌های سیاسی نگریست. این پروژه تجربیات خوبی برای انجام پروژه‌های مشابه آتی در اختیار ما قرار داد.

وی با تاکید بر لزوم آسیب شناسی چرخه تکثیر یوز در اسارت با حضور متخصصان، کارشناسان و تشکل‌های مردمی، افزود: این موضوع پیش نیاز تهیه نقشه راهی برای اجرای این پروژه در کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سه گونه حذف شده جبیر، گور ایرانی و آهو با تلاش همکاران ما به ترتیب وارد پارک ملی نایبند، پارک ملی کویر و دشت مغان شده‌اند.

وی با بیان اینکه بزرگترین تمدن‌ها در مناطقی ایجاد شده که حداقل‌های شاخص‌های محیط زیستی را داشته‌اند، سرزمین پهناور ایران را از جمله این مناطق ذکر کرد و افزود: پیشینیان ما همگام با طبیعت حرکت کرده‌تند و از بهترین دستاوردهای آنان می‌توان به سازه قنات اشاره کرد که هنوز هم مظهر پیشرفته‌ترین فناوری علمی استحصال آب در مناطق خشک و نیمه خشک جهان است.

وی با اشاره به احترامی که ایرانیان در طول تاریخ برای آب قائل بوده‌اند، گفت: سازگاری با تغییر اقلیم در متن، بطن فرهنگ و اندیشه ایرانی جای دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تدوین کتاب دانش بومی محیط زیست استان‌های کشور با کمک تشکل‌های مردمی را در دستور کار این سازمان دانست و گفت: از تشکل‌های محیط زیستی درخواست می‌کنیم در برگزاری نشست بین المللی گرد و غبار و جایزه بین المللی محیط زیستی استاد فرشچیان در سال آینده مشارکت داشته باشند.


منبع: https://www.imna.ir/news/644978/%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D9%87-%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AC%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%DA%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%A2%D9%87%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA-%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87سلاجقه تصریح کرد: سرزمین ایران به دلیل مواجهه با مخاطرات طبیعی تاب‌آوری زیادی پیدا کرده است اما اینکه ما در حال حاضر چقدر از این دانش اندوخته بهره می‌گیریم، جای بحث دارد.

وی با اشاره به تئوری انشقاق قاره‌ها، گفت: تئوری انشقاق قاره‌ها، پوسته زمین را تفکیک کرد اما محیط زیست زمین و اشتراکات جوامع انسانی قابل تفکیک نیست و این درست همان‌جایی است که ما می‌توانیم بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت با تمام دنیا صحبت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بادگیرهای شهرهای کویری ایران از جمله مصادیق استفاده از انرژی‌های پاک است و معماری ایرانی در راستای ایجاد فضای مفرح در داخل منازل شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برای اولین بار دو گونه در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی و تمساح با مشارکت بخش خصوصی به ترتیب در استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان تکثیر شدند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دیپلماسی محیط زیستی را یکی از اصول دولت سیزدهم دانست و برگزاری اجلاس منطقه‌ای وزرای محیط زیست در تهران را یکی از نتایج این دیپلماسی عنوان و خاطرنشان کرد: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس منطقه‌ای وزرای محیط زیست با موضوع مدیریت پدیده گرد و غبار در تهران، سازمان ملل متحد برگزاری اجلاس بین المللی گرد و غبار در سال ۲۰۲۳ را به تهران واگذار کرد.

وی با اشاره به آخرین برنامه هیئت برای تغییر اقلیم و هشدار این برنامه نسبت به پیامدهای گرمایش جهانی زمین، افزود: با تداوم روند افزایش درجه حرارت زمین، حیات انسان بر این کره خاکی به مخاطره خواهد افتاد.

وی راه اندازی خانه‌های محیط زیست در سراسر کشور را بر مبنای اصل ۵۰ قانون اساسی دانست و افزود: خانه‌های محیط زیست صرفاً برای پیگیری و مطالبه مسائل زیست محیطی ایجاد می‌شوند.