وزش باد شدید و تند باد لحظه‌ای اصفهان را دربر می‌گیرد / احتمال آسیب به محصولات کشاورزی

آسیه آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی نسبتاً پایدار طی امروز بر روی استان است. بر این اساس وضعیت جوی امروز در بیشتر مناطق به‌صورت صاف تا قسمتی ابری گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: اختلال و کاهش دید در جاده‌های شمال و شمال شرق و شرق به واسطه گردوخاک محلی، احتمال اختلال در سفرهای بین شهری به ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی برفگیر به علت کولاک برف، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی اصفهان به یزد و قم و سمنان (گرد و خاک) از اثرات مخاطرات این سامانه است.

وی با بیان اینکه دمای هوای طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، افزود: بر این اساس امروز بیشینه اصفهان ۲۶ درجه سانتی‌گراد و دمای کمینه فردا به ۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر خواهد رسید.

آقایی خاطرنشان کرد: خوروبیابانک و چوپانان با دمای ۲۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر، بوئین میاندشت با دمای منهای چهار درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.


منبع: https://www.imna.ir/news/651272/%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%84%D8%AD%D8%B8%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84

آقایی درباره هشدار هواشناسی سطح نارنجی با فعالیت سامانه‌ای با وزش طوفان لحظه‌ای و خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، گفت: فعالیت سامانه از بعداز ظهر جمعه آغاز و تا اواخر وقت شنبه در مناطق نائین، کاشان، خوانسار، دهاقان، شهرضا، گلپایگان، اصفهان، نجف‌آباد، جنوب اردستان، میمه، آران و بیدگل، ورزنه تداوم دارد.

وی ادامه داد: از فردا با نفوذ سامانه ناپایدار، در بیشتر مناطق افزایش ابر و وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و رگبارهای بهاری همراه با رعدوبرق و احتمال تگرگ به ویژه در نیمه غربی استان پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: احتیاط در سفرهای برون شهری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی هنگام سفر، تمهیدات لازم در جهت حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، آمادگی راهداری به ویژه در گردنه‌های برف‌گیر، مسیرهای طوفان خیز و گردوخاک، توقف فعالیت‌ها در فضای باز، انجام تدابیر پیشگیرانه در جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید توصیه می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی کاهش محسوس دما بین شش تا ۹ درجه از روز شنبه تا یکشنبه (دوازدهم و سیزدهم فروردین‌ماه)، تصریح کرد: خسارات ناشی از وزش باد شدید و تنش دمایی برای محصولات کشاورزی انتظار می‌رود.

کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه وزش باد در سطح استان تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت، افزود: شدت آن در روز شنبه گاهی به‌صورت تندباد لحظه‌ای خواهد بود. در مناطق مستعد به ویژه نیمه شرقی استان خیزش گردوخاک محلی دور از انتظار نیست.