استاد بزرگوار ما مرحوم علامه طباطبایی در المیزان اینگونه تفسیر می نماید: «شهادت یکی از حقایق قرآنی است که در موارد متعدد یاد شده دارای معانی وسیعی است. حواس عادی ما و نیروهای وجودی ما تنها صورت افعال را تحمل می کند حقایق اعمال و معانی نفسانیه کفر و ایمان، شقاوت و سعادت، خیر و شر، حسن و قبح و آنچه از دسترس حس مخفی است و تنها با قلوب کسب می شود این ها از دید انسان خارج است که نه بر آن احاطه و نه از آن احصاء است، برای حاضرین چه رسد برای غایبین، اما شهیدان به ادراکی می رسند که بر این ها اشراف و از این ها مطلع و در کنارشان حضور دارند.
بسم الله الرحمن الرحیم
در برابر چنین جبهه گیری ها تحرک خصمانهای جزء «تسریع جهاد» و بیان فلسفه و فضیلت آن و تشویق و ترغیب برای فراهم کردن وسایل و تجهیزات جهاد، روشن ساختن رموز پیشرفت و غلبه و پیروزی بر دشمنان دین و معرفی ریشه ها و سردمداران کفر و استکبار و بیان مقام و منزلت جهادگران و عظمت و شرافت شهیدان راه حق راهی وجود ندارد.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که با عنوان یاد و خاطره شهدا مدافع حرم در حال برگزاریست.
خداوند کسانی را که در صف جهات با کافران مانند بنایی استوار و سدی آهنین می ایستند و با یکپارچگی و همدستی به پیکار آنها می پردازند دوست می دارد.
إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ
بر این اساس مکتب ما مکتب جهاد و شهادت است و مدافعان حرم نیز با همین دید به میدان جهاد رفتند شهادت اختیار کردند و در سینه شان مالامال از عشق به اهل بیت علیهم السلام بوده و پرورشگاه شان فاطمیه و عاشورا بوده است.
دین اسلام در حقیقت یک انقلاب و ایجاد تحولی بود که از جانب خداوند به وجود آمد از آغاز روشن بود این انقلاب فراگیر، جنگ و جهاد را به دنبال خواهد داشت؛ انقلابی که می خواهد جامعه را زیر و رو کند و آداب و عادات غلط را در هم بکوبد، جلوی ظلم و استثمار را بگیرد، منافع غیر مشروع و ضد انسانی عده ای را ریشهکن کند، عدل و انصاف را در سراسر جامعه برپا سازد، تبعیضات را از میان بردارد، در فرهنگ و سیاست و اقتصاد جامعه تحول بنیادی ایجاد کند، بر حکومت غیر خدا خط بطلان بکشد، حکومت «الله» را حکم فرما سازد، مسلماً چنین انقلابی با منافع و مطامع گروهی که عادت به استثمار و پایمال کردن حقوق دیگران و استبداد دارند و نمی خواهند در برابر این انقلاب الهی و فراگیر تسلیم شوند، سازش نخواهد داشت و آنها نقش بادهای مخالف ای را که در برابر این کشتی به وزیدن درخواهند آمد ایفا خواهند کرد، یا تندبادهای خواهند بود که در برابر این چراغ خواهند وزید و یا به عبارت بهتر که از قرآن کریم استفاده میکنیم آنها کسانی خواهند بود که با پُف کردن می خواهند «نور خدا» را خاموش کنند.یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ
در پایان ضمن تکریم به همه شهدای والامقام خصوصاً شهدای مدافع حرم به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی از همه برگزار کنندگان این جلسه محترم تشکر می کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم
این آیه با لحنی دل آویز و پرشکوه مسلمانان را تشویق میکند که در راه خدا و استقرار دین و شعائر ایمان، محکم و استوار هستند و به جنگ و جهاد با کافران و مشرکان بروند عالی ترین و بالاترین پاداشی که برای آنها وجود دارد، همین است که این گونه افراد مورد دوستی و محبت خداوند متعال قرار می گیرند خوشا به حال کسانی که خدای تعالی دوستشان دارد و نتیجه این اصل هم شهادت است که قرآن کریم فرمود وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ و در آیه دیگر می فرماید وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ معرفی شده است شهادت اوج تعالی انسان و بندگی است و در فرهنگ اسلامی خصوصاً فرهنگ اهل بیت علیهم السلام بهترین وعالی ترین مرگ معرفی شده است.
امام سجاد علیه السلام در دعای صحیفه سجادیه می فرماید خدایا مرگ من را شهادت در راه خود قرار ده، و یا وجود مبارکه امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر فرمودند: ای مالک از خدا می خواهم مرگ من و تو را شهادت قرار دهد.
حسین نوری همدانی