چرا مدارس اصفهان با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تعطیل نشد!

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان درخصوص افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در مناطق اصفهان، گفت: براساس اطلاعیه چند روز قبل اداره کل هواشناسی اصفهان مبنی بر تشدید پایداری روزهای سه‌شنبه تا پنج‌شنبه که اوج این سامانه امروز بوده است، شرایط قابل پیش‌بینی بود چراکه هرسال نیمه دوم سال به دلیل پایداری‌ها این وضعیت اتفاق می‌افتد.

معضل دیرینه آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان هر ساله با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان یادآور خاطرات تلخ، افزایش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، تعطیلی مدارس و علل بیماری‌های قلبی_عروقی، تنفسی و گوارشی است که تعداد بسیاری از هم‌وطنان را راهی مراکز درمانی می‌کند که رفع این چالش اساسی، تدابیر اصولی را می‌طلبد.

لزوم اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها در اصفهان

صادقیان اظهار کرد: مطابق مقررات قانون‌گذار چنانچه غلظت آلاینده‌ها طی میانگین ۲۴ ساعت بیش از شاخص ۱۵۰ ثبت شود، می‌توانیم طبق دستورالعمل‌ها سطوح آموزشی دبستانی و پیش‌دبستانی را تعطیل کنیم اما طی روزهای اخیر میانگین اعداد از دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در اصفهان به این شاخص نرسیده است و به همین دلیل بیشتر مصوبات آلودگی هوا در این روزها فقط حالت توصیه‌ای داشته است.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی بیانگر استقرار جوی پایدار بر روی استان تا اواخر هفته است. بر این اساس وضعیت جوی در بیشتر مناطق صاف تا قسمتی ابری گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

حاجی‌بابایی افزود: کاهش تردد خودروها، کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، مدیریت بهینه در استفاده از سوخت‌های فسیلی، کاهش تردد غیرضروری برای تمام گروه‌ها و پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی و اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم توصیه می‌شود.

انباشت آلاینده‌ها هر سال در نیمه دوم سال / شرایط قابل پیش‌بینی بود

هشدار زرد هواشناسی اصفهان

وی افزود: کنترل منابع ثابت، تشدید جیب‌های گشت کنترل، برخورد با واحدهای آلاینده و بحث تشدید خودروهای فاقد معاینه فنی و توسعه‌های بهداشتی و عدم حضور گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر در جامعه ازجمله تمهیدات مصوب جلسه کار گروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان بوده است.

طبق اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شهر اصفهان امروز _چهارشنبه دوم آذرماه_ با قرار گرفتن روی شاخص ۱۴۵ و طی روز گذشته با شاخص ۱۴۳، هوای ناسالم را تجربه کرد. عددی که البته میانگین شاخص آلودگی ایستگاه‌های مختلف شهر است و اگر جزئی‌تر به این آمار نگاه کنیم متوجه می‌شویم که شاخص آلودگی در برخی از این ایستگاه‌های احمدآباد با شاخص ۱۷۰، استانداری اصفهان با شاخص ۱۵۳ و پروین با شاخص ۱۵۲ در ساعت منتهی به ۱۰ صبح امروز در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) در سامانه سنجش کیفی هوای محیط‌زیست ثبت شده است.

بابک صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تشکیل کار گروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های هواشناسی اصفهان نسبت به شدت این پایداری‌ها و رصد اعداد و ارقام از روز دوشنبه که اکنون هم وجود دارد در جلسه این کارگروه تمهیدات مشابه سال‌های قبل مصوب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردیم.

بر این اساس و با نزدیک شدن به فصل زمستان همواره بیشتر با پدیده آلودگی هوا مواجه می‌شویم و از افرادی بسیاری می‌شنویم که باز هم سرما و وارونگی هوا باعث تشدید این آلودگی‌ها شده است و یک توده هوای سرد شهر را می‌پوشاند و اجازه خروج گازهای سمی یا آلودگی‌های جوی را نمی‌دهد، به این ترتیب هوای آلوده در سطح شهرها حبس می‌شود و تا زمانی که باران نیاید، هوا گرم‌تر نشود و باد مناسبی وزیدن نگیرد، این آلودگی نیز از بین نمی‌رود.

وی درخصوص فقدان تعطیلی مدارس باوجود افزایش غلظت آلاینده‌ها در اصفهان و کاهش دید و کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس طی روزهای اخیر و امروز، گفت: براساس دستورالعمل‌ها در سیستم اداری و کارشناسی می‌توانیم مصوبات را وضع و پیگیری کنیم. با توجه به غلطت آلاینده در ایستگاه‌های اصفهان که وضعیت شاخص در حد آلودگی هم بوده اما به آن سطح که قانون‌گذار برای تعطیلی‌ها مشخص کرده است، نرسید که مصوبه تعطیلی مدارس را ابلاغ کنیم.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با بیان اینکه اگر هر شهروندی خود را موظف بداند که در ساعات اوج آلودگی هوا از تردد در سطح شهر خودداری کند در آینده نزدیک مراجعات ما به مراکز درمانی کمتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود با توجه به وضعیت آلودگی هوا برای تمام گروه‌ها به‌ویژه کودکان و سالمندان، شهروندان جهت حفظ سلامت خود از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری کنند، چراکه در شرایط هوای ناسالم تمام افراد به خصوص گروه‌های حساس با قرار گرفتن درازمدت در معرض هوا ممکن است دچار پیامدهای از آلودگی هوا بیشتری شوند.


منبع: https://www.imna.ir/news/621660/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%BA%D9%84%D8%B8%D8%AA-%D8%A2%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%B7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D8%B4%D8%AF

وی ادامه داد: کاهش دید و کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت نبود مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در بعضی از ساعت‌ها در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها از اثرات مخاطرات سکون نسبی و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی است.

پرهیز از تردد غیرضروری

همچنین اطلاعات کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان و هشدار سطح زرد دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه، شاخص کیفی هوای اصفهان از اوایل سه‌شنبه تا روز پنجشنبه به علت سکون نسبی و انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در مناطق کلان‌شهر اصفهان و صنعتی با کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: زمانی که فصل زمستان در شهر اصفهان با وارونگی و سکون هوا مواجه می‌شویم، شاهد انباشت آلاینده‌ها هستیم.

تعطیل نشدن مدارس اصفهان با نبود شاخص آلودگی بالای ۱۵۰

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان تاکید کرد: شاخص کیفی هوای اصفهان از اوایل روز سه‌شنبه تا روز پنجشنبه به علت سکون نسبی و انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در مناطق کلان‌شهر اصفهان و صنعتی با کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به استقرار جوی نسبتاً پایدار روی استان تا اواخر هفته، افزود: در کلان‌شهر اصفهان و مناطق صنعتی پایداری و سکون جو منجر به غبارآلودگی، کاهش دید و کیفیت هوا می‌شود.

کاهش دید و کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که شاخص کیفی هوای اصفهان از اوایل سه‌شنبه سی‌ام آبان‌ماه تا روز پنجشنبه سوم آذرماه به علت سکون نسبی، انباشت و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در مناطق کلان‌شهر اصفهان و صنعتی با کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار گرفته است و امروز سطح غلظت آلاینده‌های جوی در شهر اصفهان بسیار محسوس بود اما بازبودن مدارس اصفهان به‌ویژه مقاطع پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها نگرانی‌های برای خانواده‌ها درپی داشته است.

وضعیت قرمز امروز سه ایستگاه سنجش کیفی هوای اصفهان / شاخص آلودگی از ۱۵۰ تا ۱۷۰

وی اضافه کرد: مباحث بازدارندگی تولید مواد آلاینده در منابع متحرک و ثابت توسط همکاران محیط زیست و سایر بخش‌ها در سازمان‌های صنعت و معدن، شرکت شهرک‌ها و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال پیگیری است.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به سکون نسبی و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، گفت: کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده و اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلاینده‌ها تا حد بسیار ناسالم ضروری است.