چشم روشنی گردشگری مازندران از مصوبات سفر رئیس جمهور

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی ۲۰ اسفندماه سال گذشته در هفدهمین سفر استانی خود مهمان مردم مازندران بود که این سفر یکروزه برای یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی یعنی گردشگری استان ۱۰ مصوبه، ۶۰ طرح و با حجم اعتباری یکهزار و ۲۴۵ میلیارد ریال حاصل داشت.

به گفته او، برای این پنج طرح حدود ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت و تزریق شد که برخی نیز با توجه به نیاز گردشگری وارد مرحله بهره برداری شده است. 

این مصوبات شامل ایجاد و تجهیز سایت موزه ها، تکمیل و تجهیز و مرمت موزه ها، ایجاد موزه های منطقه ای کشور با توجه به موقعیت جغرافیای مازندران، کمک های فنی، اعتباری، مطالعه، مرمت و حفاظت بافت های تاریخی استان و حفاظت، آماده سازی و مرمت پایگاه های حفاظتی و پژوهشی بود. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، تسریع در فرآیند تزریق اعتبارات را برای توسعه گردشگری و هموارسازی اجرای دیگر برنامه های استانی، ملی و طرح های سرمایه گذاری ضروری دانست و افزود: گردشگری با محرومیت و محدودیت بسیاری مواجه است که نیازمند دست فولادی و مدیریتی متمرکز جهت عبور از مشکلات است. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران بیان کرد: از مجموعه ۶۰ طرح مصوب در سفر رئیس جمهور ۱۹ طرح فعال هستند که برخی از آنها مانند احداث بازارچه صنایع دستی شهرستان محمودآباد و یا تجهیز و مرمت خانه صنایع دستی گلیچ بهشهر پیشرفت ۶۰ درصدی را پشت سر گذاشته اند. 

مهران حسنی توسعه متوازن مصوبات سفر رئیس جمهور را مسئله ای مهم برای بکارگیری و فعال سازی ظرفیت های مناطق کمتر برخودار از فعالیت گردشگری دانست و افزود: خوشبختانه در مصوبات سفر طرح‌های مناسبی برای مناطق مرکزی و شرقی استان که از دیرباز توجهی کمتر به آنها شده، داشته است.

وی اعتبار سفر برای طرح های حوزه گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان که دارای پیوند ناگسستنی هستند را حدود یکهزار و ۲۴۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت که از این میزان حدود ۳۰۳ میلیارد ریال تا پایان سال ۱۴۰۰ پرداخت و تزریق شد که با احتساب ۶ ماه نخست امسال این عدد باید بیشتر شده باشد. 

حال تازه‌ترین گزارش ها نه تنها از تخصیص ۲۵ درصدی اعتبار سفر رئیس جمهور آن هم فقط در ۶ ماه حکایت دارد، بلکه شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی در برخی طرح‌ها و همچنین تکمیل چندین طرح نیز هستیم. 

حسنی به همراهی مناسب استاندار مازندران و همچنین ایجاد نگاهی علمی و پژوهشی در سطح اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه عزمی خوبی وجود دارد، اما برداشت موانع و عبور از مشکلات بنیادین نیازمند سرعت است تا هرچه سریع تر بتوان با هموارسازی مسیر، راه را برای ورود سرمایه گذاران به عنوان مهم ترین رکن صنعت گردشگری باز کنیم.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908067/%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1

حسنی همچنین به تکمیل پنج طرح اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری رویداد پایتخت کشورهای اکو، زیرساخت منطقه نمونه چشمه سورت، زیرساخت بین راهی تلمادره ساری، زیرساخت بین راهی پارک الغدیر شیرگاه و زیرساخت بین راهی شهرستان گلوگاه تکمیل و آماده بهره برداری هستند. 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور پرداخت و گفت: عمده این طرح‌ها مربوط به حوزه زیرساخت های میراثی و گردشگری است که تمامی مناطق از شرقی ترین نقطه تا غرب استان را دربر می‌گیرد. 

علاوه بر این ساماندهی و تعمیر بناهای مهم تاریخی، رویداد پایتخت گردشگری کشورهای اکو ۲۰۲۲، مناطق نمونه گردشگری، ساماندهی سواحل و آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی از مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران بود.