«کتاب‌باز» با حمایت جبهه انقلاب تولید شد/ گزارشی از عملکرد مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سالهای اخیر

وی در ادامه گفت: سعی کردیم مجموعه شیراز را که در ذیل ساختار مجمع ناشران بود تفکیک کنیم. در سال ۱۴۰۱ شیرازه را به عنوان یک مؤسسه مستقل از مجمع ثبت کردیم و هیأت مدیره این مجموعه هم از میان افرادی که در گذشته در شیرازه فعال بودند انتخاب می‌شود.

نیلی درخصوص بخش‌های دیگر مجمع گفت: در سامانه کارشناسی کتاب یک کار جدیدی با تصمیم هیأت مدیره صورت گرفت و آن هم ایجاد یک هیأت علمی برای کارشناسی کتاب‌ها بود. نقد ویژه کتب و خروجی‌های محتوایی مجمع ناشران در این سامانه صورت گرفته است. تحول بعدی که در مجمع ناشران صورت گرفت، ایجاد دفتر بین‌الملل برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی بود. موضوع بعدی که در حدود سال‌های ۹۱ تا ۹۵ درگیرش بودیم و توانستیم سرانجام احیاء کنیم ایجاد دفتر توانمندسازی و آموزش‌های کاربردی بود که بتواند برکیفیت و مدیریت نشر و کتاب مؤثر شود.

نیلی درباره پویش‌هایی که مؤسسه شیرازه تا به امروز برگزار کرده است بیان کرد: مؤسسه شیرازه در حوزه ترویج کتاب‌خوانی، ۴۰ پویش در قالب‌های مختلف برای رده‌های سنی متفاوت برگزار کرده است که تا به حال توانسته در قالب همین پویش‌ها یک میلیون و ۷۵۰ هزار نسخه کتاب توسط ۲۴ ناشر به مخاطبان ارسال کند. اولین پویش شیرازه در سال ۹۳ با کتاب من زنده‌ام آغاز شد که آن موقع هم با هدف کمک به بازیابی هویت دختران ایران اسلامی برگزار شد. الان هم پویش مجدد کتاب خداحافظ سالار برای مقابله با جریان نفاق و فتنه برگزار شده است که تا به حال ۳۲۰ هزار مشارکت کننده داشته است. کتاب تنها گریه کن هم بعد از تقریظ رهبری رشد بسیاری خوبی را در این حوزه طی کرد و کتاب مهاجری از سرزمین آفتاب نیز به همین ترتیب مورد استقبال خوبی توسط مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری مجمع ناشرین انقلاب اسلامی سه‌شنبه ۳ آبان‌ماه ۱۴۰۱ با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه عمومی پارک شهر آغاز شد.
در ابتدای برنامه میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، درخصوص فعالیت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته توسط این نهاد گفت: در طول ۱۲ سالی که از عمر مجمع ناشران می‌گذرد، مجمع توانسته به یک نهال نسبتاً پرتوانی تبدیل شود که درحال حاضر قابلیت ثمردهی نیز دارد. در این سال‌ها مجمع ناشران قدرت عملیاتی و منطق‌سازی خود را تقویت کرده است تا در فضای مدیریت نشر و کتاب بتواند تأثیرگذار باشد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره جایزه ادبی شهید اندرزگو گفت: فعالیت دیگر مجمع مقابله با روایت‌های غلط و منحرف‌شده از پهلوی است که در همین موضوع جایزه ادبی شهید اندرزگو را ایجاد کردیم و در دومین سال جشنواره استقبال بهتری صورت گرفت و کتاب‌های بیشتری تألیف شدند و آثاری به مراتب قوی‌تر تولید شدند. حمایت از نویسندگانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را وظیفه خودمان می‌دانیم. خوب است که بگویم اتصال بین مراکز اسنادی، ناشران و نویسندگان ما صورت گرفت تا روایت‌هایی عمیق و نو خلق شود.

نیلی درباره برنامه کتاب‌باز که تولید آن متوقف شد گفت: یکی دیگر از برنامه‌های تولیدی ویژه کتاب برنامه کتاب‌باز بود که با حمایت جبهه انقلاب و شیرازه اتفاق افتاد. اما این فعالیت مجمع مورد بی مهری مدیران وقت صدا و سیما قرار گرفت. البته ده‌ها برنامه‌سازی برای معرفی کتاب توسط شیرازه صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: در پویش‌ها چهار بخش با عنوان کتاب و زندگی، کتاب پویا برای کودکان و خردسالان، کتاب قهرمان برای شناساندن قهرمان‌های ملی و کتاب شارژ نیز برای قشر نوجوان وجود دارد که کتاب‌ها براساس این چهار محور انتخاب می‌شوند. شیرازه توانست موفق به ایجاد شورای عالی کتاب در صدا و سیما شود که البته در یک سال گذشته جلسه‌هایش متوقف شده است. شیرازه نیز توانسته بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در قالب‌های مختلف معرفی کند.

نیلی در پایان با بیان این که در سال‌های گذشته آثار ترجمه‌ای نوجوانان دچار لجام گسیختگی شد گفت: در شرایط کنونی کشور توهمی را که در نوجوانان کشور می‌بینیم، حاصل بخشی از کار‌هایی است که در طول چند سال گذشته رخ داده است. آن روزی که دلسوزان ادبیات و نظام اسلامی از لجام گسیختگی آثار ترجمه‌ای می‌گفتند وضعیت امروز را می‌دیدند. آن روزی که عده‌ای چهار نعل ادبیاتی با ژانر وحشت و زامبی پرور را رواج می‌دادند باید به اندازه خودشان پاسخگو باشند و باید این موضوع را جدی‌تر بگیریم.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1039175/%D9%85%DB%8C%D8%AB%D9%85-%D9%86%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AC%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AF-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D9%85%D8%B9-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های صنفی اظهار داشت: کار دیگر مجمع برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌های صنفی، ادبی و فکری بود که در این‌سال‌ها بیش از ۶۰ نشست برگزار کردیم. نشست‌های مشترکی در حوزه بین‌الملل با اتحادیه کتاب عرب و اتحادیه ناشران کشور سوریه درخصوص روابط بین‌المللی مجمع برگزار کردیم و تلاش می‌کنیم تا جایزه جهانی ادبی فلسطین را با همکاری تشکل‌های ادبی و کشورهایی، چون لبنان، اندونزی، ترکیه، یمن، تونس و پاکستان برگزار کنیم و به زودی اولین جایزه ادبی فلسطین در لبنان برگزار خواهد شد.

وی افزود: فعالیت‌های مجمع ۲ بخش مهم دارد. بخش متصل به مجمع که مؤسسه شیرازه در فضای رسانه‌ای و پخش ترنج در توزیع محصولات که به فعالیت‌های خود مشغول هستند. دفتر نرم‌افزاری هم در مجمع داریم که در این سال‌ها با تلاش دوستان کارنامه خوبی را از خود ارائه داده است. پخش ترنج نیز خوشبختانه در ۲ سال گذشته با یک تحول مدیریتی که اتفاق افتاد توانست مشکلاتی را که قبلاً داشت را اصلاح کند.

وی در ادامه بیان کرد:« در سال گذشته چهار نفر از اعضا و رئیس هیأت مدیره تغییر کردند. محمد حمزه‌زاده خوش‌فکر و خلاق اولین مدیرعامل مجمع ناشران بود که جای خود را به مصطفی زمانی داد و امروز هم مصطفی زمانی رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران شده است. اعضای دیگر هیأت مدیره، مدیران نشر‌های شهید کاظمی، جمکران، مهرستان، شهرآب و مدیر مسئول نشریه گاه‌نقد هستند که در ترکیب این دوره فعالیت می‌کنند. من نیز مدیرعامل مجمع هستم و امیداوارم که در مدیریت نیز تغییراتی رخ بدهد تا نسل آینده مجمع را ببینیم که با سرعت بیشتری کار‌ها را پیش ببرند.

مدیرعامل مجمع درخصوص واحد تشکیلات این مجموعه اظهار داشت: بخش رسانه‌ای مجمع به پیشنهاد هیأت مدیره و امناء با واحد تشکیلات مجمع ترکیب شدند و درحال حاضر فعالیت‌های خود را به خوبی انجام می‌دهند. ارتباطات و اتصالات مجمع با ناشران، تشکل‌ها و سازمان‌هایی که با نشر و کتاب مرتبط می‌شوند از طریق واحد تشکیلات مجمع صورت می‌گیرد.