کنشگری «پرس تی‌وی» برای روشنگری در سپهر اطلاع‌رسانی جهانی

واشینگتن در آن سال ها به بهانه یافتن تسلیحات کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کرد اما در پایان کذب بودن این ادعا کاملا به اثبات رسید. البته که نمونه های متعدد دیگری نیز وجود دارند که به ویژه دولت‌های غربی با استناد به آن ها و با بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای خود، به مردم دروغ گفته و دستورکارهای مخربشان را به پیش برده اند. از این منظر، صرفِ تحصیل کرده بودن دلیل بر این نیست که افراد فریب حربه های مختلف رسانه ای و روایت های خاص آن ها را نخورند.

در این جنس از برنامه‌ها سعی می شود این نکته به مخاطبان منتقل شود که بایستی با مساله رسانه و نوعِ کنشگری های آن، به نحوی آگاهانه برخورد کنند و البته مهم تر از همه، صرفا به یک روایت که آن‌ها ارائه می کنند، بسنده نکنند(البته که نمونه‌های مشابه دیگری از رویدادها و مسائل بین المللی نظیر مساله فلسطین نیز وجود دارند که پرس تی وی در قالب برنامه های مختلف خود، رویکردی مشابه را در قبال آن ها هم در پیش گرفته است).

توسعه شبکه های اجتماعی در سال های اخیر، انقلابی حقیقی را در روند فعالیت های رسانه ای سبب شده و مواجهه با این پدیده را به یک موضوع روزمره در زندگی اغلب انسان ها در کشورهای اقصی جهان تبدیل کرده است. در این چهارچوب، یک مفهوم بیش از هر چیز دیگری از اهمیت برخوردار می شود و آن مفهوم “سواد رسانه ای” است. در واقع، در جهان کنونی که شبکه های اجتماعی و رسانه های دیداری و شنیداری اوج گیری قابل توجهی پیدا کرده اند و زندگی انسان ها را در احاطه دارند، دارا بودن حدی از سواد رسانه ای نه یک انتخاب، بلکه الزامی حقیقی است.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/812706/%DA%A9%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%B3-%D8%AA%DB%8C%E2%80%8C%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%BE%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%E2%80%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8Cاز این زاویه، به طور خاص می توان به برنامه های مختلف این شبکه که با حضور کارشناسان و تحلیلگران بین المللی در مورد ابعاد پشت پرده اغتشاشات اخیر در کشورمان پخش می شود اشاره داشت. برنامه هایی که در قالب آن ها جنس روایت سازی های رسانه های غربی و به طور خاص تاکتیک های رسانه ای آن ها در برسازی واقعیت های مطلوبشان در چهارچوب تحولات جاری ایران به بحث و بررسی گذاشته می شود.

** تغییرات جهانی در حوزه رسانه ومخاطب

حتی اگر این رویکرد خاص شبکه پرس تی وی در چهارچوب کنشگری های رسانه‌ای آن، نتواند مخاطبان غربی را قانع کند، همین که بتواند اندکی آن ها را به فکر وادارد، در نوع خود تحولی مثبت است. چه بسا یکی از کارویژه های اساسی و محوری امپراطوری رسانه ای غرب همین نکته است که فضای اندیشه‌ورزی از سوی مخاطبان را بگیرد و آن ها را صرفا به مصرف کنندگانِ خبر که بی چون و چرا همه چیز را می پذیرند و کنش‌هایی برنامه ریزی شده را از خود نشان می دهند، تبدیل کند.

در این میان برخی به طرح این گزاره می پردازند که شاید جهانِ کنونی شاهد گسترش و تنوع قابل ملاحظه رسانه ها به ویژه در قالب شبکه های اجتماعی باشد با این حال، این تنها تغییری که به وقوع پیوسته نیست و ما شاهد افزایش سطح و میزان تحصیلات افراد در جوامع مختلف جهان نیز بوده ایم. این در حالی است که این استدلال لزوما از بنیان های محکمی برخوردار نیست. فراموش نکنیم که در بحبوحه جنگ عراق(سال 2003 میلادی)، ایالات متحده آمریکا توانست با استفاده از اهرم های رسانه ای خود، تا حد زیادی مردم این کشور را در مساله حمله به عراق فریب دهد.

** پرس تی‌وی و روشنگری برای مخاطبان جهانی

در این راستـا، فراگرفتن حدی از سواد رسانه ای جهت برخورد و مواجهه منطقی و توام با آگاهی با تحولات بین‌المللی، یکی از الزامات زندگی در جهان معاصر است. در این فضا، شبکه های برون مرزی سازمان صداو سیما و بهع  صورت ویژه  شبکه«پرس تی وی» به عنوان یکی از شبکه های موثر و بانفوذ برون مرزی کشورمان، در سال های اخیر نقشی قابل تامل در راستای افزایش سطح سواد رسانه ای افراد در جوامع مختلف و مقابله با روایت هایی که بعضا با آنچه رسانه های جریان اصلی غربی ترویج کرده و می کنند در تضاد می باشد، بازی کرده است.

در این چهارچوب، پرس تی وی و دیگر رسانه هایِ شبیه به آن نه تنها یک صدای رسانه ای متفاوت را نمایندگی می کنند بلکه عملا سطح سواد رسانه‌ای را نیز تا حدی بالا می برند و برخورد آگاهانه با این پدیده(رسانه) را هم به صورت ضمنی ترویج می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، دنیای امروز ما سال هاست که به واسطه کنشگری فعال رسانه‌ها و نقش آن‌ها در شکل دهی به افکار عمومی، تا حد زیادی به یک دهکده کوچک تبدیل شده است. فضایی که در قالب آن رسانه ها سعی دارند تا جای امکان به گستره و دامنه فعالیت ها و کنشگری های خود بیفزایند و حوزه های جدیدی از اثرگذاری و نفوذ را برای خودشان تعریف کنند.

در جهان کنونی که شبکه‌های اجتماعی و رسانه های دیداری و شنیداری اوج گیری قابل توجهی پیدا کرده‌اند و زندگی انسان‌ها را در احاطه دارند، دارا بودن حدی از «سواد رسانه‌ای» نه یک انتخاب، بلکه الزامی حقیقی است.

شبکه‌های برون‌مرزی را جدی بگیریم؛