گردشگری؛ یک بال پیشران تحول اقتصادی ملایر

«ابراهیم جلیلی» افزود: با تشکیل این کمیته و اعضای آن، داده‌ها و اطلاعات مرتبط با گردشگری جمع‌آوری و زمین‌های قابل واگذاری ظرفیت‌های خصوصی و دولتی شناسایی شد.

فرماندار ویژه ملایر با تاکید بر اینکه ایده‌ها و اولویت‌های گردشگری باید تبدیل به طرح توجیهی شده و با جذب سرمایه‌گذار به مرحله اجرا برسد، ادامه داد: بام ملایر یک ظرفیت عظیم گردشگری است و با وجود این توانمندی‌ها، نیاز به احداث شهر بازی مدرن و هتل چند ستاره داریم و با امکانات محیط زیستی مناسب به دنبال ایجاد ظرفیت‌هایی همچون تله‌کابین و مجموعه آفرودسواری هستیم.

وی به قابلیت‌های واگذاری منطقه سد کلان به سرمایه‌گذار، بازار مبل اوقاف و امور خیریه، پروژه‌های تکیه ابوالفضل(ع)، اراضی محدوده تپه مصلی سامن، تملک خانه منصوری، احیای محلات قدیمی و بازارچه صنایع دستی به عنوان طرح‌های معرفی بخش گردشگری این شهرستان اشاره و بیان کرد: این طرح‌ها برای اجرا می‌تواند به سرمایه‌گذار واگذار شود.

جلیلی هتل استقلال را از دیگر طرح‌های گردشگری ملایر عنوان کرد و افزود: واگذاری اراضی توسط راه و شهرسازی صورت گرفته و پیگیری حل مشکلات آن هستیم تا متناسب با کاربری آن  احداث و راه‌اندازی شود.

«سلمان اسماعیلی» درباره اهمیت و نقش مهم این کارگروه و گردشگری به عنوان یکی از پیشران‌های تحول اقتصادی ملایر در گفت و گو با ایرنا گفت: با ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در حوزه‌های مختلف به ویژه گردشگری این شهرستان داریم؛ بدون شک با بودجه‌های دولتی نمی‌توان به اهداف مورد نظر و تحول اقتصادی رسید، به همین منظور مسیری را با عنوان کارگروه تحول اقتصادی تعریف کردیم که هیچ مشابهی در تراز ملی و استانی ندارد.

بدون شک جهانی شدن مبلمان منبت ملایر یک موتور محرک برای توسعه این شهرستان به ویژه در بخش گردشگری به شمار می‌رود، شهری که با فعالیت بیش از ۹ هزار استادکار و منبت‌کار و بیش از ۲۵ هزار هنرمند شاغل در این حرفه که قادر به تولید بیش از ۶۰ درصد از مبلمان منبت کشور است، در جایگاه نخست جهانی این رشته صنایع دستی تکیه زده و فرماندار ویژه ملایر دغدغه توسعه هرچه بیشتر این هنرصنعت را دارد.

معاون استاندار همدان ادامه داد: علاوه بر تشکیل چهار کمیته تخصصی و اصلی زیرمجموعه کارگروه تحول اقتصادی این شهرستان، یک کمیته زیرساخت نیز تعریف شده که اطلاعات این کمیته‌ها را جمع‌آوری و مبتنی بر ۲ نهاده اصلی زمین و انرژی فعالیت می‌کنند و در نهایت به ۲ محصول GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) شهرستان و تبدیل اطلاعات به سرمایه‌گذاری می‌رسیم.

به گزارش ایرنا؛ تدوین اطلس جامع سرمایه‌گذاری ملایر فصل جدیدی از تحول اقتصادی شهرستان ملایر است که با تدبیر نماینده عالی دولت در این شهرستان با چهار پیشران گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن طراحی شده است.

اسماعیلی در همین رابطه از ایجاد شهر مدرن مبل به عنوان یک مگاپروژه در شهر جهانی منبت خبرداد و آن را هدیه‌ای از سوی دولت سیزدهم به مردم ملایر و فعالان این صنعت دانست و اظهار داشت: اعتبار پیش‌بینی شده برای ایجاد شهر مدرن مبل بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است که بدون شک یکی از پایه‌های تحول اقتصادی در شهر جهانی مبلمان منبت خواهد بود.

گردشگری؛ یک بال پیشران تحول اقتصادی ملایر

وی افزود: در این راستا چهار حوزه گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن و مسکن را به عنوان پیشران‌های تحول اقتصادی این شهرستان مشخص کردیم و برای هر کدام از این بخش‌ها برنامه‌های مختلفی طراحی شده که قابل اجرا و عملی است.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان ملایر به عنوان شهر جهانی انگور و مبلمان منبت دیدن می‌کنند، شهری که تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی در آن شناسایی شده و بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84939744/%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B1

گردشگری البته یکی از مهمترین ارکان دستیابی به توسعه و تحول اقتصادی است و بر پایه برنامه‌محوری که فرماندار ویژه ملایر برای این پیشران مهم اقتصادی نقشه راه ترسیم کرد و در گام نخست، ۲۰ طرح مهم گردشگری معرفی شد تا در مسیر توسعه، با اجرای طرح‌های راهبردی به تکمیل و تدوین اطلس جامع سرمایه‌گذاری ملایر کمک کند.

مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد یا جهان کوچک به عنوان پروژه عظیم گردشگری و منحصر به فرد در خاورمیانه که از سال ۱۳۸۷ با هدف خلق ۱۳۸ اثر شاخص تاریخی ایران و جهان و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر ایجاد شد، امروز به عنوان یکی از مهمترین محرک‌های رشد اقتصادی این شهرستان در کنار دیگر ظرفیت‌هایش به شمار می‌رود.

گردشگری؛ یک بال پیشران تحول اقتصادی ملایر

در میان ظرفیت‌های شاخص و بی‌نظیر گردشگری ملایر، تمامی نیازمندی‌ها و اولویت‌هایی که می‌تواند مسیر تحول اقتصادی در بخش گردشگری را هموار کند، در قالب کمیته تخصصی گردشگری تحول اقتصادی شهرستان ملایر تعریف شد، کارگروهی که به گفته فرماندار ویژه ملایر هیچ مشابهی در تراز ملی و استانی ندارد و در نهایت به تهیه بانک اطلاعاتی و تدوین اطلس جامع سرمایه‌گذاری این شهرستان ختم می‌شود.

با تکمیل بخش عظیمی از این پروژه گردشگری؛ رشد اقتصادی و  فرصت‌های شغلی بیشتری را در سایه صنعت گردشگری به عنوان صنعت پاک و یکی از پیشران‌های توسعه، برای شهروندان ملایری به ارمغان آورد، این تنها یک گوشه از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان است که با تکمیل آن، رُنسانسی در صنعت گردشگری ملایر، استان همدان و غرب کشور رقم خواهد خورد.

سخن گفتن از جاذبه‌های گردشگری ملایر ساعت‌ها وقت می‌خواهد، از ایجاد مجموعه بزرگ تفریحی و توریستی بام ملایر، منطقه گردشگری سد کلان و تالاب آق‌گل تا شهر مدرن مبلمان منبت که اَبَر پروژه گردشگری در این شهرستان است و در چشم‌انداز تحول اقتصادی ملایر تعریف شده است.

از ارگ باستانی نوشیجان در کنار ده‌ها و صدها اثر تاریخی و طبیعی این شهرستان نمی‌توان گذشت، تنها اثر باقی مانده از دوران حکومت مادها در ایران که در ۲۰ کیلومتری شمال غرب ملایر قرار گرفته است و طبق بررسی‌های باستان‌ شناسان، زندگی در سه دوره ماد، هخامنشی و اشکانی را در این منطقه نشان می‌دهد و در نوبت ثبت جهانی است و شهر دستکند سامن که در بستری از سنگ گرانیت ایجاد شده و هسته اولیه این سکونتگاه را متعلق به دوره اشکانیان می‌دانند.

این طرح با وجود اینکه هنوز تکمیل نشده، در طول سال پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است و هر ساله بالاترین آمار گردشگران را در این شهرستان به خود اختصاص می‌دهد و در این راستا متولیان این مجموعه مهم گردشگری، در صدد تکمیل بخش‌های مختلف آن هستند.

گردشگری؛ یک بال پیشران تحول اقتصادی ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در گفت و گو با ایرنا، به ۲۰ طرح گردشگری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: کمیته تخصصی گردشگری با دبیری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر تشکیل و نخستین جلسه آن هفته گذشته تشکیل شد که مصوبات خوبی را در پی داشت.

اسماعیلی ترسیم چشم‌انداز گردشگری را هدف اصلی این کمیته تخصصی عنوان و بیان کرد: کمیته تخصصی گردشگری وظیفه دارد ظرفیت‌های موجود و متناسب با بوم ملایر همچون مبلمان منبت، انگور، میراث فرهنگی، آثار تاریخی و میراث ملموس و ناملموس را شناسایی، دسته‌بندی و اولویت‌بندی و در تراز ملی و جهانی ظرفیت‌سازی کند.

اسماعیلی همچنین به دیگر ظرفیت‌های گردشگری همچون سد کلان و تلاش برای ایجاد ورزش‌های آبی متناسب با این منطقه، تکمیل مینی‌وُرلد، ساماندهی بازار مبل ملایر(۳۲ متری) و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی توسط فعالان این هنرصنعت اشاره کرد و ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار را برای اجرایی کردن طرح‌ها و پروژه‌های مهم گردشگری عمده‌ترین هدف این کمیته برشمرد.

امسال دست‌اندرکاران ملایری بسیار خوب به برجسته کردن نقش گردشگری کشاورزی پرداختند و در مهرماه فصل گردشگری کشاورزی، جشنواره‌های پرمخاطبی همچون جشنواره شیره‌پزی سنتی مانیزان، خوشه برتر انگور، جشن برداشت انگور، جشنواره شوری سامن و جشنواره گردو و بادام علی‌آباد دمق را طراحی و اجرا کردند.

از مینی‌وُرلد گرفته تا مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر، ارگ باستانی نوشیجان تنها بنای خشتی جهان، شهر زیرزمینی سامن، بازار سنتی ملایر، باغ تاریخی سیفیه، موزه لطفعلیان، منطقه حفاظت شده لشگردَر، منطقه گردشگری سد کلان، یخدان میرفتاح و ده‌ها اثر طبیعی و تاریخی و جاذبه‌های گردشگری که بدون شک با تدوین اطلس جدید، می‌تواند نقشه گردشگری و توسعه این شهرستان را تکمیل کند.

پیشران‌هایی تحول‌زا که بر پایه برنامه‌محوری و تهیه بانک اطلاعاتی بنا شده و مسیر توسعه شهرستانی با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی شناسایی شده، دارای ۲ برند جهانی مبلمان منبت و انگور و صدها ظرفیت مهم کشوری و جهانی را هموارتر کرده تا بتواند گام‌های خود را در رسیدن به تحول اقتصادی محکم بردارد.

این جشنواره ها علاوه بر ایجاد شور و نشاط اجتماعی، مسافران و گردشگران بسیاری را به جنوبی‌ترین شهر استان همدان کشاند، رویدادهای مهم گردشگری که به طور حتم از دید گردشگران و علاقه‌مندان به آئین و رسوم محلی پنهان نمی‌ماند.

معاون استاندار همدان: علاوه بر تشکیل چهار کمیته تخصصی و اصلی زیرمجموعه کارگروه تحول اقتصادی این شهرستان، یک کمیته زیرساخت تعریف شده که اطلاعات این کمیته‌ها را جمع‌آوری و مبتنی بر ۲ نهاده اصلی زمین و انرژی فعالیت می‌کنند که در نهایت به ۲ محصول GIS شهرستان و تبدیل اطلاعات به سرمایه‌گذاری می‌رسیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: در نخستین جلسه کمیته تخصصی گردشگری کارگروه تحول اقتصادی شهرستان، تعدادی پروژه‌های نیمه‌کاره همچون هتل باغ تاریخی سیفیه، سوئیت‌های اقامتی و سفره‌خانه سنتی بام ملایر که متولی آن شهرداری است، شناسایی و معرفی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر: قابلیت‌های واگذاری منطقه سد کلان به سرمایه‌گذار، بازار مبل اوقاف و امور خیریه، پروژه‌های تکیه ابوالفضل(ع)، اراضی محدوده تپه مصلی سامن، تملک خانه منصوری، احیای محلات قدیمی و بازارچه صنایع دستی به عنوان طرح‌های معرفی بخش گردشگری این شهرستان است که برای اجرا می‌تواند به سرمایه‌گذار واگذار شود.

باغ تاریخی سیفیه

جلیلی ابراز امیدواری کرد: با شناسایی ظرفیت‌ها و توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ماندگاری مسافران و گردشگران در ملایر افزایش یابد که این امر موجب رونق هرچه بیشتر تاسیسات اقامتی و گردشگری و ایجاد و توسعه این تاسیسات در شان و جایگاه مردم ملایر شود.

تاکنون آثار شاخصی همچون تخت جمشید، برج پیزا، پل ورسک، آکروپلیس، برج ایفل، تاج محل، سی‌وسه پل، اهرام ثلاثه مصر، نیم‌تنه‌های شیلی، آرامگاه حافظ و خیام، کاخ خورشید، دیوار بلند چین، برج قابوس، گنبد کابوس، آبشار نیاگارا، باغ مشاهیر و سردیس‌های مشاهیر ایران و جهان، میدان شهدا و المان‌های شهدای خلبان در این مجموعه نصب شده و یا در حال تکمیل است.

این در حالیست که گردشگری کشاورزی ملایر نیز امروز یک رکن مهم دیگر صنعت گردشگری در این شهرستان به شمار می‌رود، از جشنواره‌های کشاورزی گرفته تا انگور میراث مهم کشاورزی استان همدان و شهرستان ملایر با قدمتی بیش از ۷۰۰ سال، که سه سال پیش به عنوان اولین محصول کشاورزی ایران در سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به ثبت رسید تا گردشگری در تکه‌تکه پازل تحول اقتصادی این شهرستان و در کنار دیگر بخش‌های توسعه‌ای همچون صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن و راه، نقش راهبردی خود را ایفا کند.

به گفته وی این ظرفیت‌ها در قالب طرح توجیهی به بخش خصوصی و سرمایه‌گذار معرفی و واگذار می‌شود تا بتوانیم در مقایسه با سال‌های گذشته در حوزه گردشگری، سرمایه‌گذاران خوبی را جذب کنیم و ماندگاری مسافر و گردشگر را افزایش و ملایر را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

ملایر از معبر به مقصد گردشگری تبدیل می‌شود