یادی از درگذشتگان دینی و مذهبی سال 1401

حجت‌الاسلام شهیدی پور، پژوهشگر و فعال قرآنی ۲۳ مرداد ماه پس از یک دوره بیماری طولانی در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) قم وفات یافت. وی حافظ کل قرآن، پژوهشگر و مولف کتب قرآنی در زمینه قرائت و تجوید بود.

*محمدعلی خزائلی

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری آنا، همه ما روز‌های انتهایی هر سال به یاد درگذشتگانی هستیم که در آن سال از دست داده‌ایم، جامعه قرآنی و دینی ما نیز در سال ۱۴۰۱ خیلی از بزرگان و اندیشمندانش به آسمان پرکشیدند و در غم فراغ آن‌ها سوگ کردند، این گزارش را تهیه کردیم تا به بهانه پایان سال ۱۴۰۱، هم یادی از آن‌ها داشته و هم فاتحه‌ای برای روحشان قرائت کنیم.

آیت الله سید مهدی موسوی بجنوردی فقیه تهران در سن ۸۸ سالگی دیار باقی را بدرود گفت. وی فرزند ارشد آیت الله العظمی میرزا سید حسن موسوی بجنوردی و برادر سیدمحمد و دکتر کاظم موسوی بجنوردی و شاگر آیات حکیم، شاهرودی، بجنوردی و حلی بود و از چهار نفر از مراجع نجف حکم اجتهاد داشت.

اختری همچنین در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد. او در انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری (دوره پنجم) در تاریخ دوم اسفند ۱۳۹۸ به عضویت خبرگان رهبری درآمد.

*آیت الله محمد محمدی ری شهری

*آیت‌الله عباسعلی اختری

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/838245/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1401

*آیت‌الله سید محمد فقیه

آیت الله سید محمد فقیه امام جمعهٔ نی‌ریز و نمایندهٔ دورهٔ دوم و پنجم مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان فارس بود. وی به علت بیماری حدود دو هفته در بیمارستان شهید فقیهی شیراز بستری بود و در ۲ فروردین ۱۴۰۱ در سن ۸٠ سالگی درگذشت.

آیت الله ری شهری حافظ کل قرآن کریم بود. اوّلین و بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی در زمینه حدیث و علوم مربوط به آن را نیز تأسیس کرد.

*آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی نیا

آیت‌الله سید محمد صادق روحانی ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۱ به دیار باقی شتافت. وی از شاگردان آیت الله خویی بود که در سن چهارده سالگی و به تأیید مکتوب اساتیدش به درجه اجتهاد رسید. وی دارای ده‌ها جلد کتاب به زبان‌های عربی و فارسی است که یکی زا مهمترینشان کتاب فقه الصادق است.

*حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی پور

آیت‌الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری نیز پس از طی یک دوره بیماری سرطان در سن ۸۳ سالگی درگذشت. وی در دوران حیاتشان همزمان با فعالیت‌های سیاسی به تدریس در دانشگاه‌های بهشتی و تهران نیز می‌پرداخت هاست و در سال ۷۹ به عضویت شورای سیاستگذاری ائمه جماعات درآمده و در سال ۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا و به امامت جمعه شهرری درآمد.

آیت الله سید عبدالله فاطمی از خطبای معروف و اساتید برجسته اخلاق تهران، ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ پس از طی بیماری طولانی در ۷۶ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. از جمله اساتید این بزرگوار آیت الله سید اسماعیلی اصفهانی، پدر بزرگوارشان، آیت الله مصطفوی تبریزی، علامه محمد حسین طباطبایی، آیت الله الهی؛ برادر علامه طباطبایی، آیت الله محمد تقی آملی، آیت الله سید رضا بهاءالدینی و آیت الله بهجت بودند.

از جمله اساتید برجسته آیت الله ری شهری آیات عظام حاج میرزا علی مشکینی، حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی و حاج سید محمدباقر طباطبایی سلطانی بودند. وی درس فقهش را نزد آیات عظام مرحوم حاج شیخ محمدعلی اراکی و حاج شیخ حسین وحید خراسانی و درس خارج فقه را از محضر آیات عظام حاج میرزا علی مشکینی، حاج شیخ جواد تبریزی، مرحوم حاج سید محمدرضا گلپایگانی و مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری تلمذ کرد. پس از سال‌ها او به درجه اجتهاد رسید و بار‌ها از سوی اساتید برجسته حوزه در زمینه اجتهاد تایید شد.

*آیت الله ناصری

محمدعلی خزائلی، استاد حوزه علمیه ۱۶ شهریور ماه با سکته قلبی بدرود حیات گفت. وی دروس خارج فقه و اصول را نزدیک به ۲۵ سال در محضر آیات عظامی گلپایگانى، جواد تبریزى، محمد فاضل لنکرانى، وحید خراسانى و مکارم شیرازى تلمذ کرد.

آیت‌الله محمدعلی ناصری دولت آبادی استاد اخلاق حوزه نیز ششم شهریور ماه به دلیل بیماری در بیمارستان امین وفات یافت. حوزه‌های علمیه حضرت، ولی عصر (عج)، صاحب الزمان، نرجس خاتون، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی، دارالهدی قم و بنیاد علمی فرهنگی هاد تحت نظر آیت الله ناصری اداره می‌شد.

*آیت الله سید محمد صادق روحانی

آنا گزارش می‌دهد؛

جامعه دینی و قرآنی ما در سال 1401 با درگذشت بزرگان و مفاخری در این عرصه روبه رو شد که دیگر خلائشان جبران نخواهد شد.

آیت الله محمد محمدی ری شهری اول فروردین ماه ۱۴۰۱ چشم از جهان فرو بست. وی متولد سال ۱۳۲۵ در شهرری بود که پس از پایان تحصیلات ابتدایی‌اش وارد حوزه علمیه شهرری (برهان) شد و در سال ۴۰ به قم برای ادامه تحصیل رفت و تا پیروزی انقلاب در حوزه اشتغال داشت.

*آیت الله سید مهدی موسوی بجنوردی