۲۰ حادثه غرق‌شدگی در منابع آبی اصفهان

شیشه‌فروش با بیان اینکه منابع آبی رودخانه‌ها، سدهای مخزنی، کانال‌های منشعب و استخرهای ذخیره آب کشاورزی و باغات مکان‌های غیرایمن برای شنا هستند، گفت: به دلیل سردی شدید آب ناشی از ذوب برف‌های زمستانی ناپایداری و وجود گودال و حفره‌های عمیق در بستر رودخانه‌ها و سدها و حالت گردابی جریان آب پتانسیل وقوع حوادث غرق در رودخانه‌ها و سدها بسیار محتمل است.

وی اضافه کرد: شیب زیاد و لغزندگی دیواره کانال‌های انتقال آب و شدت جریان آب که امکان خروج از آب را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین لغزندگی و شیب لایه پوششی ژئو ممبران استفاده شده در استخرهای ذخیره آب کشاورزی نیز عاملی است که افراد در آب استخرها به علت نبود امکان خروج از شیب استخر غرق می‌شوند.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ کیلومتر کانال‌های منشعب در شهرستان‌های سمیرم، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، برخوار، شاهین‌شهر، شرق اصفهان، ورزنه و هرند، رودخانه‌های زاینده‌رود با طول بیش از ۳۰۰ کیلومتر در شهرستان‌های در مسیر و نیز رودخانه‌های جاری در شهرستان‌های فریدونشهر، سمیرم و چادگان و استخرهای ذخیره آب واقع در باغات و مراکز صنعتی و شهرک‌ها و پتانسیل خطرپذیری در برابر حوادث ناشی از سقوط افراد و غرق شدگی موارد زیر از طریق مدیریت بحران استان برای اجرای طرح‌های پیشگیری از وقوع حوادث به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: شناسایی مقاطع پرخطر و نصب حفاظ و تابلوهای هشدار خطر در محل سدهای مخزنی کانال‌ها و مقاطع پرخطر رودخانه و استخرهای ذخیره آب کشاورزی توسط مالکان استخرها شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهادکشاورزی همراه با ارائه آموزش‌های ایمنی اطلاع رسانی و هشدار و نظارت بر اجرای طرح‌ها، تعبیه طناب یا نردبان نجات در استخرهای ذخیره آب کشاورزی و استخر باغات جهت نجات به موقع افراد ایجاد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری در اثر وقوع ۲۰ مورد حادثه غرق در منابع آبی استان، تعداد پنج نفر جان باخته‌اند، افزود: از این تعداد سه نفر در استخرهای ذخیره آب کشاورزی یک نفر در رودخانه و یک نفر در کانال‌های منشعب انتقال آب عرق شدند.

وی ادامه داد: تقویت تیم‌های گشت و نظارت و غواصی و نجات در مسیر رودخانه‌ها و کانال‌ها و منابع آبی و سدهای مخزنی جهت اعلام هشدار و آموزش به گردشگران و انجام به موقع عملیات نجات به ویژه در روزهای تعطیل و آخر هفته توسط شهرداری‌ها، سازمان‌های اتش نشانی و شرکت آب منطقه‌ای اجرایی شده است.

وی درباره حادثه غرق یک نفر مرد ۴۰ ساله بعدازظهر امروز در رودخانه زاینده‌رود، خاطرنشان کرد: این حادثه در محدوده روستای هویه شهرستان فلاورجان، جنب تله‌کابین رخ داده بود.


منبع: https://www.imna.ir/news/665297/%DB%B2%DB%B0-%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D9%82-%D8%B4%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%A2%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه طی شرایط افزایش دما و حضور گردشگران در اطراف رودخانه‌ها سدهای مخزنی باغات و مناطق گردشگری به ویژه در روزهای تعطیل و پایان هفته آمار وقوع حوادث غرق در منابع آبی افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: با وجود بیش از سه هزار استخر ذخیره آب کشاورزی، سدهای زاینده‌رود، باغکل شهرستان خوانسار، سدهای گلپایگان و کوچری شهرستان گلپایگان سد خمیران در تیران و کرون و سدهای قره قاچ و حنای شهرستان سمیرم رعایت نکات ایمنی ضروری است.