آشنایی با کالبد، معنا و فعالیتهای درون بافتهای تاریخی بهعنوان کلیتی جامع بوده که همزمان آشنایی با میراثهای فرهنگی، هنری و تاریخی را میسر میسازد. گردشگری فرهنگی نیز، بخش مهمی از تقاضای جهانی گردشگری را تشکیل میدهد. طبق آمار سازمان جهانی گردشگری ۳۷ درصد گردشگری بینالمللی باانگیزه فرهنگی انجام میشود و این تقاضا در حال افزایش است.
درآمد جهان از گردشگری[ویرایش]
همچنین گردشگری صنعت گسترده ای است ، که شامل هتلداری ، صنعت حمل و نقل و تعدادی از صنایع یا بخش های اضافی است. درک این نکته ضروری است که صنعت توریستی نه تنها در اوقات فراغت بلکه در کسب و کار و برخی از انگیزه های سفر اضافی ، با حرکت به مکانهای مختلف مرتبط است. صنعت گردشگری چیست؟ اول ، مهم است که «صنعت گردشگری» را تعریف کنیم. در اصل ، به کلیه فعالیتهای مربوط به حرکت کوتاه مدت افراد به مکانهایی دور از جایی که معمولاً در آن سکونت دارند ، اشاره دارد. این یکی از بزرگترین صنایع جهان است و اقتصاد بسیاری از کشورها تا حد زیادی توسط تجارت توریستی آنها هدایت می شود. مهمترین قسمت صنعت گردشگری، اسکان و اقامت گردشگران می باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
- اولین تور از این دست سفرهایی بود که به لیک هورست انجام شد تا از محل سقوط کشتی فضایی هیندربرگ در نیوجرسی بازدید به عمل آید.
- تسهیلات حمل و نقل، اسکان، پذیرایی، تفریحی، پزشکی و تجاری مورد استفادهی گردشگران از این موارد هستند.
- این ممکن است شامل فراهم آوردن وسایل برای رسیدن به مقصد تعطیلات مورد نظر خود در وهله اول باشد ، اما ممکن است شامل کمک به آنها برای رفت و آمد پس از رسیدن به مقصد باشد.
- معمولا خدمات اجاره اتومبیل را میتوان در مجاورت با شرکتهای هواپیمایی پیدا کرد، و در برخی کشورها نیز بعضی از آنها همکاری مستقیمی با شرکتهای هواپیمایی و شرکتهای مسافرتی دارند.
- هتل ها نمی توانند ظرفیت های خود را به سرعت تغییر دهند تا به نوسانات خود به خودی تقاضا واکنش نشان دهند.
- خدمات و ارائه دهندگان اجزای گردشگری در مقصد چنان به یکدیگر پیوند دارند، که نفص در هریک، موجب افت ارزش سایر اجزای گردشگری می شود.
با انجام این کار ، آنها قادر به ارائه کمک و ارائه اطلاعات تخصصی در این زمینه هستند و اغلب این تجربه را برای گردشگران (بازدید کنندگان) لذت بخش تر ، راحت تر و ارزشمندتر می کنند. اما عصر واقعی مسافرتهای جمعی و گروهی بینالمللی پس از جنگ جهانی دوم با مسافرتهای هوایی، رشد بیشتری یافت. در دوران پس از جنگ، بخش عمدهٔ هواپیماهای ترابری مثل داگلاس داکوتا که از اعتماد و قابلیت بالایی برخوردار بود با همراهی خلبانان نظامی به کار حمل و نقل مسافر پرداختند؛ و به صورت پروازهای چارتر وارد عمل شدند. متخصصین گردشگری هم برای پروازهای اروپایی مثل پاریس و اوستند از آنها استفاده میکردند.ولادیمیر رایتس روش نوینی را برای گردشگری در ۲۰ می ۱۹۵۰ در شرکت جدید التأسیس افق، یا هورایزن ابداع کرد و طی آن سفر دوهفتهای به کالوی را طراحی نمود. مسافران میتوانستند در چادرهای سفر بخوابند و دو وعده غذا و شراب محلی بخورند. چنین سفری برای مردم جنگ دیده جنگ جهانی دوم بسیار روحیهبخش بود.
رسانه کسبوکارهای گردشگری ایران
مجله خبری تور و گردشگرییسم (Tour + ism) واژه ترکیب شده گردش، مسافرت Tourو یک نوع مکتب (ادبی، سیاسی، گشت، فکری، هنری) است که همان Ism می باشد. گردشگری داخلی Internal Tourism شامل گردشگری بومی و درون مرزی می شود. این صنعت ارزآوری و درآمدزایی بسیار عظیم و مناسبی را درپی دارد و می تواند برای میلیون ها نفر اشتغال زایی کند.
تجربه گردشگر از محصول یا خدمت، به شدت تحت تأثیر جنبه های غیرقابل تغییر متعددی مانند آب و هوا، سایت های ساخت و ساز، سایر مشتریان و غیره قرار می گیرد. بنابراین، محصول بسیار ناپایدار است و نمی توان آن را استاندارد کرد. فعالان این صنعت باید با استفاده از آموزش نیروهای کارامد تر را تربیت نمایندد چرا که تغییرات در این صنعت منوط به تغییر و توجیه نیروی انسانی در این بخش دارد.