حواشی ساخت موسیقی یک سریال ماندگار
«هزاردستان» بعد از این تمام این سالها به قدری اعتبار دارد که بخشی از تاریخ موسیقی ایران را شکل داده است. ملودی اصلی تیتراژ پیشدرآمدی از ساختههای مرتضی نیداوود در آواز بیات اصفهان است که ملودی بسیار شیرین و روانی دارد که ضمن پایبندی به اصالت موسیقی دستگاهی، نوآوریهایی نیز در آن به چشم میخورد.
موسیقی «هزاردستان» طوری است که چندین نسل را با یکدیگر همراه میکند و دقیقا به یادشان میاندازد که در آن بازه زمانی چه میکردند یا چه شرایطی داشتند و این همان خاطره جمعی ارزشمندی است که بعید است با سطحینگری که در ساخت بعضی موسیقیهای امروز وجود دارد، تکرار شود.
حنانه در سالهای پایانی دهه چهل با انحلال ارکستر فارابی و با توجّه به تجربههای سینمایی در ایتالیا، به موسیقی فیلم روی آورد تا ما با موسیقی فیلمهایی مانند «فرار از تله»، «گُرگ بیزار»، «قصّه ماهان»، «سلام سرزمین من»، «موج»، «گلیم» و «تیرباران» بیشتر آشنا شویم و در ذهنمان جا خوش کند. سید علیرضا میرعلی نقی پژوهشگر و مورخ موسیقی درباره این موسیقی نوشته است: «این موسیقیدان هزاردستان را در هفت قسمت نوشت که از نظر رنگارنگی تمها، اثری بسیار پُرمایه و به عنوان مردمیترین و محبوبترین موسیقی او به شمار میآید که حال و هوای تهران دهه ۳۰ را به خوبی روایت میکند.»
دانستن حاشیههای به وجود آمده درباره موسیقی این سریال که موجب اختلاف بین علی حاتمی و حنانه شده است هم خالی از لطف نیست. امیرعلی حنانه، فرزند مرتضی حنانه در عین اینکه گفته بود علی حاتمی شخصیتی مردمی، مهربان و خوشقلب است که با پدرش دوستی دیرینه داشته و با موسیقی روحش بههم میریخت و حتی با برخی نغمهها گریه میکرد، به ماجرای اختلاف پدرش با حاتمی این گونه اشاره میکند: «پدرم ۱۱۰ دقیقه موسیقی برای این سریال مینویسد و بعدها آقای حاتمی بدون مشورت با پدر یکسری موسیقی دیگر به این سریال اضافه میکند و در پاسخ به اعترضِ حنانه میگوید که من کارگردان هستم و من تصمیم میگیرم سریال چه موسیقی داشته باشد!».
حنانه در یازدهم اسفند ۱۳۰۱ در تهران متولد شد که پس از گذراندن دوره ابتدایی، به اصرار پدرش، در هنرستان موسیقی ملی مشغول به تحصیل شد و بعدها به عنوان نوازنده هورن اول ارکستر سمفونیک تهران شناخته شد. با آغاز جنگ جهانی دوم و کشیده شدن آتش آن به ایران، هنرستان موسیقی تعطیل شد، اما حنانه با کمک غلامحسین غریب، حسن شیروانی و فریدون فرزانه کنسرتهایی بهطور آزاد در تالارهای انجمنهای فرهنگی و هنری برپا کرد و پس از پیوستن پرویز محمود به این جمع در سال ۱۳۲۵ ارکستر سمفونیک تهران پایهگذاری شد و شکل گرفت.
آخرین دلیلی که موسیقی «هزاردستان» حنانه شاخص شده، این است که در پایان جملهها رابطهایی به موسیقی اضافه شده که برای پیشبرد روند موسیقی به جلو و ایجاد تنوع طراحی شدهاند، اما نکته اینجاست که نگاه مدرن حنانه به این رابطها نهتنها آسیبی به اصل پیشدرآمد نی داوود نزده، بلکه به به اصل اثر افزوده است.
رمز و راز ماندگاری یک موسیقی خاطره ساز
مرتضی حنانه در ۲۴ مهر ۱۳۶۸ و در ۶۷ سالگی درگذشت.
امروز سالروز درگذشت مرتضی حنانه آهنگساز و موسیقدان مطرح کشورمان است و مروری داریم بر زندگینامه، آثار او و همکاریاش با سعدی سینمای ایران؛ علی حاتمی.