جایزه نقدی جلال به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت/ رشد ۷۴درصدی دریافت آثار در دوره پانزدهم

** جایزه نقدی این جشنواره چقدر است و آیا نسبت به قبل تغییر کرده است؟

برگزاری جایزه ای تخصصی در این اندازه همیشه کار سخت و دشواری بوده و قطعا دوستان دست اندرکار؛ از دبیران تا داوران و دبیرخانه جشنواره در تمامی ادوار، تمام تلاش خود را برای هرچه بهتر و باشکوه تر برگزار شدن این رویداد ادبی، به کار برده اند.ما امسال تمام سعی خود را می کنیم تا ان شاالله خروجی کارها و کتاب های معرفی شده که نماینده بهترین و برترین کتاب های ادبی منتشره در یک سال گذشته هستند، با دقت و داوری دقیق تر، شایستگی کسب این جایزه و نام بلند جایزه جلال را، داشته باشند.

ملاک ما در ارزیابی کلیه آثار توجه به شاخصه های تخصصی و فنی، مضمونی و محتوایی است و هرآنچه که شایسته جایزه جلال می باشد. چون آثار برگزیده نماینده بهترین و برترین آثار یک ساله بخش ادبیات ماست و باید شایستگی این نمایندگی و معرفی شدن به جامعه ادبی را از هر حیث داشته باشد. تلاش ما این است بهترین و فاخرترین اثر ادبی یک سال گذشته که از هر حیث قابل دفاع باشد، به جامعه معرفی شود.

بخش مالی جایزه در پانزدهمین دوره این جایزه به پیشنهاد معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تایید محمدمهدی اسماعیلی؛ رئیس هیات امنای جایزه ادبی «جلال آل احمد» و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقا یافت و مبلغ جایزه برگزیدگان پانزدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» از ۱۵۰ میلیون تومان در دوره قبل به ۲۵۰ میلیون تومان و مبلغ جایزه شایستگاه تقدیر این دوره نیز از ۳۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

داستان بلند و رمان ۱۵۰۸ اثر، مجموعه داستان کوتاه ۴۰۱ اثر، مستندنگاری ۶۹۰ اثر، نقد ادبی ۷۷ اثر و در مجموع ۲۶۷۶ اثر از ۸۵۸ ناشر،  به دبیرخانه پانزدهمین جایزه جلال رسیده که نسبت به دوره چهاردهم از رشد ۷۴ درصدی برخوردار هستیم. به لحاظ کیفی هم باید صبر کنیم تا نظر کارشناسانه و تخصصی هیات داوران در رشته های مذکور را بگیریم.

** تاکنون چه روندی طی شده و آیا گروه‌های داوری تشکیل شده یا خیر؟

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/814008/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%D8%B2%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%AF%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%87-%DB%B2%DB%B5%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%DB%B7%DB%B4%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%BE%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85

** چه تعداد آثار در دبیرخانه گردآوری شده و آثار به لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خبرنگار آنا در گفت‌و‌گویی با سامانی به بررسی اقدامات انجام شده تاکنون، ارزیابی نگاه سامانی به جایزه و آنچه در نظر دارد تا انجام دهد پرداخته استو

** جایزه جلال بزرگترین جایزه ادبی ملی ایران است‌، که دارای اهمیت بسیار است،‌ شما به عنوان دبیر این دوره جایزه چه برنامه‌ای برای بهتر شدن روند برگزاری جایزه دارید؟

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال بیش از یک هفته است که با انتخاب دبیر و اعضای هیأت علمی کار خود را آغاز کرده است.

وجیهه سامانی دبیری این دوره جایزه را بر عهده دارد. وی تحصیل‌کرده رشته زبان و ادبیات فارسی و نویسنده آثاری همچون «خواب باران»، «آن مرد با باران می‌آید»، «بادبادک‌ها»، «عروس آسمان»، «تو را من چشم در راهم» و… است. کسب رتبه اول جشنواره مطبوعات، کاندیدای چهره هنر سال انقلاب حوزه هنری، برگزیده جشنواره شهید حبیب غنی پور، برگزیده جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری، برگزیده جایزه شهید اندرزگو، برگزیده جشنواره نویسندگان جوان و… در کارنامه کاری وی ثبت شده است. سامانی پیش از این دبیری جایزه «قلم زرین» و «جشنواره جوان سوره» و داوری جشنواره‌ها و جوایز مختلف ادبی همچون «جشنواره اشراق»، «جایزه ادبی یوسف»، «کتاب سال دفاع مقدس»، «جایزه قلم زرین»، «جایزه شهید اندرزگو»، «جشنواره تلویزیونی شبکه مستند»، «جشنواره سبک زندگی» و «جایزه ادبی خودنویس» را نیز بر عهده داشته است.

وجیهه سامانی دبیر جایزه جلال از افزایش ریالی جایزه این دوره برگزیدگان از ۱۵۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون تومان خبر داد.

**ملاک ارزیابی آثار در جایزه جلال چیست؟ چه آثاری شانس بیشتری برای برگزیده شدن دارند؟

دبیر بزرگ‌ترین جایزه ادبیات کشور در گفت‌وگو با آنا:

هیات علمی مشخص و اولین نشست با ایشان برگزار شده است. داوران هر چهار گروه رمان و داستان بلند، مجموعه داستان، نقد ادبی، مستند نگاری مشخص شده اند و این روزها اولین جلسات داوری در حال برگزاری است.