حمله به «دختری با گوشواره مرواریدی»


به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به نقل از فرانسه پرس، اخیرا برخی از فعالین محیط زیستی اقدام به حمله به تابلوهای نقاشی معروف و تاریخی می‌کنند. 

این سلسله حملات به تابلوهای معروف از جمله منوالیزا شاهکارلئوناردو داوینچی توسط یک مرد با گریم زنانه و با کیک سابقه دارد. این بار اما سه نفر با عنوان فعال محیط زیست به تابلوی «دختری با گوشواره مرواریدی» اثر یوهانس فرمیر نقاش معروف هلندی حمله کردند. 

«موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه»  که این اثر هنری در آن قرار دارد با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد: «هنر بی دفاع است و ما به شدت تلاش برای آسیب رساندن به آن را به هر دلیلی محکوم می کنیم.» 

ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است، دو مرد را نشان می‌دهد که پیراهنی با عبارت «استفاده از نفت را متوقف کنید» بر تن دارند و مقابل این نقاشی ایستاده‌اند. یکی از این افراد سعی دارد سرش را به نقاشی بچسباند و در همین حین فرد دیگر یک قوطی سوپ گوجه‌فرنگی را بر سر دیگر معترض می‌ریزد.

این پدیده تخریب آثار هنری باعث اظهار نظر بسیاری از مقامات سیاسی و مسئولین فرهنگی کشورهای مختلف نیز شده‌‎است. مثلا ریما عبدالمالک وزیر فرهنگ فرانسه می گوید: « همه موزه های ملی باید هوشیاری خود را در مقابله با این حملات حفظ کنند. وی همچنین گفت: چگونه دفاع از محیط زیست می تواند مجوزی برای نابودی یک اثر هنری شود؟»

بعضا مهاجمین به نام کنشگران محیط زیست می گویند: « هنرمندان و آثاری از آنان را هدف قرار می دهند که به اندازه کافی روی حفظ محیط زیست و کره زمین تمرکز نمی کنند.»

 

 

 


منبع: https://snn.ir/fa/news/1039930/%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%AF%D9%88%D8%B4%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AF%DB%8C