رخداد عجیب در رودخانه دز/ بیکاری ۳۰ هزار کارگر!

خُرمالی گفت: این حکم در شعبه دوم دادگاه کیفری یک شهرستان بجنورد صادر شد؛ به حکم اعتراض کردیم و دیوان عالی نیز بازخواست را پذیرفت و بار دیگر پرونده را به همان شعبه و همان قاضی ارجاع داد که دوباره قاضی پس از چند ماه مطالعه پرونده همان رأی قسامه را اعلام کرد؛ در حال حاضر خون محیط‌بان شهید پایمال شده است.

از بین رفتن پوشش گیاهی علت آتش‌سوزی جنگل‌ها

مهدی خُرمالی، نماینده حقوقی پارک ملی گلستان درخصوص پرونده محیط‌بان “شهید باشقره” اظهار کرد: متخلفان این پرونده چهار نفر بودند که نفر اول اسلحه کلاشینکف داشت و اسلحه ساچمه‌زنی نداشت و شهید باشقره توسط گلوله ساچمه‌زنی به شهادت رسیده بود، این شخص همان ابتدا رفع اتهام شد. نفر دوم گفته که به هیچ‌وجه اسلحه‌ای نداشته و لاش‌کِش بوده است. از این چهار نفر (ح. الف) و (ع.ب) باقی ماندند که متهم به قتل محیط‌بان بودند. زمان تیراندازی این دو نفر پشت سرهم راه می‌رفتند، هر دو اسلحه ساچمه‌زنی داشته و نوع گلوله‌ها نیز یکی بوده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور گفت: در حوزه محیط زیست برنامه‌های را پیش برده‌ایم و برنامه‌هایی را نیز ادامه می‌دهیم. این برنامه‌ها حول چند موضوع اساسی پیش می‌رود؛ بحث کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول تصریح کرد: این کف سفید رنگ نیز حاصل از فشار آب خروجی از دریاچه سد تنظیمی به رودخانه دز است که به علت فشار زیاد موجب درآمیختگی شده است.

وی با بیان اینکه رتبه محیط زیست کشور در میان سایر کشورهای جهان ۱۸ است و در حوزه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز رتبه هفت را داریم، افزود: صداقتی در میان کشورهای آمریکا، چین و هند وجود ندارد تا میزان انتشار واقعی گازهای خود را منتشر کنند؛ در حوزه تغییرات اقلیمی و محیط زیست مرز وجود ندارد و مشاهده کرده‌ایم که از دهه هشتاد میزان وقوع طوفان‌های گردوغبار زیاد شده و ایران در حوزه گردوغبار در حال ضرر دیدن است.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس اظهار کرد: بحث اسقاط خودرو برای اولین بار در دهه ۸۰ مطرح شد چراکه طی گزارش‌ها و مطالعات اثبات شد بخش زیادی از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است. پس از آن تصمیم بر این شد نسبت به از رده خارج کردن وسایل نقلیه‌ای که آلایندگی زیادی تولید می‌کنند، اقدام شود.

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور اظهار کرد: هر سال شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های کشور هستیم که دلیل آن از بین رفتن پوشش گیاهی است.

وی افزود: سال ۸۵ برای اولین بار این طرح مطرح شد و اعتبار خوبی نیز به آن اختصاص یافت، اما مبنا به گونه‌ای بود که بر اساس شاخص‌هایی به ازای واردات خودرو، تعدادی خودرو فرسوده از رده خارج شود. در ابتدای امر ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد و این روند ادامه داشت تا اینکه در سال ۹۷ با مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو، اسقاط خودرو نیز به کما رفت.

وی تصریح کرد: تا پایان دولت سیزدهم یک هزار مگاوات به ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر اضافه می‌شود؛ کمتر از یک درصد سهم انرژی ما متعلق به انرژی خورشیدی است ایران جزو کشورهای رتبه اول در این انرژی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با این قانون، همه امیدوار شدند که روند اسقاط خودروهای فرسوده شتاب گیرد، اما هنوز دو سه ماه از ابلاغ قانون نگذشته بود که دولت و در رأس وزارت صمت که در خودروسازی‌ها سهام‌دار است، لایحه‌ای را به مجلس آورد که اسقاط خودروهای فرسوده متوقف می‌شود و خودروسازان می‌توانند با پرداخت مبلغ ناچیزی از این امر فرار کنند.


منبع: https://www.imna.ir/news/616723/%D8%B1%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DB%B3%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1

وی ادامه داد: بعد از درگیری که منجر به شهادت محیط‌بان شده بود، (ح. الف) در جمع دوستان خود اقرار می‌کند که من بودم که محیط‌بان را با اسلحه زدم و مرتکب قتل شدم. این شخص حتی اسلحه خود را نیز تغییر داده و ابتدا اسلحه دیگری را به پلیس تحویل می‌دهد که شناسایی نشود.

وی تصریح کرد: بعد از صدور این رأی، با قاضی پرونده صحبت کردم، اما اقدامات ما تاکنون کارساز نشد و در حال حاضر هر دو متهم این پرونده به قید وثیقه آزاد هستند.

نماینده حقوقی پارک ملی گلستان افزود: در ادامه روند بازجویی، متهم حرف‌های خود را پس گرفت و دیگر به ارتکاب قتل اقرار نکرد، در نتیجه اینکه مشخص نشد از بین متهمان کدام یک شلیک کرده‌اند، لذا قاضی پرونده را لوث اعلام کرد و حکم به اجرای قسامه داد؛ به این معنی که یا ۵۰ مرد عاقل و بالغ شهادت بدهند که یکی از این دو متهم محیط‌بان را شهید کرده یا شکارچیان متهم به قتل، دست روی قرآن گذاشته و قسم بخورند که مرتکب قتل نشده‌اند.

گل علیزاده با اشاره به اینکه در تهران و اصفهان آلاینده نوع دوم ازون به عنوان یکی از شاخص‌های آلودگی به شمار می‌رود، اظهار کرد: ازون به عنوان یکی از آلاینده‌های هوا شناخته می‌شود و انتشار مواد آلی گیاهان نیز منجر به افزایش دما و گرد و غبار می‌شود.

اگر اسقاط خودرو پولی شود ۳۰ هزار کارگر بیکار می‌شوند

وی گفت: این کف به‌دلیل گل و لای و شویندگی گیاهان رخ داده و لایه‌های گرد و خاک را برداشته امکان تکرار این اتفاق کم است، اما در صورت بروز مجدد نیز جای نگرانی نیست و یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود.

ابهام در پرونده “شهید محیط‌بان باشقره”

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود نوری‌پور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با اشاره به اینکه رودخانه دز در شهرستان دزفول طی یک پدیده بسیار عجیب سفید پوش شد و کف سفیدی بستر این رودخانه را فرا گرفت، اظهار کرد: اتفاقی که در رودخانه دز رخ داده علت شیمیایی ندارد، اما با این وجود پارامترهای شیمیایی در حال بررسی است و نمونه‌گیری از آب رودخانه نیز به آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ارسال شده است.

وی با بیان اینکه چنین اتفاقی به دلیل آب‌شویی و پرآبی حاصل از اولین بارندگی رخ داده است، افزود: کف ایجاد شده ناپایدار است و تا این لحظه بخش زیادی از میزان کفی که تا شب گذشته وجود داشت، از بین رفته است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: مجلس یازدهم قانون معطل مانده ساماندهی صنعت خودرو را سال ۱۴۰۰ به تصویب رساند و خرداد ۱۴۰۱ آن را ابلاغ کرد که بر اساس یکی از بندهای آن، علاوه بر واردکنندگان خودرو، تولیدکنندگان نیز مکلف به اسقاط یک دستگاه خودرو به ازای هر ۴ خودرو تولیدی شدند.