رذایل اخلاقی در دنیا علاج نشوند در آخرت سبب هلاکت ما می شوند

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه  خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان به مناسبت ماه مبارک رمضان، در حسینیه همدانی ها به سخنرانی پرداخته و گفت: هرکس در این دنیا با گناهان پرونده خود را سیاه کند و بمیرد پس از مرگ خود نمی‌تواند توبه کند چرا که توبه از تکالیف عالم دنیا و نه آخرت است.

وی با بیان اینکه اگر کسی دچار دوزخ شود آنجا پادزهر وجود ندارد، ابراز کرد: امیر مومنان امام علی(ع) هر آنچه را که می‌گفتند می‌دیدند و می‌گفتند فرمایشات حضرت علمی نبود بلکه آنچه را مشاهده می‌کردند می‌فرمودند. فرق ما با پیامبر(ص) و امام این است که ما نمی‌بینیم، می‌خوانیم و قبول می‌کنیم و عالم می‌شویم اما امیرمومنان امام علی(ع) و پیامبر(ص) می‌بینند و شهود می‌کنند. امیر مومنان امام علی(ع) می‌فرمایند کسی که گرفتار دوزخ بشود گرفتاری در دوزخ کار خود او است و کار خداوند نیست. معمار جهنم ساز خود مردم هستند آتش زن جهنم خود مردم هستند.

این استاد اخلاق با استناد به یک داستان بیان کرد: شاگردی به یکی از اساتید بزرگ خود التماس می کرد که اسم اعظم را به او یاد دهد، استاد ابتدا نمی پذیرفت اما در اثر اصرار شاگرد فردای آن روز استاد یک جعبه به شاگرد داد که آن را به فلان منطقه ببرد بدون اینکه داخل آن را نگاه کند. وقتی شاگرد نزد استاد برگشت جعبه خالی را آورد. استاد از او پرسید آیا جعبه را تحویل دادی. شاگرد گفت وسوسه شدم داخل جعبه را نگاه کردم موشی از آن خارج شد. استاد گفت تو حافظ یک موش نیستی و سر آن جعبه را گشودی، چگونه می خواهی حافظ اسم اعظم باشی. برو تو ظرفیت نداری.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه اگر ما در خود ایجاد ظرفیت کنیم بسیار بالا خواهیم رفت، اظهار کرد: آصف بن برخیا اسم اعظم بلد بود و با تکیه بر اسم اعظم تخت بلقیس را از سرزمین سبا به یک چشم برهم زدن برای حضرت سلیمان(ع) در قصر او حاضر کرد، این انسان الهی و توحیدی وقتی این کار را انجام داد نگفت این کار من است بلکه گفت این کار از فضل خدای من است. خلقت ما و آنچه از نعمات الهی مشاهده می کنیم به دست خودمان نیست پس بندگی پروردگاری را در پیش بگیریم که خالق ما و همه هستی است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه انسان به خودی خود به وجود نیامده است، عنوان کرد: هیچ خردمندی نمی‌پذیرد که انسان به خودی خود به وجود آمده باشد. بسیار مراقب باشید که بیهوده منحرف نشوید اگر بنا است که از انبیاء و اولیاء الهی و حقایق دست برداریم با دلیل و استدلال دست برداریم دلیلی که متکی به عقل و فلسفه الهی و علم اخلاق باشد. عاقلانه نیست که هر چیزی را می‌شنوید قبول بکنید. حرف بی‌دلیل ارزش و قیمت ندارد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد:‌ کسانی که در یک عمر زندگی برای خدمت به خلق خدا و عبادت حق قدمی برنداشتند زهر شرک، کفر، نفاق و جهل را در وجود خود می‌ریزند. کسی که در دنیا یک عمر خداپرستی نکرده است در آخرت هم نمی‌تواند انجام بدهد چرا که بدن او کاملاً مسموم به غیر خداپرستی شده است و نمی‌تواند خداپرستی کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علمی که ما را متکبر، ظالم و ستمکار کند بیهوده است، گفت: بخل، کبر، حرص، حسد، ریا و بسیاری رذایل اخلاقی دیگر سم‌هایی هستند که اگر در دنیا آنها را علاج نکنیم در آخرت ما را هلاک می‌کنند و اگر با این رذایل اخلاقی به آخرت برویم برای آن پادزهری وجود ندارد پس در دنیا باید آن را علاج کنیم.

وی افزود: خوبی‌ها هم اینگونه است کسی که در حد خود عبادت حق و خدمت به خلق را در همه عمر ترک کرده باشد پس از مرگ اگر بخواهد یک سجده انجام بدهد نمی‌تواند، چرا که ۷۰ سال بدون خدا پرستی زندگی کردن از روحیات او شده و توان تغییر نخواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سبا در سرزمین یمن است، پس از اسلام از این سرزمین چهره‌های برجسته ای چون مالک اشتر، اویس قرنی، حادث بن شبیث یکی از بهترین یاران اباعبدالله(ع) و کمیل بن زیاد یمنی بودند. امروز هم می‌بینید که مردم یمن با شجاعت، ایمان وارستگی ایستادند که اسرائیل نابود کنند اما دولت‌های عربی بدبخت، مشرک و شریک همه جنایات اسرائیل شدند.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1138286/%D8%B1%D8%B0%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%AC-%D9%86%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D8%A8%D8%A8-%D9%87%D9%84%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D9%85%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF