ریل گذاری برای رونق فرهنگی با ایجاد صندوق حمایت از تولید

در این باره فرهاد مختاری، مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران به آنا می‌گوید: «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، صدا و سیما و بنیاد شهید برای برپایی این دوره جشنواره هم افزایی کردند و این ویژگی مثبت این دوره جشنواره است.

آنا از جشنواره تئاتر کودک ایثار گزارش می‌دهد؛

مختاری درباره سیاست‌های معاونت هنری امور ایثارگران بنیاد شهید می‌گوید: برگزاری جشنواره‌ها به منظور برقراری عدالت فرهنگی خارج از پایتخت از سیاست‌های ما است. به دنبال این هستیم که جشنواره‌ها را از پایتخت خارج کنیم و به استان‌های دیگر ببریم، الان هم این پیشنهاد مطرح شده، اما نیاز به یک تفاهم نامه و ایجاد صندوق مشترک حمایت از تولید دارد. ما همیشه ملزم به این امر هستیم که آثار نمایشی را با موضوع ایثار، جهاد و شهادت همه ساله داشته باشیم اگر یک صندوق مشترک هم در استان‌ها شکل بگیرد، می‌توانیم از اثار هنرمندان متعهد و انقلابی با گفتمان فرهنگ ایثار و شهادت استفاده کنیم و جشنواره را تا زمانی که مورد حمایت قرار می‌گیرد در همین استان گیلان ثابت نگه داریم.

کانون پرورشی تریلی‌هایی مجهز به سن گردان و صحنه‌های تئاتر را راهی استان گیلان کرد و این امکان فراهم شد که اجرا‌های تئاتر به مناطق روستایی و محروم استان ببریم. مختاری در این باره می‌افزاید: ظرفیت هنر نمایش به واسطه ارتباط مستقیم با مخاطب از ضریب نفوذ بالایی برخوردار است همین که با هنر نمایش بخواهیم فرهنگ ایثار و شهادت را که از مضامین بالای انسانی و به نوعی اوج ایثار است، نشان دهیم خیلی اثرگذار است.

وی می‌افزاید: امروز ما نیاز به یک هم افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی داریم و این آمادگی را هم داریم که با تمام دستگاه‌های فرهنگی، هنری از موسیقی گرفته تا تئاتر و تجسمی مشارکت برای تولید آثار و خلق اثر با موضوع فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم. سال گذشته فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در جشنواره فیلم فجر درخشید و چند سیمرغ بلورین دریاف تکرد، همچنین سریال بچه زرنگ که از شبکه دو سیما تولید شد و به سبک و سیره شهدا و زیست شهدای مدافع حرم پرداخت. امروز با توجه به جنگ نرم و فرهنگی که شاهدش هستیم بیشتر نیاز به این هم افزایی و مشارکت دستگاه‌ها داریم.

ریل گذاری برای رونق فرهنگی با ایجاد صندوق حمایت از تولید 

** استقبال قابل اعتنای مردم از آثار جشنواره

** حمایت از آثار نمایشی پس از ایام جشنواره

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سومین جشنواره ملی کودک و نوجوان ایثار در بخش‌های خیابانی، عروسکی و صحنه‌ای سومین روز خود را می‌گذراند و در استان گیلان و خطه سرسبز لاهیجان در حال برگزاری است. نکته جالب این دوره جشنواره این است که هماهنگی چشمگیر بین دستگاه‌های فرهنگی استان گیلان برای برپایی این دوره جشنواره صورت گرفته است.

بیش از شانزده گروه نمایشی از استان‌های مختلف میهمان این جشنواره در استان گیلان شده‌اند و به گفته مختاری استقبال از این نمایش‌ها تا همین روز دوم هم خیلی قابل اعتنا بوده است، خودمان در زمان فراخوان دادن چنین انتظاری نداشتیم، اما الان دیدیم که سطح کار‌ها خیلی بالا است واز این اتفاق خوشحال هستیم.

سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایثار این روزها در استان گیلان در حالی برگزار می‌شود که استقبال خوب مردم لاهیجان و دیگر شهرها و روستاها از اجراهای متنوع جشنواره با هم افزایی نهادها قابل اعتنا است.

یکی از مهمترین مواردی که برای برپایی هر جشنواره‌ای دغدغه است، اینکه پس از جشنواره هنرمندان و آثارشان رها و فراموش نشوند، مختاری دراین باره نیز می‌گوید که در جشنواره قبلی تئاتر ایثار استان یزد هنرمندانی که آثارشان به مسابقه رسید، بیست اجرا در استان خودشان پس از جشنواره گرفتند برای این جشنواره هم چنین برنام‌های داریم که جزئیاتش را بعدا اعلام خواهیم کرد. همچنین تأکید ویژه‌شان به تشکیل صندوق حمایت از تولید است که در همه استان‌ها شکل بگیرد و ریل گذاری سیاست‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران را به منظور رونق فرهنگی صورت دهد.


منبع: https://ana.press/fa/news/844957/%D8%B1%DB%8C%D9%84-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%82-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%82-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF

** اجرای تئاتر در محروم‌ترین نقاط روستایی استان گیلان