پایان سال و داغ‌‎هایی که بر «اندیشه» نشست

آیت الله سیدمهدی موسوی بجنوردی از فق‌های تهران در سن ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت. او، فرزند ارشد آیت‌الله العظمی میرزا سیدحسن موسوی بجنوردی و برادر سیدمحمد و دکتر کاظم موسوی بجنوردی بود. او از شاگردان آیات حکیم، شاهرودی، بجنوردی و حلی بود و از چهار تن از مراجع نجف اجازه اجتهاد داشت. وی در دوره حکومت پهلوی بعد از یک سفر، از ایران ممنوع الخروج شد و در تهران اقامت گزید.

حجت‌الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، پژوهشگر و فعال قرآنی پس از طی دوران طولانی بیماری، ۲۳ مرداد در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) قم دار فانی را وداع گفت. او حافظ قرآن کریم، پژوهشگر و مؤلف کتاب‌های آموزشی قرآن در زمینه قرائت و تجوید بود. این استاد مبرز قرائت و تجوید از سال‌های پیش از انقلاب اسلامی با تهیه تجهیزات ضبط تلاوت خصوصاً از رادیو مصر اقدام به جمع‌آوری تلاوت‌های ستارگان جهان اسلام کرد و در این راستا حدود ۲۰ هزار تلاوت ناب از قاریان مصری و دیگر کشور‌ها را ضبط کرد.

حوزه علمیه حضرت، ولی عصر، حوزه علمیه صاحب الزمان، حوزه علمیه نرجس خاتون و موسسه تحقیقات نجوم اسلامی و موسسه دارالهدی قم و بنیاد علمی – فرهنگی هاد تحت اشراف آیت الله ناصری اداره می‌شد.
 
آیت‌الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری که به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان بستری بود، در ۸۳ سالگی درگذشت. آیت‌الله عباسعلی اختری سال ۱۳۱۸ در سمنان به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در زادگاهش ادامه داد و تحصیلات حوزوی را هم در حوزه علمیه مشهد آغاز کرد و بیست سال در آن حوزه به تحصیل و تدریس پرداخت. او سپس به حوزه علمیه قم رفت و پس از مدتی به تهران آمد و از مدرسه دارالفنون مدرک مدرسی دریافت کرد.
 
در خرداد ۱۳۴۲ در جریان اعزام روحانیون به خدمت سربازی، همراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دستگیر و به خدمت سربازی اعزام شد. او سال ۱۳۵۴ به دلیل سخنرانی علیه حکومت پهلوی دستگیر شد. پس از آزادی از زندان هم به مبارزات خود ادامه داد تا اینکه مجدداً در رمضان ۱۳۵۷ دستگیر شد و به زندان افتاد، ولی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا به سمت ریاست کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شیروان منصوب شد.
 
او هم‌زمان با فعالیت‌های سیاسی به تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی تهران و نیز دانشگاه تهران و دیگر فعالیت‌های علمی – آموزشی پرداخت. در ۱۳۷۹ به عضویت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور درآمد. در ۱۳۸۰ از امامت جمعه سمنان استعفا داد و به امامت جمعه شهرری منصوب شد. اختری همچنین در انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، کاندیدای نمایندگی از حوزه انتخابیه تهران بزرگ بود که توانست به مجلس شورای اسلامی راه یابد. او در انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری (دوره پنجم) که در تاریخ دوم اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد به عضویت خبرگان رهبری درآمد.

محمد علی خزائلی استاد حوزه علمیه سحرگاه سه‌شنبه، ۱۶ شهریورماه به دلیل سکته قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد. او فرزند عبدالله در ۲۶ دی ماه ۱۳۳۴ هجری شمسی در نجف‌آباد چشم به جهان گشود.
 
وی دروس خارج فقه و اصول را نزدیک به ۲۵ سال از محضر حضرات آیات عظام: گلپایگانى، جواد تبریزى، محمد فاضل لنکرانى، وحید خراسانى و مکارم شیرازى بهره برد. آیت الله ناصری پس از طی دوران بیماری و بستری در آیت الله ناصری پس از طی دوران بیماری و بستری در بیمارستان جمعه ۶ شهریور دعوت حق را لبیک گفت. آیت‌الله محمدعلی ناصری دولت‌آبادی، استاد اخلاق حوزه علمیه چندی پیش به دلیل بیماری در بیمارستان امین بستری بوده است.

۲۶ اردیبهشت ماه بود که ناگهان شهر اخلاق و عرفان خزان شد، خبر آمد روحانی وارسته، عاشق اهل بیت، یگانه ستاره درخشان تبیین اسلام رحمانی در مسیر درست، آنکه بسیاری از  عاشقان اندیشه، حکمت و معارف در نسل‌‎های مختلف را در این زمینه سیراب می‌‎کرد خاموش شد. گریستن برای آنان که این پیرمرد عاشق را می‌‎شناختن کمترین کاری بود که در شهر می‌‎توانست آن‌‎ها را آرام کند، عروجش هم مثل حضورش حالمان رو روحانی کرد آری  آیت الله استاد سید عبدالله فاطمی نیا را می‌‎گوییم که داغ بر اندیشه نشست و دل را محزون کرد،    آن مرحوم که از خطبای شهیر و اساتید اخلاق شهر تهران محسوب می‌شدند، پیش از همه تحت تعالیم پدر بزرگوارش آیت الله سید اسماعیل اصفیائی از علما و عارفان عصر خویش بود.

پایان سال و داغ‌‎هایی که بر «اندیشه» نشست

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجوسید رضا میرجعفری، سال ۱۴۰۱ را می‌‎توان از سال‌‎های پر آه و افسوس از دست دادن صاحبان دل و اندیشه دانست. از همان آغاز و در اواخر روز اول فروردین همین سال بود که خبر وفات آیت الله ری شهری آمد، آیت الله محمد ری شهری از یاران دیرینه امام و رهبری که خدمات والایی در راستای فرهنگ، اندیشه و معارف اسلام ناب و انقلاب اسلامی داشت که مهم‌‎ترین دستاورد وی را می‌‎توان تأسیس اوّلین و بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی در زمینه حدیث و علوم مربوط به آن دانست.  

اما آخرین داغ بر اندیشه نشسته را می‌‎توان مسعود دیانی دین پژوه و پژوهشگر آزاده‌ای دانست که محرم شعور حسینی (ع) را سال‌ها با برنامه سوره در شبکه چهارم سیما به خانه‌‎هایمان می‌‎آورد و بی ملاحظه از سیاست عین دیانتی می‌‎گفت که به ذائقه بسیاری خوش نمی‌‎آمد روح وی و همه کسانی که بر گرم شدن اندیشه متعالی ما همت گماشتند شاد و باید امیدوار بود که این داغی اندیشه دغدغه‌‎های ما را تا در این دنیای فانی هستیم در جهت خیر و با نیت الهی نگاه دارد.  


منبع: https://snn.ir/fa/news/1066974/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D8%BA%E2%80%8C%E2%80%8E%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA 

در غروب روز جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ روح بلند و ملکوتی حضرت آیت الله سید محمد صادق روحانی به اجداد طاهرینش پیوست. وی از شاگردان آیت‌الله العظمی خویی (ره) بود که در سن ۱۴ سالگی و به تائید مکتوب اساتیدشان به درجه اجتهاد رسیده بود. آیت‌الله سید محمد صادق روحانی در محرم سال ۱۳۴۵ قمری (برابر با ۱۳۰۵ هجری خورشیدی، و تابستان ۱۹۲۶ میلادی) در شهر قم متولد شد و دارای ده‌ها جلد تألیف به زبان‌های عربی و فارسی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کتاب فقه‌الصادق است.

ششم شهریور ماه بود که باز هم تهران داغدار از دست رفتن حکیمی بزرگ در دل خود شد. آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی علامه‌ای که آگاهی را برای مردم می‌خواست. آخرین یادگار سلسله مکتب حکمی تهران، مکتبی که حیات فرهنگی و علمی معاصر ایران و تشیع را به‌جهات متعدد تحت‌تاثیر خود قرار داده است. در سن ۸۶ سالگی روز گذشته و بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.