«پیروز» در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد +جزئیات

«ایران» یوزپلنگ ماده سه‌ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.

مادر یوزها فرزندانش را برای شیردهی نپذیرفت و نگهداری توله دوم و سوم نیز از روز چهارم به مدت شش روز به علیرضا شهرداری (فعال محیط زیست، عکاس حیات وحش و مربی جانورشناسی) سپرده شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه “این حجم از توجه هموطنان به پیروز و دغدغه‌مندی نسبت به یوزپلنگ ایرانی برای ما موجب مباهات است”، اظهار کرد: حال پیروز خوب است و در سلامت کامل به‌سر می‌برد، هموطنان هیچ نگرانی بابت سلامتی توله یوزپلنگ ایرانی نداشته باشند.

پیروز شب‌ها به همراه مربی خود در فضای باز زیر آسمان می‌خوابید تا به فضای طبیعی عادت کند، به دلیل سرد شدن هوا فضای بسته را هم برای نگهداری آن فراهم کردند تا سرما به آن‌ها آسیب نزند. پوشش بدن پیروز باید به مرور به هوای سرد عادت می‌کرد و قرار بود از فرودین ماه ۱۴۰۲ به توران در سمنان منتقل شود.

مدتی بعد توله دوم هم تلف شد و دلیل اصلی تلف شدن دو توله یوز عمل سزارین و نخوردن شیر مادر بود. حدود سه ماه از تولد پیروز گذشت و علیرضا شهرداری مطرح کرد که نگرانی‌هایی برای پیروز وجود دارد، هر وعده غذایی پیروز در هر روز نسبت به روز قبل چالش‌هایی را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: نارسایی شدید کلیه و مشکلات گوارشی سبب بروز مشکل شده است. پیروز به بیمارستان دامپزشکی منتقل شده و تیم نجات مشغول انجام فعالیت‌های مورد نیاز هستند، بنابراین پیروز برای بررسی دقیق وضعیت جسمانی به بیمارستان دامپزشکی منتقل شد و سونوگرافی کامل و آزمایشات خون از او صورت گرفت.

پس از بررسی‌های اولیه و انجام آزمایش‌های رادیولوژی و سونوگرافی دامپزشکان تشخیص دادند که این حیوان انسداد روده ندارد، با این حال با مشکلات جدی سلامت روبه‌رو بود.

حدود دو ماه از میزان نگرانی‌ها در مورد سلامت پیروز کاسته شد، اما مجدد ششم اسفند ۱۴۰۱ خبرهای بدی در مورد وضعیت جسمانی پیروز در حدود ۱۰ ماهی آن اعلام شد.

پروژه تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی یکی از پرچالش‌ترین پروژه‌ها در تاریخ محیط زیست کشور محسوب می‌شود و امیدواریم به زودی شاهد خبرهای خوبی در این حوزه باشیم، البته مدتی پیش سازمان محیط زیست خبر از جفت‌گیری مجدد والدین پیروز داده بودند و شب گذشته هم محیط زیست اعلام کرد که «ایران» مادر پیروز باردار است.


منبع: https://www.imna.ir/news/644305/%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%DB%B1%DB%B0-%D9%85%D8%A7%D9%87%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%B4%D8%AF-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA

همچنین چهاردهم دی‌ماه ۱۴۰۱ تصویری از پیروز در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد پیروز گردن‌بند الیزابت بر گردن دارد. انتشار این تصویر در فضای مجازی با نگرانی طرفداران توله یوزپلنگ ایرانی همراه شد.

موضوع انسداد روده و مشکلات ادراری برای پیروز بررسی شد و آزمایش‌های کامل از آن صورت گرفت و پس از بررسی‌های انجام شده پیروز به پردیسان منتقل شده است، اما پس از آن دوباره پیروز راهی بیمارستان شد و پزشکان اعلام کردند شاید دیالیز راهی برای نجات این یوز باشد.

مدتی نگذشت که پیروز محبوب شد و اخبار مختلف از آن درصدر اخبار خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های مختلف قرار گرفت. از تغذیه تا شرایط جسمانی همه و همه برای مخاطبان جذابیت داشت و تصاویر و ویدئوهای مربوط به آن مورد استقبال قرار گرفت.

تیم ما نسبت به مراقبت از این توله‌یوز با تمام وجود به تلاش ادامه خواهد داد. توله‌ یوزها از چهار تا شش ماهگی دوباره وارد یک بحران دیگر می‌شوند که به گفته «پیتر کالدوِل» در تمام تول‌ یوزها وجود دارد، حتی توله‌هایی که به صورت طبیعی به دنیا آمده‌اند و به صورت دستی بزرگ می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سه روز پس از انتقال «پیروز» توله‌یوزپلنگ ایرانی با علائم بالینی بحرانی به بیمارستان دامپزشکی تهران، مقامات مسئول می‌گویند که این حیوان همچنان در حالت «ناپایدار» به سر می‌برد.

همچنان پیروز با کمک و پرستاری تیمارگر و امدادگر حیات وحش علیرضا شهرداری و علی عمارلویی در پارک حیات وحش پردیسان نگهداری شد. پیتر کالدوِل دامپزشک آفریقایی و بابک باستانی نیز روزانه شرایط جسمانی پیروز را پایش و نیز در نگهداری پیروز همراهی کردند.

در پی مشکلات گوارشی و یبوست مزمن، پیروز با علائم مشکوک به انسداد روده در ساعات بامدادی روز جمعه پنجم اسفندماه به بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران منتقل شد.

در این خصوص، غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این عکس مربوط به ۲۰ روز پیش است و بستن موقتی گردن‌بند الیزابت به‌صلاح‌دید کارشناسان و بخشی از روند تیمارگری پیروز بوده است.

یوزپلنگ نر با نام «فیروز» سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نام‌گذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود ۲.۵ سال سن داشته و در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱.۵ سال سن دارد که فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.

یازدهم اردیبهشت بود که خبر تولد سه توله از یوزپلنگ ماده «ایران» از قلب توران در استان سمنان به روش جراحی سزارین در جهان مخابره و موجی از شادی و نگرانی بابت سلامت مادر ایجاد کرد که اکنون متخصصان نوید سلامت و قدرت باروری این یوزپلنگ ماده را می‌دهند.

حواشی مربوط به این یوزپلنگ هم اندک نبود. مدتی پیش برخی در فضای مجازی اعلام کردند که پیروز دزدیده شده است، اما مسئولان محیط زیست خبر دادند که هیچ اتفاقی برای او نیفتاده و دزدیده شدن پیروز شایعه است.

پس از یک روز از طرح این موضوع علیرضا شهرداری، تیمارگر پیروز در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: «دیالیز پیروز در بیمارستان مرکزی تهران با همکاری مسئولان کنسرسیوم دیالیز ایران شروع شد و پیروز رفت داخل اتاق جراحی. همه تلاش خود را می‌کنیم که ریسک را به حداقل برسانیم و بتوانیم با اقدامات انجام شده، آنزیم‌های کلیوی را به حد استاندارد نزدیک کنیم تا درمان خاصی که تمرکزشان بر راه اندازی مجدد کلیه و تنظیم آنزیم‌ها است فرصت عمل کردن داشته باشند.»

قرار بود ایران زایمان طبیعی داشته باشد، اما به دلیل شرایط جسمانی آن و موفق‌نبودن در زایمان طبیعی، دامپزشکان تصمیم به سزارین یوز ایرانی گرفتند و بالاخره یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱« ایران» زایمان کرد و سه‌ قلو به دنیا آورد تا امیدها برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ ایرانی حفظ شود.

امیدواریم بحران پیش رو را هم بتوانیم به خوبی پشت سر بگذاریم. عوض کردن نوع تغذیه پیروز یک چالش بزرگ بود، شیرهایی که برای او استفاده شد و حتی شیری که خود کالدوِل از آفریقای جنوبی آورده بود را خودش تأیید نمی‌کرد و می‌گفت در دنیا شیری مناسب یوزپلنگ ساخته نشده است.

ابتدا اعلام شد هر سه توله‌های متولدشده یوزپلنگ ایرانی ماده هستند اما پس از مدتی مشخص شد بررسی‌ها درست نبوده است. از فرزندان ایران و فیروز، توله اول چهار روز پس از تولد تلف شد.

امیدها بر زنده ماندن پیروز در دل بسیاری دوباره جوانه زد، اما این شادی چندان طول نکشید و مسئولان محیط زیست امروز صبح اعلام کردند پیروز جان خود را از دست داد و تلف شد.