بازگشت دست کم ۳۰ اثر تاریخی در دولت سیزدهم به کشور

در مدت حدود ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم دست‌کم ۳۰ شی و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است.

بازگشت دست کم ۳۰ اثر تاریخی در دولت سیزدهم به کشوربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در واکنش به بازگشت سنگ‌نگاره ساسانی به کشور، گفت: در دولت سیزدهم تلاش زیادی از سوی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و نمایندگی وزارت خارجه در لندن انجام شد تا مجسمه سرباز ساسانی که دهه ۶۰ بصورت قاچاق خارج شده بود، بعد از پیگیری حقوقی برگشت داده شود.
عزت‌الله ضرغامی افزود: آنچه در مرحله نخست برای ما اولویت دارد این است که اشیایی که بصورت غیرقانونی و قاچاق از کشور خارج شده اند را بازگردانیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در مورد سایر اشیای تاریخی ارزشمند که به صورت قانونی هم خارج شده باشد، در نشست سال گذشته کشورهای صاحب تمدن باستانی در عراق پیشنهاد دادیم که همه کشورهای صاحب تمدن اسلامی بالاتفاق موضوع بازگشت اشیا تاریخی خود را به کشورشان پیگیری کنند و همه موافقت کردند و این موضوع به عنوان یک مصوبه اعلام شد.
او با بیان اینکه کشور ما صاحب تمدن هفت هزار ساله است، گفت: هویت ما جزو شناخته شده‌ترین هویت‌های بشری است و آنچه به عنوان میراث فرهنگی داریم چه ملموس و ناملموس متعلق به همه بشریت است.
ضرغامی افزود: این آثار، تاریخ ملت‌ها است که باید به جای اصلی خود برگردد و هرکس می‌خواهد آن‌ها را مشاهده کند به کشور اصلی سفر کند و آثار دیگر این کشورها را هم مشاهده کند و امروز کشورهای صاحب تمدن‌های باستانی کاملا با این موضوع موافق هستند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: امیدواریم کشورهای غربی با پایبندی به قوانین و حقوق بین الملل، در زمینه استرداد آثار دیگر کشورها همکاری‌های لازم را داشته باشند.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3898501/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%85-%DB%B3%DB%B0-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1