تایید اصالت اولیه نقش برجسته ساسانی

تایید اصالت اولیه نقش برجسته ساسانی

مدیرکل موزه‌ها افزود: این پرونده در اینترپل نیز بررسی شده، اما تاکنون دستگیری صورت نگرفته است و با پیگیری اداره کل موزه‌های معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاری مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن و همچنین مکاتبات صورت گرفته، روند استرداد این اثر به کشور آغاز شده و در تلاشیم امسال به ایران باز گردد.
ادیب زاده گفت: پیش تر، مسئولان موزه بریتانیا درخواست کردند اثر مذکور پیش از استرداد به ایران، مدتی در موزه بریتانیا به نمایش عموم درآید. با توجه به همکاری این موزه در اطلاع رسانی، کارشناسی و مرمت این اثر ارزشمند، مقرر شد پس از اعلام رسمی تحویل امانی شی از سوی موزه، حداکثر به مدت سه ماه این نقش برجسته در موزه بریتانیا نمایش داده شده و سپس با تشریفات قانونی به ایران بازگردانده شود.
وی همچنین با بیان اینکه در خصوص اصالت اثر نیز با توجه به اینکه موزه بریتانیا در زمینه تاریخ و هنر دوره ساسانی کارشناسان برجسته‌ای دارد، این اثر را کارشناسی کرده و اصالت آن را تایید و منشا آن را منطقه فارس اعلام کرده اند، نیز افزود: البته پس از استرداد اثر به ایران نیز بررسی‌های لازم را جهت اصالت سنجی و کارشناسی انجام خواهیم داد.

تایید اصالت اولیه نقش برجسته ساسانی

مدیر مرکز موزه‌ها گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته روی نقش برجسته ساسانی، به نظر می‌رسد بخشی از یک نقش برجسته با ترکیب بزرگتر بوده است. هم اکنون فقدان کتیبه سبب می‌شود شناسایی شخص حجاری شده در این نقش برجسته دشوار باشد. اگر چه شواهد ظاهری آن نمایانگر تصویر یک مقام بلند پایه دوره ساسانی است.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3804185/%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرتضی ادیب زاده افزود: این اثر در سال ۲۰۱۶ کشف شد زمانیکه در یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه استانستد، افسران نیروی مرزی انگلیس به محموله مشکوک شدند و آن را ضبط کردند.

مدیرکل موزه‌ها گفت: روند استرداد نقش برجسته ساسانی به کشور که به تازگی در رسانه‌ها خبرساز شده، پس از تایید اولیه اصالت آن، سالهاست آغاز شده است.