جنگ با جنگ کلیشه‌ای

دوزیست‌‎ها در این پرونده در بخش معرفی و بررسی سینمایی خود هم سراغ فیلم موقعیت مهدی رفته‌‎اند. آخرین اثر هادی حجازی‌‎فر محصول سال 1400 که فیلمی اپیزودیک در مورد شهید مهدی باکری و برادرش است.

دوزیست‌‎ها در جریان معرفی کتاب من قاتل پسرتان هستم اثر احمد دهقان که به روایت رزمنده‌‎ای می‌‎پردازد که توسط نیروهای خودی به شهادت می‌‎رسد. این مسئله را مطرح می‌‎کنند که رمان‌‎های رسمی دفاع مقدس بیشتر طرفدار دارند یا رمان‌‎های غیر رسمی؟ آیا آنطور که تصور می‌‎شود رمان‌‎های رسمی دفاع مقدس کلیشه‌‎ای و ملال آور هستند یا روایت‌‎های غیررسمی جذاب‌‎اند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، «دوزیست»‌‎های اهل کتاب و سینما در آستانه هفته دفاع مقدس به سراغ یکی از موضوعات مهم روایت‌‎های جنگ یعنی بحث کلیشه‌‎ها می‌‎روند که در برخی موارد باعث سکون و یا رکود در ادبیات و سینمای جنگ به خصوص هشت سال دفاع مقدس شده‌‎اند.

دو زیست در معرفی این دو اثر برای پرداختن به آن‌‎ها در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشته: با نزدیک شدن به ایام دفاع مقدس بنا داریم روایت‌های مکتوب و سینمایی این رخ‌‎داد را از این جهت بسنجیم که روایت‌های رسمی چقدر درگیر کلیشه‌ها شدند و چطور و چقدر با این مسئله کنار آمدند؟! از طرف دیگر خواهیم پرسید که روایت‌های غیررسمی چطور توانستند کلیشه‌زدایی کنند؟ آیا این کلیشه‌زدایی، روایت دفاع مقدس را به واقعیت نزدیک‌تر کرده یا منجر به نحوی سیاه‌نمایی از دفاع مقدس شده‌‎است؟! این پرونده حرف‌های نگفته زیادی خواهد داشت.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1032117/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C این فیلم به نوعی به دلیل پرداختن به موضوعاتی کم‌‎تر شنیده شده و دیده شده مثل توبه‌‎نامه شهید باکری و اتهاماتی که به شهید مهدی باکری به دلیل برنگرداندن پیکر برادرش زده می‌‎شود تا مخالفت‌‎هایی که با ستاد فرماندهی مرکزی دفاع مقدس می‌‎کند، روایت‌‎های غیر رسمی قلمداد می‌‎شود.

 برهمین اساس سراغ کتاب «من قاتل پسرتان هستم» اثر احمد دهقان و فیلم «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‎فر رفته‌‎اند تا حد زیادی در آثار اخیر در شکستن کلیشه‌‎های روایتی دفاع مقدس موفق بوده‌‎اند پرداختند.