روزنامه کیهان 1386 05 28: ساواک سازمان امنیت و اطلاعات کشور

ساواک در ابتدای کار با موانع و مشکلات سازمانی متعددی روبرو بود. یکی از این مشکلات، همکاری، کنار زدن و یا تسلط بر سازمانهای اطلاعاتی و مراجع انتظامی و امنیتی بود که موازی با ساواک فعالیت می کردند. از جمله آنها می توان به فرمانداری نظامی، ژاندارمری، دژبانی ارتش، سازمان اطلاعاتی کوک، رکن دوم ارتش، شهربانی، گارد جاویدان و دفتر ویژه اطلاعات اشاره کرد. موزه عبرت تهران یکی از ساختمان‌های میدان مشق (باغ ملی) است که مخوف‌ترین شکنجه‌گاه ایران به شمار می‌رود و بازدیدکنندگان را با گوشه‌ای از تاریخ این مرزوبوم آشنا می‌کند تا درک بهتری از اتفاقات آن روزگار داشته باشند.

شکنجه های ساواک در موزه عبرت

با اینکه اغلب زندانیان ملاقات ممنوع بودند، فضایی مجهز به تورهای حفاظتی در هر دو طرف وجود داشت که زندانی می‌توانست در حضور یک نگهبان با خانواده‌اش دیدن کند. از آنجا که در همه سلول‌ها دارای لبه‌ها و قرنیزهای بلندی بود و افراد با چشم بسته وارد زندان می‌شدند، نمی‌توانستند این لبه‌ها را ببینند و زمین می‌خوردند. در عکاس‌خانه، از زندانی عکس می‌گرفتند تا آن را در پرونده‌اش قرار دهند؛ برای این منظور ورقه‌ای از مشخصات زندانی روی بدنش قرار می‌گرفت و بعد مامور مربوطه از او عکس می‌گرفت. صندلی داغ نیز روش دیگر سوزاندن بدن زندانی بود که زیر آن اجاق برقی روشن می‌کردند و زندانی با نشستن روی آن می‌سوخت.

از وظایف ساواک می‌توان جمع‌آوری اطلاعات لازم برای حفظ امنیت کشور، مقابله با اعمال و گروه‌های جاسوسی، جلوگیری از فعالیت تشکل‌های غیر قانونی، جلوگیری از توطئه بر ضدّ امنیت کشور و غیره را نام برد. مگ ایرانز یک سایت خدماتی اینترنتی محسوب می شود که روزانه مقالات و پاورپوینت های زیادی را جمع آوری ، تهیه و در دسترس دانشجویان ، دانش‌آموزان و محققین قرار می‌دهد . گروه مگ ایرانز در سال 1390 زمانی که هنوز کسب و کارها حالت سنتی داشتند و کافی نت ها به صورت حضوری در سطح شهر فعالیت می‌کردند با ایده کافی نت آنلاین راه اندازی شد تاریخچه ساواک .

خودروهای پژو به دستگیری افراد عادی اختصاص داشت و بنزهای ضدگلوله به‌منظور دستگیری افراد شرکت‌کننده در فعالیت‌های مسلحانه و چریکی به کار می‌رفت. لیموزین‌های ارتشبد حسین فردوست، رییس دفتر ویژه اطلاعات و تیمسار نعمت الله نصیری، سومین رییس ساواک نیز در این محل نگهداری می‌شوند. نجاری‌راد، تقی؛ ساواک، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۷۹ش، چاپ اول، ص۳۷ و ۳۸. (۱۳) مدنی، سید جلال‌الدین، تاریخ سیاسی معاصر ایران، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۶۱.

ولی شما در مورد آقای فرهمند نکات دیگری را مطرح فرمودید که کمکی به «معرفی» یا نقد کتاب «تاریخ گروه منشعب» نمی کند . اشاره ایشان به کشیده شدن به سمت حزب توده از یک “هواداری ساده شوروی” بیان گر جسورانه یک مفهوم هولناک رونشناسانه در شناخت چپ ایران است. حزب توده که به چندین تیکه تقسیم شده هر کدام روایتی در مورد یکدیگر ارائه می کنند و متهم به خیانت ، سازشکار ، بریده ، حکومتی ، لیبرال و…می نمایند. دوم ـ بعداز سرکوب حزب توده که دوباره دور تازه ای از تراژدی در زندگی پر ماجرای حزب شروع شد . از صدر تاذیل به بیرحمانه ترین شکلی در هم شکسته شدند. ۴ – شگفت انگیز است که او، هم اکنون نیز، واکنش منفی از خود نسبت به “سمپات گیری(؟!)” برای «سازمان رهایی‌بخش خلق‌های ایران» که کارگزار آن سیروس نهاوندی نفوذی حرفه ای ساواک بود، نشان نمیدهد!

ساواک با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در ارتباط بود و سازماندهی، آموزش‌ها و تجهیزات را از آنان دریافت می‌کرد. فرض را بر این بگذاریم همه ی گروه ها و افراد اشتباه و حتی خیانت میکردند و کودتائی هم نشده بوده. آقای ثابتی و همکارانشان و دیگران بفرمایند چه گذشته و چه اتفاقاتی روی داده! نمیشود که مطلقا سکوت کنید و خود را مقدس بدانید و همه را در اشتباه!

همکاری ساواک با سیا و موساد

روزنامه کیهان 1386 05 28: ساواک سازمان امنیت و اطلاعات کشور

اما در کنار این اقدامات، از شهریور ۱۳۵۷ تا بهمن همان سال اقدامات دیگری نیز در راستای اجرای این طرح عملی گردید. بهمن نادری‌پور، از بازجویان ساواک (با اسم مستعار تهرانی) در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری که پس از انقلاب دستگیر و اعدام شد. ساواک گاه برای دستگیری یک گروه کوچک، برای آنکه فرد یا افراد مورد نظر نگریزند، دهها نفر را دستگیر می کرد. ایجاد کمیته مشترک ضد خرابکاری به کمک شهربانی در سال 1350 به ساواک حضور آشکار بیشتری بخشید. بدین ترتیب ساواک توانسته بود جز تعدادی از رهبران مذهبی و برخی از روشنفکران و تبعید شدگان به خارج، همه را بترساند.

، تا زاگولبا و مینسک، و پس از آن، به استثنای افغانستان.

همچنین نباید فراموش کرد که رهبران مهاجر حزب بر شانه‌های افراد منشعب به تهران وارد شدند و همین منشعبان بودند که آنان را سر پا نگه داشتند و حزب را در عمل برایشان ساختند. نویسنده خود به روشنی نشان داده که «سازمان نوید» عددی نبود و میزان توزیع نشریه‌ی نوید در تهران و شهرستان‌ها به دست خود آنان ده‌ها برابر چیزی بود که نویدی‌ها از عهده‌اش بر می‌آمدند. با بهروز مطلب‌زاده حشر و نشر، یا به قول خود او «دعوا»های بیشتری داشته‌ام، از تهران و دفتر حزب و سپس رسیدگی به امور احسان طبری [قطران در عسل، بخش‌های ۴۷، ۵۷، ۸۴، ۸۵، ۸۷، ۸۸]، تا زاگولبا و مینسک، و پس از آن، به استثنای افغانستان. جایگزین او در تیم اباذر، یعنی جمشید لطفی، در دبیرستان کسرای اردبیل هم‌کلاسی من بود و در کلاس یازدهم شاید در نخستین «اعتصاب» دانش‌آموزی اردبیل بر ضد دبیری که دشنام زشتی خطاب به همه‌ی کلاس داده‌بود، شرکت کردیم. سال‌ها بعد در خانه‌ی حسین اسدپور پیرانفر، که جمشید لطفی از آن سخن می‌گوید [تقی‌زاده، ص ۶۷۱] بارها جمشید را دیدم و یکی دو بار با هم به کوهنوردی رفتیم.

محسن سازگاران نيز به گفته خود از ارديبهشت ۵۸ از سپاه کناره گرفت. ابراهيم يزدی و اصغر صباغيان از جمله کسانی بودند که مدتی بعد از راس سپاه کنار گذاشته شدند. به اين ترتيب ستاد فرماندهی اوليه سپاه در محل ساحتمان رکن ۴ ساواک در يکی از خيابان های سلطنت آباد(خيابان پاسدارن فعلی» مستقر شد. برخی گزارش ها حاکی است که در جنگ بالکان طی دهه ۹۰ ميلادی نيز سپاه قدس نقش فعالی در حمايت و آموزش شبه نظاميان مسلمان در بوسنی داشت و حتی اقدام به اعزام رسمی نيرو به بوسنی کرد. نطفه سپاه قدس که از آن به عنوان شاخه برون مرزی سپاه ياد می شود در جريان جنگ ايران و عراق بسته شد. بنی صدر برای تحت کنترل قرار دادن سپاه، حکم فرماندهی مرتضی رضائی را صادر کرد.

در خصوص کودتا باید اشاره کرد که کودتاگرایی در طول عمر حزب توده همواره مورد توجه تصمیم گیران این حزب بود. همان گونه که اشاره شد در جریان کودتای۲۸ مرداد۱۳۳۲ سازمان نظامی حزب توده دارای برنامه ای مشخص برای اجرای یک کودتای روسی بود که با فراهم نشدن زمینه ها و شرایط به نتیجه نرسید. پس از کودتای۲۸ مرداد نیز شوروی ها طرح کودتا را مورد توجه قرار داده و نورالدین کیانوری را مامور مطالعه این طرح کردند. کیانوری پس از مطالعه و بررسی و دیدار با برخی از رهبران ملی این موضوع را منتفی اعلام کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی، همزمان با طرح «براندازی خزنده» طرح کودتا، آلترناتیو مدنظر بود تا در صورت ناکامی طرح «مسخ انقلاب» و براندازی خزنده به اجرا در آید.

  • نگاهی کنید به سرنوشت سلف اینها که در روزنامه اطلاعات سری دوزی کرد تا به سنوشت محتوم و غم انگیزتر دنباله هایش پی ببرید.
  • این ادبیات و این خط و نشان کشیدن ریشه در تاریخ دگماتیسم دارد.
  • اصول اولیه مقاله نویسی، چه مطبوعاتی یا علمی، در اینجا دیده نمیشود.
  • البته اگر حوصله و تجربه دیدن فیلم بدون بازارگرمی سیاسی و جدی هنری را دارید .
  • اگر تاکنون از موزه عبرت دیدن کرده‌اید، در پایین این مقاله از کجارو می‌توانید نظر و تجربه خود را با کاربران ما به اشتراک بگذارید.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار