بوم‌شناسی کاربردی گردشگری در طبیعت ویکی‌کتاب | jarastour

از این‌رو، تحلیل و ارزیابی توان‌ها و قابلیت‌های یادشده به‌گونه‌ای علمی، همراه با رعایت مسایل زیست محیطی، ضرورت دنیای امروز است. « گردشگري در طبيعت يا طبيعت گردي ، سفر به مناطق طبيعي در رابطه با بهره‏بري گردشگري با انگيزه هاي متفاوت از مناطق طبيعي بوده كه آثار مثبت و منفي را براي آن مناطق در بر دارد». ایران ما به دلیل چهارفصل بودن و وسعت نسبتا زیادی که دارد، از مناطق دیدنی منحصربه‌فردی برخوردار است. جاذبه‌های کویری، کوهستانی، جنگلی جذابی در کشور ایران وجود دارند که علاوه‌بر هم‌میهنان، می‌تواند برای گردشگران خارجی هم بسیار شگفت‌انگیز باشد. طبیعت گردی کوهستان معمولا توسط افراد نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای انجام می‌شود و مناسب افراد مبتدی نیست.

  • اگر تمام جهان را زیر پا بگذارید، هیچ دو جاذبه طبیعی را پیدا نمی‌کنید که کاملاً مشابه هم باشند.
  • ضمن اینکه در طول سفرتان می‌توانید بازدیدی از تالاب میانکاله، دریاچه عباس آباد، هفت آبشار (آبشار تیرکن) در بابل، جنگل دالخانی رامسر، سد لفور (سد البرز) در سوادکوه، مرداب دیوک، چشمه آب گرم بلیران و غیره داشته باشید.
  • يكي ديگر از الگوهاي فضايي گردشگري شكل گرفته در عصر پسامدرن گردشگري در طبيعت يا طبيعت گردي مي باشد.
  • پارک ملل در حاشیه رودخانه تجن ساری واقع شده و مجهز به پارکینگ، وسایل بازی کودکان، پیست پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، پل معلق کابلی، فضای سبز و…

در این ییلاق هر نوع مجله خبری تور و گردشگری‌وهوایی از هوای آفتابی تا بارندگی و اقیانوس ابر را در طول روز شاهد خواهید بود. قدم‌زدن در کوچه‌های روستا، تماشای خانه‌های قدیمی، چشمه‌های زلال، دشت‌های زببا و چشم‌انداز فراموش‌نشدنی، برای هر گردشگری جذابیت دارد. دریاچه چورت یکی از بهترین مقاصد برای تور طبیعت‌گردی است؛ به‌خصوص وقتی مه رقیقی روی سطح آب قرار می‌گیرد و صدای آواز پرندگان به گوش می‌رسد.

جاذبه طبیعی آذربایجان غربی – جاذبه های طبیعی ارومیه – گردشگری طبیعی ایران – طبیعی ایران

البته انجام این نوع سفر، به‌صورت گروهی برای تمام افراد مناسب است. این نوع گردشگری همان‌طور که از اسم آن مشخص است مربوط به مناطق کوهستانی با ویژگی‌های طبیعی شامل کوه و تپه می‌شود. ورزشکاران زیادی این نوع طبیعت گردی را در طول سال انجام می‌دهند و به تفریحاتی مانند اسکی، صخره‌نوردی و … اما اغلب در این نوع طبیعت گردی، افراد به قصد انجام ورزش‌ها وتفریحات آبی مثل شنا، قایق سواری، اسکی روی آب و …

صنعت بوم گردشگری ایران[ویرایش]

عدم تخریب زیستگاه حیوانات، نچیدن گل‌ها و گیاهان بومی منطقه و استفاده از تجهیزات پایدار، تنها برخی از اصولی است که باید به مسافران آموزش داده شود. یکی از مهم‌ترین اصول گردشگری مسئولانه، کاهش رد‌‌پای سفر مسافران است که اغلب توسط آژانس‌ها نادیده گرفته می‌شود. منظور از رد پای سفر، آثاری است که مسافران از خود بر محیط بر جای می‌گذارد؛ از یک ظرف پلاستیکی کوچک به‌‌جا مانده از سیزده‌ بدر گرفته تا قطع شاخ‌وبرگ درختان و تخریب زیستگاه حیوانات.

* روستای فورگ درمیان

طبیعت گردی از آنجایی مهم است که به افراد امکان می‌دهد زیبایی‌های محیط طبیعی را ببینند و از آن بهره‌مند شوند. از طریق این نوع گردشگری، مردم می‌توانند از آلودگی و فشارهای زندگی شهری در امان بمانند، زیرا بودن در طبیعت، تنفس هوای تازه و مشاهده فضای سبز سرسبز یا دریاهای آبی درخشان، برای سلامت جسمی و روحی هر انسانی بسیار مفید است. طبیعت گردی همچنین بازدیدکنندگان را تشویق می‌کند تا به محیط طبیعی علاقه‌مند شوند، به این معنا که تلاش آگاهانه‌تری برای شناخت بیشتر و اقدام موثرتر نسبت به مسائل زیست محیطی انجام دهند. با توجه به اینکه تغییرات آب و هوایی یک موضوع همیشگی و مداوم است، این آگاهی قطعاً می‌تواند اثرات بسیار مثبت و خوبی داشته باشد. احتمالا ذهنتان به شمال کشور و یا مناطق کویر رفته اما جای خیلی دوری نروید. در همین تهران هم جاهایی است که هنوز دست برج سازان و ویلا سازان به آن نرسیده و هنوز هم محیط زیست آن حالت طبیعی خود را حفظ کرده است.

http://cctvlive.ir

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار