صدور ۲ هشدار نارنجی و زرد با وقوع تندباد لحظه‌ای و رعدوبرق در اصفهان



لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده استقرار جوی به نسبت پایدار تا اواسط فردا بر روی استان است.

وی ادامه داد: بر این اساس به تدریج با ورود سامانه ناپایدار بارشی از سمت غرب و جنوب، ناپایداری تا پایان هفته مورد انتظار است، از امروز تا فردا وضعیت جوی صاف، گاهی افزایش ابر و در ساعات بعدازظهر گاهی وزش تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: از اواخر فردا تا پایان هفته شرایط ابرناکی، گاهی وزش تندباد لحظه‌ای و از روز چهارشنبه بارش باران و رعدوبرق به ویژه در غرب و جنوب استان پیش‌بینی می‌شود که به تدریج از بعدازظهر بیشتر نواحی استان را فراخواهد گرفت.

امینی درباره صدور هشدار سطح نارنجی با تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری همرفتی و محلی در استان، گفت: فعالیت این سامانه از اوایل روز پنجشنبه آغاز شده و تا اوایل وقت جمعه چهاردهم اردیبهشت با رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد بارش تگرگ همراه است.

وی اظهار کرد: طی این مدت تمام مناطق استان به ویژه اصفهان، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، خوروبیابانک، فریدن (داران)، دهاقان، دهق، فریدونشهر، گلپایگان، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نطنز، اسلام‌آباد موگویی و اردستان، تحت تأثیر این سامانه است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: احتمال جاری شدن رواناب و اختلال در تردد، وزش باد به نسبت شدید، لغزندگی و کاهش دید به ویژه در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی و جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی از مخاطرات این سامانه است.

امینی ادامه داد: احتیاط در سفرهای برون شهری، نداشتن توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، خودداری از عبور یا توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های فصلی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت حفظ صنعت کشاورزی، توصیه می‌شود.

وی درباره صدور هشدار زرد با فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری همرفتی از ظهر روز چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه هفته جاری در استان، تصریح کرد: این سامانه با رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت در نقاط مستعد بارش تگرگ همراه است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اضافه کرد: فعالیت سامانه مذکور طی روز چهارشنبه در مناطق غرب و جنوب استان به ویژه شهرستان‌های بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، خوانسار، فریدن (داران)، دهاقان، شهرضا، فریدونشهر و گلپایگان مورد انتظار است.

امینی با بیان اینکه شدت ناپایداری‌ها طی روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت، پیش‌بینی شده است، گفت: در این مدت تمام مناطق استان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، اسلام‌آباد موگویی، انارک، بادرود، بویین میاندشت، سمیرم، چادگان، چوپانان، خوانسار، خوروبیابانک، فریدن (داران)، دهاقان، دهق، زواره، شهرضا، فریدونشهر، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، گلپایگان، لنجان (زرین‌شهر)، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نجف‌آباد، نطنز، ورزنه تحت تأثیر این سامانه است.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت اینده در بیشتر مناطق دو تا سه درجه افزایش خواهد داشت، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به درجه ۲۸ سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان‌ خاطرنشان کرد: مهاباد با دمای ۳۳ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با دمای سه درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.


منبع: https://www.imna.ir/news/749144/%D8%B5%D8%AF%D9%88%D8%B1-%DB%B2-%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D9%88-%D8%B2%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D9%82%D9%88%D8%B9-%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%84%D8%AD%D8%B8%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D8%B9%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%AF%D8%B1