روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان در یک نگاه

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

علاوه بر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، شهرهای خجند، باختر، کولاب و حصار نیز از دیگر شهرهایی بودند که روزهای فرهنگی و هنری ایران در آنها ادامه یافت. همچنین دستاوردها، آثار تولیدی و خلق شده هنرمندان ایرانی به نمایندگی چند گروه هنری در معرض نمایش مردم هم زبان، هم فرهنگ و همدل قرار گرفت. 

وزیر فرهنگ تاجیکستان در ادامه به دیدارهای دو جانبه مسئولان دو کشور و به ویژه وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان برای همکاری های جدید و برداشتن گام‌های رو به جلوی میان دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته در نظر داریم تفاهمنامه های همکاری فرهنگی را با عزم و جدیتی که میان دو کشور وجود دارد، به مرحله اجرایی برسانیم.

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جمهوری تاجیکستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی و زلفیه دولت‌زاده، محمد تقی صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ، نهم آبان ماه افتتاح و پس از برگزاری یک هفته چشمگیر و پرمحتوا به کار خود پایان داد.

محمد تقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان و شماری از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز همراه و همگام با روزهای فرهنگی ایران در تاجیکستان بود.

وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان درباره مهمترین نتایج مذاکرات و گفت وگو با هتمای ایرانی خود در کتابخانه ملی تاجیکستان، از اتخاذ تصمیمات جدید برای توسعه روابط فرهنگی و هنری در حوزه های چاپ و نشر، همکاری های کتابخانه ای، موسیقی، تئاتر، آموزش و صنعت چاپ خبر داد و گفت: همانگونه که در تهران نیز اعلام کردیم، جمهوری تاجیکستان آماده توسعه روابط هرچه بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر با جمهوری اسلامی ایران است و از هرگونه پیشنهاد سازنده برای مستحکم کردن روابط و توسعه مناسبات میان دو کشور استقبال می کنیم.     

دولت زاده در عین حال تصریح کرد: سیاست فرهنگی جمهوری تاجیکستان به واسطه  همکاری فرهنگی می‌تواند از جمله دستاوردهای ارزشمند سال‌های اخیر باشد تا با همکاری فرهنگی فیمابین، مناسبت ها و رویدادهای مشترک تاجیکستان و ایران را مورد توجه قرار دهیم تا دو طرف در مسیر تحولات، توسعه و تحکیم روابط فرهنگی بیشتری را شاهد باشند.

وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان در ادامه همچنین به اشتراکات عمیق فرهنگی، هم زبانی، تاریخی و دینی ایران و تاجیکستان، اشاره و از دو ملت به عنوان خویشاوند و برادر یاد کرد و گفت: ادبیات مشترک ما که سرشار از معنویت و صلح است، نه تنها اشتراک اندیشه که حتی اشتراک در زبان و بیان و گونه‌های ابراز احساسات و عواطف را در وجود ما به ودیعه گذارده و توانسته ما را از دریچه همزبانی به بهشت همدلی برساند.

به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و معرفی دستاوردهای ایرانی در تاجیکستان پس از یک هفته پرکار و سفر به چند شهر این کشور با حضور وزرای فرهنگ دو کشور برگزار و و با استقبال چشمگیر مردم تاجیکستان به کار خود پایان داد.

زلفیه دولت‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با اشاره به دیدارهای متقابل وزرای فرهنگ دو کشور اظهار داشت: با وقفه چندین ساله پیش آمده در روابط دو کشور، امروز خوشبختانه با عزم، اراده و درایت روسای جمهور ایران و تاجیکستان شاهد ایجاد فضای خوب و توسعه روابط همه جانبه به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر هستیم که امیدوارم اینگونه دیدارها و رفت و آمدهای دو جانبه و مشترک، فضای خوب و مناسبی را در توسعه روابط فیمابین به وجود آورد.

روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان منحصر به هفته‌های فرهنگی نیست/ تصمیمات جدید در راه است

دولت زاده در عین حال به برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در شهرهای تهران، تبریز و شیراز و متقابلا برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهرهای دوشنبه، خجند، باختر و کولاب تاجیکستان اشاره کرد و گفت: یقین داریم که برگزاری اینگونه رویدادهای فرهنگی و هنری در دو کشور نقش مهمی در توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور خواهد داشت.

همزمان با برگزاری ایام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان، محمد مهدی اسماعیلی علاوه بر حضور در آیین گشایش این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری و بین المللی، با چندتن از مقامات و مسئولان این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رونمایی از آلبوم و مجموعه خوشنویسی و تذهیب با عنوان چراغ دوستگانی، نگارش اشعار توسط شاعران ایرانی وتاجیکسانی، رونمایی از چندین کتاب شعر شعرای تاجیکستانی با چاپ و انتشار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله دیگر برنامه حضور اسماعیلی در سفر به تاجیکستان بود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84940776/%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AC%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

محمود سالاری معاون امور هنری، اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام مجید نصیرایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اسماعیلی را در این سفر همراهی کردند.

بازدید از برج استقلال و چند آثارخانه (موزه) و حضور در محفل شب شعر با شاعران دو کشور از دیگر برنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به تاجیکستان بود.

وی به چهار دیدار و ملاقات صمیمانه میان روسای جمهور تاجیکستان امامعلی رحمان و آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی اشاره و تصریح کرد: در تمامی این دیدارها و ملاقات‌ها همواره میان مسئولان دو کشور مهر و دوستی، صمیمیت و همدلی حاکم بوده و همواره بر توسعه روابط همه جانبه میان دو کشور تاکید شده است.

بیش از ۵۱ هنرمند در عرصه‌های مختلف هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، خطاطی و نقاشی‌خط، سفالگری استان همدان – ملایر، مشبک فلز و فیروزه‌کوبی استان اصفهان – شهرضا، دوخت و دوز با نخ و پنبه استان گلستان – گرگان، بافت فرش و گلیم آذربایجان – تبریز، شاهنامه‌خوانی، ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، گروه‌های مختلف موسیقی کلاسیک و پاپ گروه شهپر، هنرهای تجسمی استان کرمان و فارس و حومه همراه با معرفی سوغات و دستاوردهای این خطه از ایران زمین، در هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان به هنرنمایی پرداختند.