** قیمت کتاب؛ عنصری تعیینکننده در بازار نشر
وقتی به این رقم افزایش قیمت بیش از ۵۰ درصدی سالهای اخیر را نیز بیافزاییم، متوجه خواهیم شد که چرا کتاب جایی در سبد خانوار ایرانی ندارد.
این موضوع در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران که اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شد، نیز خود را به خوبی نشان داد، بسیاری از کتابهای چاپ قدیم ناشران با برچسب قیمت عرضه شده بودندو مسئولان دولتی و سیاسیون نیز به افزایش قیت کتاب و کاهش قدرت خرید مردم اشاره کردند، از جمله جهرمی سخنگوی دولت در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب تهران به به این موضوع اشاره کرد و گفت: موضوع گرانی کاغذ سبب گرانی کتاب شده و این امر سبب بروز مشکل برای علاقهمندان کتاب و کتابخوانی شده است. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و هزینه خرید کتاب را بخشی با هزینه شخصی و بخشی را هم توسط یارانه کتاب که به اهالی فرهنگ پرداخت میکنند.
برخی از سیاسیون نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب این نکته را مطرح کردند که با روند فعلی افزایش قیمت کتاب دیگر، نمایشگاه کتاب تهران که بزرگترین فروشگاه کتاب ایران است، خود به خود تبدیل به نمایشگاه خواهد شد چرا که کمتر کسی قدرت خرید کتاب را پیدا میکند.
انتهای پیام/
منبع: https://ana.press/fa/news/839748/%D8%B3%D9%88%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D9%86%D8%A7%D8%B4%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D9%88%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%A8-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B1%D9%88%D8%AF
قیمت کتاب؛مانعی برای رونق صنعت نشر
بر اساس آمارهای رسمی نشر، در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۹۸ هزار و ۹۰۹ عنوان کتاب منتشر شده است که ۷۱ هزار و ۳۶۸ عنوان آن تالیفی و ۲۷ هزار و ۵۴۱ عنوان آن ترجمه بوده است. اما این تعداد عناوین منتشره کتاب در سال چه اندازه توانسته به دست مخاطب برسد؟ اساسا مخاطب چه وقعی به کتاب و کتابخوانی در سالهای اخیر داشته است.
این موضوع البته در میان ناشران نیز انتقاداتی را داشته است، بسیاری از ناشران به ویژه در بخش کودک و نوجوان به کاهش عناوین فروش خود به دلیل افزایش قیمتها اشاره داشتند.
مشخص است که در وضعیت فعلی تنها فشار افزایش قیمت بر دوش مخاطبی است که همچنان وفادارانه در این بازار مانده است.
بررسیها نشان میدهد که ارتباط مستقیمی بین قیمت کتاب و خرید آن از سوی مصرفکننده وجود دارد، به طور مشخص آنچه که در سالهای اخیر نقش تعیینکننده در بازار نشر ایفا کرده قیمت کتاب است که از سالهای ابتدایی دهه ۹۰ با افزیش روز افزون قیمت کاغذ روند افزایشی به خود گرفته است، تا جایی که آمارها حکایت از افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت کتاب در دهه ۹۰ داشتهاند.
از سوی دیگر انتشار بدون قیمت کتاب موجب سوء استفاده کتابفروشانی میشود که بدنبال سود بیشتر اقدام به تغییر قیمتها خواهند کرد و طبیعتا از آنجایی که نظارت هر روزه و دقیقی بر فعالیت کتابفروشان نیز وجود ندارد، این موضوع چندان قابل احصاء نیست.
رشد بیرویه قیمتها، اقتصاد فرهنگ در حوزه کتاب را با ریزش قابلتوجهی روبهرو کرده است.