کمک هزینه ۵۰ میلیونی جشنواره تئاتر بسیج به ۵ گروه برگزیده

دبیر سیزدهمین جشنواره تئاتر بسیج گفت: تمام تلاشمان این بود که امید برای اجرای تئاتر به همه هنرمندان به ویژه شهرستان‌های کوچک تزریق شود، علاوه بر این جوایز و کمک هزینه‌هایمان در بخش‌های صحنه‌ای و محیطی یکسان خواهد بود، چیزی که تاکنون در عرصه  جشنواره‌های تئاتر رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری آنا، سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج با رویکرد ویژه به تنوع شکلی و موضوعی و توجه بر انواع گونه‌های درام در دو مرحله استانی و کشوری  در حال برگزاری است. این رخداد هنری در سه بخش مسابقه نمایش صحنه‌ای، مسابقه نمایش محیطی و میدانی و مسابقه نمایشنامه نویسی (مرحله کشوری) برگزار می‌شود.

نجفیان همچنین افزود: در نهایت ۱۵ اثر صحنه‌ای و ۱۵ اثر محیطی، خیابانی و پیرامونی به جشنواره معرفی می‌شوند. بخش مسابقه نمایشنامه نویسی نیز آثارش مستقیم فراخوان شده که ۱۱۴ اثر به دبیرخانه رسیده و خوانش آن‌ها توسط ۵ داور آغاز و تا اواخر آبان ماه نیز برگزیده‌ها معرفی خواهند شد.

در همین ارتباط، «سعید نجفیان»، دبیر جشنواره تئاتر بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر آنا عنوان کرد: جشنواره تئاتر بسیج ابتدا به صورت استانی فراخوان شد و سپس قرار بر این بود که گروه‌های منتخب براساس فراخوان، آثارشان را به صورت نسخه ویدئویی یا لوح فشرده به دبیرخانه ارسال کنند و بعد از انتخاب آثار، جشنواره برگزار شود، اما به خاطر شرایط مالی و اجتماعی برخی استان‌ها، جشنواره به صورت مجازی برگزار شد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر بودجه صرف جشنواره شده، گفت: واقعیت این است که ما بیشتر در بخش هزینه‌ها مساعدت اخذ کردیم، همه هزینه‌ها از بودجه بسیج هنرمندان نبوده است. اما جای خوشحالی است که سعی کردیم شهرستان‌های کوچک و هنرمندانشان را تشویق به حضور کنیم تا امید داشته باشند در ادامه مسیر به جشنواره فجرراه پیدا کنند.

وی با اشاره به زحمات زیادی که برای گرفتن این حمایت‌ها صورت گرفته، گفت: ما از نهادها و سازمانهای مختلف حمایت دریافت کردیم، تا در شأن هنرمندان، جشنواره‌ای را برگزار کنیم. همه تلاشمان هم این بود که جوایز بخش صحنه‌ای و خیابانی یکسان باشد چرا که ارزش کار هردو بخش مهم است، حتی به برگزیدگان بازیگری نقش اول صحنه‌ای و خیابانی نیز۱۰ میلیون تومان جایزه اعطا خواهد شد.

نجفیان با اشاره به حضور در ادوار گذشته به عنوان داور و آشنایی با مراحل برگزاری توضیح داد: تلاش کردیم که استان‌ها را خیلی درگیر کار کنیم، آثار خوبی هم از سوی هنرمندان شهرستان‌های مختلف ارسال شد از این رو تلاش کردیم اجرای عموم برای کار‌ها داشته باشیم چرا که جشنواره بدون اجرای عمومی معنی ندارد.

در گفت‌وگوی آنا با سعید نجفیان مطرح شد:

دبیر جشنواره تئاتر بسیج با اشاره به اینکه به احتمال زیاد جشنواره در بخش‌های مختلف در هفته بسیج برگزار می‌شود، گفت: نهاد‌ها و استان‌ها بیشتر حمایتشان از این جشنواره به صورت سخت افزاری بوده تا مالی. هفدهم شهریور ماه یک همایشی در کاخ موزه نیاوران با حضور دبیران استانی و مدیرکل هنر‌های نمایشی و مدیر بسیج هنرمندان برگزار کردیم و همان جا آقای نظری نامه‌ای برای ارشاد استان‌ها نوشتند و از همه قول مساعد برای قرار دادن محل تمرین و اجرا‌ها و همه همکاری‌ها را گرفتند. شهرداری نیز در برخی استان‌ها امکاناتی در اختیار هنرمندان قرار داد، اما مسئولیت کامل با بسیج هنرمندان است.

انتهای پیام/


منبع: https://ana.press/fa/news/813699/%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%DB%B5%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%DB%8C%D8%AC-%D8%A8%D9%87-%DB%B5-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%87

وی با اشاره به اینکه جشنواره در ۱۸ استان حضوری برگزار شد، گفت: اصفهان به تازگی اختتامیه خود را برگزار کرد و فردا نیز مشهد مراسم اختتامیه دارد، بنابراین  جشنواره‌های استانی به اتمام خواهد رسید. دو اثر از بخش صحنه‌ای و دو اثر از بخش خیابانی هر استان به دبیرخانه‌های استانی معرفی و ۶۴ اثر در هر بخش از سوی ۵ نفر از کارشناسان زبده بازبینی می‌شوند.

وی درباره ارائه کمک هزینه به گروه‌ها نیز توضیح داد: علاوه بر جوایز مشخص شده برای برگزیدگان جشنواره و ارائه کمک هزینه برای همه  گروه‌ها، به ۵ گروه منتخب جشنواره ۵۰ میلیون تومان کمک هزینه (در بخش صحنه‌ای و هم خیابانی برای اجرای عمومی) خواهیم داشت و در بخش نمایشنامه نویسی نیز جوایز از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود.

** کمک هزینه ۵۰ میلیونی اجرای عمومی برای ۵ گروه منتخب