ضرورت انجام پایش محیط‌زیست در استان زنجان

مدیر کل محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه ۹ میلیارد تن در چهار سال پیش پلاستیک تولید شده است، گفت: از این میزان هفت میلیارد تن به زباله تبدیل شده است و تنها ۱۰ درصد بازیافت شده است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان از ۵۲ واحد شکایت کرده است و ۳۳ مورد محکومیت و دو مورد توقف فعالیت اخذ شده است، بخشی از اراضی منطقه حفاظت شده سهرین که زمین‌های کشاورزی را شامل می‌شود، دارای مالک بوده و از طرفی اگر نسبت به کشت و نحوه آبیاری محصولات انتقاداتی وجود دارد، باید مراتب از سوی ارگان‌های ذی‌ربط نظیر جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای پیگیری شود.


منبع: https://www.imna.ir/news/665622/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86

وی با بیان اینکه وظیفه ما حفاظت از محیط زیست است، افزود: اجرای مأموریت‌های محیط زیست برای عمل به وظایف در قانون حفاظت از خاک، آب، شکار و صید در حوزه محیط طبیعی و مدیریت پسماند باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص پسماند شهری، گفت: ۷۸۰ تن پسماند شهر زنجان پسماند شهری است و از این میزان ۴۲۰ تن مربوط به شهرداری است و تنها پنج تن بازیافت می‌شود و شهرداری قراردادی با بخش خصوصی منعقد کرده است و در مهتر به تفکیک زباله‌ها پرداخته می‌شود، همچنین طرح جامع مدیریت پسماند در شهرستان‌های ایجرود و زنجان در اختیار شهرداری است و برای شهرهای دیگر استان طرح جامع نداریم.

وی در خصوص مالکیت دپوی سرب و روی، افزود: در سال گذشته مالکیت دپو به دولت داده شد و ارزیابی‌های لازم اتفاق افتاد و اداره کل صمت دنبال فروش آن است، همچنین لازم است بدانیم واحدهای آلاینده یا نداریم یا متخلف هستند و پایش‌های محیط زیست شبانه انجام می‌شود و واحدها به دلیل پساب، پسماند، خروجی هوا و دودکش‌ها و نوع مواد مصرفی پایش می‌شوند، زیرا این اقدام مهم و ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد رضا یافتیان در نشست خبری امروز _ سه‌شنبه شانزدهم خردادماه_ با اشاره به فداکاری محیط‌بانان در حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: محیط زیست یکی از سه رکن توسعه متوازن است و بحث‌های اقتصادی و رشد اجتماعی باید با توجه به محیط زیست شکل گیرد.

یافتیان تصریح کرد: در منطقه ابهر و ماه‌نشان به دلیل صنعتی بودن ضرورت ایجاد لندفیلد (محل دفن زباله) وجود دارد، در حالی که سیاست محیط زیست ایجاد لند فیلد چند منظوره نیست.