با نوجوانان، برای نوجوانان برنامه می‌سازیم/ باشگاه امید، کارخانه‌ی تربیت نیروی انسانی در رسانه است

 

صادقی: روزی در برنامه راجع به «تغییر»حرف زدیم. پیامکی از خانمی ۶۰ ساله داشتم که با ذوق نوشته بود بعد از شرکت در برنامه تصمیم به ایجاد یک تغییر در زندگی‌اش گرفته و در آزمون رانندگی شرکت کرده است.
اتفاقاتی از این دست زیاد است و بسیار ارزشمند است و ما را مصمم می‌کند که ادامه دهیم.

صادقی افزود: بخش سواد رسانه ای به عنوان بخشی مهم است که بنا به اتفاقات روز به تحلیل و بررسی موضوعات می‌پردازد. مهدی کاشفی فرد که دکتری علوم ارتباطات دارد قرار است مفاهیم سواد رسانه ای را با یک موضوع عینی تطبیق بدهد. مسابقه ای که داخل برنامه قرار دادیم نیز در همین راستاست و به جای سرعت در پاسخ دادن، مخاطب را با یک سوال مواجه می‌کند و روی آن تامل می‌کند. در واقع قرار است طعم آموزش را پررنگ‌ تر کنیم. قرار نیست مدرسه بشویم و باید سرگرمی را نیز در برنامه بگنجانیم. همچنین در بخشی دیگر تحت عنوان «چی بخونیم، چی ببنییم و کجا برویم» نیز پیشنهاداتی به مخاطبان داده می‌شود تا اوقات فراغت خود را پر کنند. طبیعا مخاطب از منابع دیگری اطلاعات در این باره دارد اما در اینجا نیز به او کمک می‌کنیم تا بخشی از اوقات فراغت خود را اینگونه پر کند. 

صادقی: در فصل پیش رو وعده‌ای که به برگزیدگان مجری نو در فصل گذشته داده بودیم را عملی ساخته و متناسب با توانمندی آنها از آنها استفاده می‌کنیم. در این بخش که شرکت کنندگان با رای مردمی انتخاب می‌شدند برگزیدگانی داشتیم که قرار است در این فصل مجری بخش روزانه ما باشند و اجرای آیتم‌های مختلف را بر عهده داشته باشند.  

تهیه کننده باشگاه امید در گفت‌و‌گو با دانشجو:

هوشمندی:‌ نوجوانان علایق بسیار متفاوتی دارند و این علایق مدام در حال تغییرند. کسی که برای نوجوان‌ها اجرا می‌کند، علاوه بر توجه به علایق خود باید به علایق نوجوانان نیز توجه ویژه ای داشته باشد و مدام با آنها در ارتباط باشد.
دانشجو:‌خودتان چگونه این ارتباط را با بچه ها برقرار کردید؟
هوشمندی: بنده تدریس می‌کنم و این مرا به دنیای نوجوان ها نزدیک کرده است.

دانشجو: با توجه به اینکه هم در قامت معلم نوجوانان بوده اید هم به صورت تخصصی برای نوجوانان اجرا کرده اید،‌چالش‌های اجرا برای قشر نوجوان جامعه را در چه مواردی ارزیابی می‌کنید؟

سعی ما این است با خود بچه ها برای بچه ها برنامه بسازیم چرا که باشگاه امید قرار است کارخانه تربیت نیروی انسانی در حوزه رسانه باشد. می‌خواهد فرصتی به نوجوان ها بدهد تا خودشان را نشان بدهند و صحنه را برای حضور نوجوان ها آماده کند.

در ادامه این گفت‌و‌گو با سینا هوشمندی، مجری جوان و باسابقه تلوزیون که اتفاقا مجری سه قسمت ویژه برنامه باشگاه امید بود نیز به گفت‌و گو نشستیم و از دغدغه نوجوان‌ها در حوزه اجرا و اهمیت آموزش در این مسیر صحبت کردیم.

صادقی: جذابیت باشگاه امید در این است که از خود نوجوانان برای پیشبرد برنامه کمک گرفته می‌شود. مخاطب، خصوصا مخاطب نوجوان نیاز دارد که خودش را در تلویزیون ببیند و ارتباط برقرار کند. این باعث می‌شود با آنچه در برنامه می‌بیند عجین شود و بیشتر از آن سود ببرد. بعد از آمدن نوجوانان در برنامه، خیلی از بچه‌های دیگر به من پیام می‌دادند و تمایل داشتند که به هر نحوی در برنامه حضور داشته باشند. برخی از آنان را با توجه به توانایی‌هایشان به کار گرفتیم.

تهیه کننده باشگاه امید در ادامه گفت: در قسمت« نوجوان خبرنگار» هدف این است که نوجوان فعال باشد و نسبت به جامعه و اتفاقات آن بی تفاوت نباشد. این فرصتی است که یک نوجوان می‌تواند از آن برای شروع فعالیت در حوزه رسانه استفاده کند. به این صورت که یک نوجوان رویداد یا خبری که در شهرشان اتفاق افتاده را خودش با توانمندی خودش منتشر کند. برای این بخش نیز قرار است بچه ها را توانمند کنیم تا آثار ارسالی شان روز به روز بهتر شود. از این رو آموزش تولید خبر برای بچه ها می‌گذاریم و از سوژه یابی، آموزش تولید خبر، نحوه روایت گری و… را به آن ها آموزش می‌دهیم. چیزی که مهم است روایت‌گری است که قدم به قدم به بچه ها آموزش می‌دهیم و تولید محتوا را نیز از آنها درخواست می‌کنیم تا به صورت عملی پیشرفت کنند. در کنار آن آموزش استفاده از گوشی موبایل برای ضبط فیلم یا عکاسی، تنظیم نور و دیگر مباحث فنی تولید را خواهیم داشت و آن را به واسطه یکی دیگر از برگزیده‌های مجری نو پیاده سازی خواهیم کرد. 

دانشجو:‌توصیه شما به نوجوان‌ها برای ورود به مسیر اجرا چیست؟
هوشمندی:‌مسیر بسیار سخت و پیچیده است . راه مشخصی نیز ندارد. زمان ما سخت تر بود اما در حال حاضر با وجود مجری نو و برنامه‌های مشابه کار راحت‌تر شده اما همچنان سختی‌های خودش را دارد. یک برنامه زنده چالش‌هایی دارد که بسیار فرسوده کننده است و مجری را با اتفاقات متفاوتی رو به رو می‌کند. این مسیر پر استرسی است که قطعا با شیرینی‌های زیادی نیز همراه است. توصیه من این است که نوجوانان از مراجع رسمی اقدام به شرکت در کلاس‌های اجرا کنند.

دانشجو: برنامه‌هایی مانند باشگاه امید چگونه در این زمینه تاثیر گذار بوده اند؟
هوشمندی:‌ نوجوانانی که در این برنامه شرکت می‌کنند یک قدم در مسیر اجرا از نوجوانی که برنامه را می‌بیند وبه اجرا علاقه مند‌اند، جلوتر هستند. این مقایسه نیز باید همین گونه اتفاق بیفتد نه آنکه خود را با مجری با سابقه و کار‌کشته مقایسه کنند. برنامه هایی مانند باشگاه امید بستر‌های خوبی برای جذب رسمی مجریان جدید و جوان به صدا‌و‌سیماست و اگر نوجوان علاقه‌مندی وجود داشته باشد و این فضا را جدی دنبال کند، قطعا موفق خواهد شد.


منبع: https://snn.ir/fa/news/1071963/%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

بازخورد هایتان از برنامه چیست؟

دانشجو: تغییرات باشگاه امید در فصل پیش رو نسبت به برنامه‌های پیشین چیست؟

 تهیه کننده باشگاه امید عنوان کرد : در واقع باشگاه امید باشگاهی است که خانه همه نوجوانان است. اخیرا دوست نوجوانی داشتیم که از اعضای گروه سرود برنامه در یکی از قسمت‌ها بود اما وقتی بیشتر با هم صحبت کردیم و توانایی‌های او را سنجیدیم توانستیم از پتانسیل او استفاده کنیم و همین رو‌زها آیتمی با صدای او از برنامه پخش خواهد شد.

دانشجو: نقطه تمایز باشگاه امید نسبت به دیگر برنامه هایی که برای نوجوانان ساخته می‌شود چیست؟‌

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو-الهه زواره‌ئیان: جذابیت اجرا و دنیای پر چالشی که هر مجری در طول اجرا تجربه می‌کند، این حرفه را پر طرفدارتر از باقی رشته ها جلوه داده است. تجربه ای که با هر بار روشن شدن دوربین تا وقتی که دوربین خاموش شود، با استرس‌ها و همچنین شیرینی‌های دلچسبی رو به روست. برنامه «باشگاه امید» به عنوان یکی از برنامه‌های پر طرفدار نوجوانان در این روزها بخش ویژه ای به نام «مجری نو» را به استعدادیابی و کشف مهارت نوجوانان در دنیای اجرا اختصاص داده که این برنامه را تبدیل به برنامه ای متمایز ساخته است. این برنامه در فصل جدید خود با تغییراتی همراه بوده و همچنین برگزیده‌های مجری نو پیشین را در قالب‌های مختلف به کار گرفته است. به بهانه‌ی شروع دوباره این برنامه در شب عید فطر با علیرضا صادقی، تهیه کننده و سینا هوشمندی،مجری برنامه به گفت‌وگو نشستیم.