کارگردان «چهچهه چلچله چهلگیس» درباره استفاده از موسیقی سنتی و دستگاههای آوازی ایرانی در این نمایش که ویژه کودکان آماده شده و چگونگی ارتباط کودکان امروزی با بخشهای آوازی این نمایش نیز توضیح داد: هدفمان این بود که بچهها را با موسیقی ایرانی آشنا کنیم. در تمام شهرهایی که حسنکچل از آن عبور میکند با معضلاتی روبهرو میشود که امروزه خانوادهها با بچهها دارند. حسنکچل موبایل را میگیرد و به آنها کتاب میدهد، هدفونها را میگیرد و آنها را به شنیدن موسیقی اصیل وادار میکند، دستگاه پلیاستیشن را میگیرد و ورزش زورخانهای را میدهد.
وی محدودیت سالنهای نمایش عروسکی را یکی از مشکلات این هنر دانسته و افزود: برای این نمایش احتیاج به سالنی با عمق بیشتر داشتیم، اما متأسفانه سالن مرکز تولید تئاتر کانون عمق لازم را ندارد. همین مسئله باعث شد که خیلی از میزانسنها و حتی نورهایی را که طراحی کرده بودیم، تغییر بدهیم. بااینحال بهعنوان کارگردان از اجرا راضی بودم.
بچهها کمتر موسیقی سنتی گوش میدهند؛ نمایشها هم دنبال کارهای مدرن رفتهاند
شیرزادی ادامه داد: این یک واقعیت است که بچههای ما کمتر موسیقی سنتی و اصیل را گوش میدهند. نمایشهای ما بیشتر به دنبال کارهای مدرن موسیقی رفتهاند و کمتر به موسیقی ایرانی میپردازند.
نسیم شیرزادی، کارگردان نمایش «چهچهه چلچله چهل گیس» که اقتباس امیر بهبودنیا از افسانه «حسنکچل و چهلگیس» را دستمایه کارگردانی نمایشی عروسکی قرار داده و در سومین روز از نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در تالار مولوی آن را اجرا کرده، درباره چگونگی شکلگیری روند ایده و اجرای این نمایش در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا گفت: از یک سال و نیم قبل استارت کار را با نوشتن طرح و ایده زدیم. از اسفند ۱۴۰۰ کار را شروع کردیم و مرداد ۱۴۰۱ آن را برای جشنواره فرستادیم. مخاطبان اولین اجرای این نمایش را در مرکز تولید تئاتر کانون دیدند. انشاءالله بعد از جشنواره برای اجرای عمومی این نمایش در شیراز و حتی شهرهای دیگر اقدام میکنیم.
وی از تلاش یکساله عروسکگردانان و اعضای گروه هنری سرو شیراز برای روی صحنه رفتن این نمایش میگوید و در پاسخ این سؤال که با توجه به تعداد بالای عروسکگردانان آیا اجرای آن را در شهرهای دیگر ممکن میبیند، توضیح میدهد: اولین نکته این است که بچهها ذوق این را داشته باشند یا نه؛ بچهها آنقدر ذوق دارند و برای این کار زحمت کشیدهاند که مطمئن هستم اگر این فرصت پیش بیاید، آن را از دست نمیدهند.
هدف این بود که بچهها را با موسیقی ایرانی آشنا کنیم