اهدای ۵۹ شیء تاریخی توسط یک خانواده ملایری به میراث‌فرهنگی


یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد.

اهدای ۵۹ شیء تاریخی توسط یک خانواده ملایری به میراث‌فرهنگی

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: در هر خانه‌ای کتابی، نوشته‌ای، فرشی، گلدانی، تابلو و میراثی از گذشتگان وجود دارد که با حساسیت خاصی نگهداری می‌شود و برای اعضای آن خانه از ارزش ویژه‌ای برخوردار است، چرا که نشان‌دهنده هویت فرهنگی و میراث خانوادگی یک خاندان است و حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در یک منطقه نیز همین جایگاه را در بین اعضای یک جامعه دارد و نشان‌دهنده تمدن یک ملت است.

 

محسن معصوم علیزاده افزود: این اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی مانند اجداد ما هستند و چون حاصل هنر و نبوغ پیشینیان ما هستند ما باید در حفاظت و حراست از این میراث نهایت دقت و کوشش را به عمل آوریم و چه خوب است که برای حفظ و ماندگاری بهتر در آثار تاریخی در اختیار موزه‌ها و مخازن امن قرار گیرد.

 

او افزود: اهدای آثار تاریخی یکی از راه‌های حفظ اشیا و اموال فرهنگی وغنی سازی موزه‌ها به لحاظ داشته‌های فرهنگی و آثار است که خوشبختانه در راستای حفظ آثار تاریخی به جای مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا کرد که امیدواریم این کار پسندیده در جامعه ما ادامه‌دار باشد.

 

معصوم علیزاده افزود: با توجه به رویه موجود در قوانین و ضوابط موزه‌های دنیا مبنی بر اینکه اگر فرد و یا سازمانی آثار تاریخی خود را به مرجع و منبع اصلی بازگردانند، آثار اهدایی به نام آنان در تاریخ کشور متبوع ثبت خواهد شد، بر همین اساس اشیائ مذکور به نام خانواده محبی ثبت خواهد شد.

 

ابراهیم جلیلی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر نیز در تشریح نحوه اهدای این اشیای قیمتی گفت: این اشیاء توسط مسعود محبی از ایرانیان ساکن آمریکا و بعد از فوت پدرشان به موزه لطفعلیان ملایر اهدا شد که شامل ۵۹ شی تاریخی با قدمت‌های مختلف است.

 

او افزود: این اشیا برای دوران مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی اسلامی و اسلامی و معاصر شامل پیه سوز، پیکرک‌های کوچک، انگشتر، باروت دان، ابریق و ظروف مختلف کاربردی است که پس از کارشناسی به منظور طی فرآیند‌های قانونی تحویل امین اموال استان شد.

 

جلیلی با اشاره به اینکه اصالت و هویت بیش از نیمی از این مجموعه به صورت قطعی و متقن تأیید شده است، بیان کرد: تعیین اصالت تعدادی دیگر از این آثار به پژوهش و مطالعات دقیق‌تری نیاز دارد.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/4219224/%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%DB%B5%DB%B9-%D8%B4%DB%8C%D8%A1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C