رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

علاوه‌بر این، پاپیروس دیگری نیز اخیرا در سقاره کشف شد که هنوز مراحل مرمت آن تمام نشده است. به گفته «وزیری» از این پاپیروس نیز به‌زودی رونمایی خواهد شد. نام این طومار «پاپیروس وزیری شماره دو» خواهد بود.

«کتاب مردگان» در حقیقت مجموعه‌ای از طلسم‌هاست که مصریان باستان گمان می‌کردند به فرد متوفی در سفر به جهان زیرین یاری می‌رساند.

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

 

طولانی‌ترین پاپیروسی که تاکنون در مصر کشف شده است، «پاپیروس هریس شماره یک» نام دارد که در حوالی ۱۸۵۰ میلادی در نزدیکی «عبد هابو» واقع در «اقصر» کشف شده است.
این پاپیروس در سال ۱۸۵۵ توسط یک مجموعه‌دار خریداری شد و از آن زمان تاکنون در «موزه انگلیس» به نمایش گذاشته شده است.


منبع: https://www.iribnews.ir/fa/news/3764660/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B1

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «پاپیروس وزیری شماره یک» ۱۶ متر طول دارد و روی آن عباراتی از «کتاب مردگان» مصریان باستان نوشته شده است. این پاپیروس به همت باستان‌شناسان در بهار پارسال در «گورستان سقاره» واقع در قاهره کشف شد.

“پاپیروس وزیری شماره یک”

 

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

باستان‌شناسان این پاپیروس را به همراه تابوت‌دان مردی به نام «اهمسه» کشف کردند و معتقدند قدمت طومار به ۵۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. عبارات آن بر اساس نوعی مختصرنویسی مصر باستان نوشته شده است که اغلب توسط کاهنان استفاده می‌شد و ۱۳ بخش از «کتاب مردگان» را شامل می‌شود.

 

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

 

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

رونمایی از دومین پاپیروس بلند مصر

مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر این پاپیروس را در نمایشگاه جدید «موزه مصر» رونمایی کرد. این پاپیروس به افتخار «مصطفی وزیری»، «پاپیروس وزیری شماره یک» نام گرفته است.

دومین پاپیروس بلند مصری پس از یک سال در «موزه مصر قاهره» رونمایی شد.

عبارات این طومار در قالب ۱۵ ستون به همراه تصویرگری و هیروگلیف نوشته شده‌اند. نام «اهمسه» ۲۶۰ بار در این پاپیروس پیدا شده است.