علی رهبری به صحنه روسیه باز می‌گردد

از انتهای اردیبهشت

بعد از این کنسرت والری گرگیف و ارکستر سمفونیک مارینسکی تصمیم گرفتند جایگاه پر اهمیت رهبری دایم میهمان ارکستر سمفونیک اپرای مارینسکی را به علی رهبری واگذار کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی رهبری، رهبر و آهنگساز بین‌المللی ایرانی اخیرا به عنوان رهبر ارکستر مارینسکی انتخاب شده و پیش‌تر نیز در ارکسترهای فیلهارمونیک رادیو تلویزیون چک، بلگراد سمت رهبر دائم میهمان را داشته و مدیریت هنری ارکستر‌های سمفونیک شهر‌های بروکسل، مالاگا، زاگرب، و مالاگا را نیز عهده دار بوده است.

در اولین سالگرد دعوت والری گرگیف از علی‌ رهبری به مجموعه مارینسکی، کنسرت‌های این هنرمند آغاز می‌شود.

رهبری در روزهای  ۲۹ اردیبهشت و ۵ خرداد با دو برنامه مختلف بار دیگر به مدت ۲ هفته رهبری ارکستر سمفونیک اپرای مارینسکی را به عهده خواهد داشت.

کل آثار انتخاب شده در این مجموعه عبارت‌ند از: شوستاکوویچ: سمفونی‌های شماره ۵ و ۱۰ کورساکوف: شهرزاد، چایکوفسکی: سرناد برای ارکستر زهی، سمفونی‌های شماره ۴ و ۵ و سمفونی مانفرد و اورتور رومئو و ژولیت، ریشارد شتراووس: چنین گفت زرتشت
دبوسی: بعد از ظهر یک دیوف علی رهبری: چنین گفت زرتشت به زبان فارسی، خواننده تنور: رضا فکری، دورژاک: سمفونی‌های شماره ۷و۸و۹، باباجانیان: بالاد برای پیانو و ارکستر، برلیوز: سمفونی فانتاستیک،‌فازیل سای: هزارو یکشب در حرمسرا، طالب خان شهیدی: تخت جمشید، استراوینسکی: سوییت شماره ۱و ۲، سوییت پرنده اتشین و پتروشکا، خاچاطوریان: سویت باله گایانه، اراتونیان: کنسرتو برای ترومپت
مارتین خایمه: سوییت فلامنکو، راول: سوییت دافنیس و کلوعه و کاتایف: لیلی و مجنون


منبع: https://ana.press/fa/news/844864/%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D8%AD%D9%86%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%AF

به پیشنهاد والری گرگیف مقرر شد در هر فصل هنری ۱۲ کنسرت مختلف برگزار شود و در آن‌ها علاوه بر آهنگسازان غربی از بعضی آثار آهنگسازان شرقی نیز استفاده شود.

در اردیبهشت ۱۴۰۱ ، علی رهبری توسط والری گرگیف رهبر مشهور روس و مدیر مجموعه اپرای مارینسکی برای یک کنسرت به سنت پترسبورک دعوت شد تا ۲ اثر مشهور روسی را رهبری کند. قطعه اول، سمفونی شماره ۵ از شوستاکوویچ و قطعه دوم، شهرزاد اثر کورساکوف.