محوطه باستانی اولتان پارس‌آباد ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد

محوطه باستانی اولتان قالاسی یا قلعه اولتان در ۱۲ کیلومتری شهرستان پارس‌آباد مغان از توابع استان اردبیل و در حاشیه رود مرزی ارس یا آراز و پانصد متری غرب روستایی به نام اولتان واقع شده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84917536/%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D9%84%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AB

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اضافه کرد: اشیا به دست آمده، ارزش تاریخی دارند و بعد از مرمت و تکمیل روند کشف، از آنها اطلاعات علمی مربوط به وضعیت سفالگری و فلزگری در ادوار گذشته به دست خواهد آمد.

محوطه باستانی اولتان پارس‌آباد ارزش تبدیل به پایگاه ملی میراث فرهنگی را دارد

وی ادامه داد: متاسفانه طی عملیات‌های عمرانی و راه‌سازی و عبور و مرور ماشین آلات سنگین در قبل از انقلاب و در ماه‌های گذشته، فشار زیادی بر گورها و تدفین‌های گورستان اولتان وارد شده و استخوان‌های اغلب گورها پایداری خود را از دست داده اند.

محمدی تصریح کرد: محدوده ارگ مرکزی و بخش صنعتگران اولتان شامل کوره‌های سفالگری، ذوب فلز و آجرپزی حدود ۷۰ هکتار پیش‌بینی می‌شود و با احتساب گورستان تازه کشف شده، کل محدوده منطقه باستانی اولتان حدود ۱۰۰ هکتار خواهد بود.

وی ادامه داد: شهر تاریخی اولتان در مسیر جاده فرعی راه ابریشم یا جاده قفقاز قرار دارد و در اصطلاح عامیانه به آن “ائل یولی” یا راه ایل می‌گفته‌اند و امتداد این مسیر از قلعه برزند گرمی و قیزقلعه‌سی بیله سوار به دربند داغستان منتهی می‌شده است.

وی اظهار کرد: محوطه باستانی اولتان در گذشته فنس کشی و با وجود ایجاد برخی معارض اجتماعی، عرصه و اعیان آن تعیین شده است و به جهت وجود قبور چاله‌ای دوره اشکانی و تدفین‌هایی به شکل جنین و طاق باز، بستر مهمی برای مطالعات تاریخی و باستانشناسی به شمار می‌رود.

این فعال حوزه میراث فرهنگی و تاریخی با بیان اینکه تیم باستان‌شناسی مستقر در پایگاه اولتان حدود ۱۲ عضو دارد، گفت: تدفین‌های به دست آمده، ابتدا در پایگاه مرمت می‌شود و امکان آزمایش دی ان ای نیز بر تدفین‌ها وجود دارد و بعدها امکان به نمایش گذاشتن اشیاء به دست آمده نظیر مفرغ، سفال و آهن وجود خواهد داشت اما استخوان‌های تدفین‌ها پایداری کمی دارند و امکان نمایش نخواهند داشت.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل گفت: یک گورستان در اولتان کشف شده و پیش بینی می‌شود چند گورستان دیگر در این محوطه کشف شود و تاکنون حدود ۱۲ گور متعلق به دوره اشکانی در این گورستان شناسایی و سه تدفین برداشته شده است.

روح الله محمدی روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۶ نمونه تابوت چوبی در محوطه باستانی اولتان شهرستان پارس آباد شناسایی و ۲ مورد آن حفاری شده است و به دلیل اینکه تدفین با تابوت چوبی در ادوار اسلامی بسیار کم‌سابقه است، گورستان اولتان اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: به محوطه باستانی یاد شده در دوره ایلخانی نام اولتان اطلاق می‌شده و به احتمال قوی نام قبلی آن “ورثان” بوده که شهری تاریخی بوده است و به دنبال کشفیات به دست آمده در عملیات راه‌سازی در ماه‌های گذشته، کاوش‌های اضطراری هیئت باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل از حدود ۱۷ شهریور در محوطه باستانی اولتان آغاز شد و با یک ماه تمدید تا حدود ۱۸ آبان ماه ادامه خواهد داشت.