تبدیل هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین به اتوبوس برقی
توزیع یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن آسفالت در شهر تا نیمه دی ماه
شهردار تهران با بیان اینکه پیشنهاد سال آینده ما در بخش هزینه ای ۳۵ درصد است که افتخاری در کشور به شمار می رود، اظهار کرد: در تملک سرمایه ای ۵۲ درصد و تملک دارایی مالی ۱۳ درصد است. علت آن این است که بخشی از اعتبارات خود را برای رفع دیون در نظر گرفته ایم که شامل ۱۳ درصد می شود. قدرالسهم مأموریتی نیز به صورتی است که بودجه اجتماعی و فرهنگی از ۱۰ به ۱۳ درصد، حمل و نقل و ترافیک به ۴۱ درصد و ۶۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش خدمات شهری ۱۴ درصد به میزان ۲۴ همت پیش بینی شده و در ایمنی و مدیریت بحران از پنج به ۸.۷ همت رسیده و در شهرسازی از سه درصد به دو درصد رسیده اما عدد آن از ۲ همت به ۳.۱ همت رسیده است.
وی اضافه کرد: باید از بدنه شهرداری تهران تقدیر کرد؛ تمام سازمان ها و شرکت ها تلاش کردند که نظر مردم را جلب کنند تا مشارکت افزایش پیدا کند. ۵۴ درصد از مشارکت کنندگان تحصیل دانشگاهی دارند و نشان می دهد که بیش از نیمی از شرکت کنندگان جامعه دانشگاهی ما هستند.
وی با بیان اینکه خط ۱۰ برای منطقه ۲۲ پیش بینی شده و هیچ یک از سرانه های منطقه ۲۲ کامل نیست، تصریح کرد: ظرف سه سال، تعداد واگن های مترو دو برابر واگن های فعلی خواهد بود و عدد رویایی را شاهد خواهیم بود.
شهردار تهران با اشاره به داخلی سازی ۵۵ درصدی تولید قطعات مترو، خاطرنشان کرد: برای تأمین ۱۱۳ واگن با ۸۵ درصد داخلی سازی نیز قرارداد منعقد شده و در حال ساخت است. امسال ۲۸ کیلومتر خط مترو و هفت ایستگاه به بهره برداری رسیده و عملیات عمرانی خط ۱۰ نیز آغاز شده است. رقم این خط، پولی بود که احیا کردیم و پول نقد نبود.
زاکانی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران بعد از ستاد کل نیروهای مسلح تنها نهادی است که این مجوز را گرفته است، گفت: در کنار آن هشت کارخانه نوآوری، سه ناحیه نوآوری و یک نمایشگاه دائم فناوری طراحی شده و در حال توسعه است. درواقع امید این طور محقق می شود که اگر کسی درس خود را خواند و خواست از کشور برود، ببیند که کار دارد و زمینه نوآوری وجود دارد.
مهدی چمران در دویست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش شهردار تهران درخصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری با بیان اینکه وقتی درخصوص میزان تحقق بودجه سخن می گوییم ممکن است تلقی اشتباهی صورت بگیرد و برخی از پول شهرداری به عنوان قلک استفاده کنند، گفت: هرجا بگوییم پول ما را بدهید می گویند شهرداری پول دارد. برای مثال وقتی می خواهند پول گندمکاران را بدهند از سهم شهرداری بر می دارند و می گویند شهرداری پول دارد.رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه رقم اجرای هر کیلومتر مترو ۲ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: قیمت هر اتوبوس در حال حاضر هشت میلیارد تومان است.
پایه اولیه بودجه ۱۴۰۳ پروژههای انتخابی مردم است
وی افزود: میانگین توسعه فضای سبز ۸۰۰ هکتار بوده اما ما در سال جاری دو هزار هکتار توسعه فضای سبز را اجرا می کنیم. تعهد شهرداری به وزارت نیرو برای بازچرخانی آب به میزان ۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال ۱۴۱۰ بوده اما امسال ۵۴ میلیون متر مکعب محقق می شود.
زاکانی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد تحول در قدرالسهم هزینه ای به سرمایه ای و به مالی است، گفت: ۴۵ درصد اعتبارات هزینه ای و ۴۷ درصد تملک سرمایه ای و هشت درصد تملک دارایی بود. امروز ۳۹ درصد اعتبار هزینه ای و ۵۴ درصد تملک دارایی سرمایه ای و هفت درصد تملک دارایی مالی است.
وی با بیان اینکه در چهار سال دوره قبل ۱۳۱ اتوبوس وارد شد و در این دوره تعداد ۷۴۵ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است، تصریح کرد: چهار هزار و ۹۶۰ اتوبوس در سال ۸۹ در شهر وجود داشت که رکورد تعداد دستگاه ها را به خود اختصاص داده است. دوستان اصلاحات بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس تحویل گرفتند و هزار و ۸۰۰ اتوبوس به ما دادند که ۸۸۰ دستگاه از این اتوبوس ها در خطوط فعال بودند.
وی افزود: در بودجه متمم سال ۱۴۰۲ درخواست کردیم رقم به ۱۰۷ همت برسد و این غیر از تبصره ماست. رقم تبصره بودجه امسال ۱۹ همت بوده که به ۲۱ همت می رسد. لذا پایه کار ما ۱۲۸ همت است. امیدواریم در اسفندماه مجدداً متمم ارائه دهیم. علت این است که بر اساس برآوردها از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۱ در سه ماهه آخر به طور میانگین به میزان ۴۵ درصد بودجه محقق می شود و بر این اساس از ۱۰۷ همت عبور خواهیم کرد و ناچار به ارائه مجدد متمم خواهیم شد.
وی افزود: بودجه توسعه هوشمندسازی از ۲۰ درصد به ۲۳ درصد رسیده و این بخش زمینه ای برای رسیدگی به وضعیت کارکنان است. یکی از جفاهایی که وجود داشت که افزایش حقوق اعمال شد اما شهرداری تهران را مستثنا کردند اما ما افزایش خدمات را پیگیری کردیم و از سویی دیگر دنبال شد که به پرسنل خدمت ویژه ارائه شود.
چمران با بیان اینکه ما با این بودجه هم باز کمبود اعتبار داریم، گفت: حتی با ۱۸۰ همت نیز نمی توان بافت فرسوده را نوسازی کرد و حمل و نقل را توسعه داد و آلودگی هوا را کاهش داد.